Näkökulma

Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.

Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.

Johanna Kesti: Metsäkatoasetus tulee ja läpinäkyvyys lisääntyy – helpottuuko arki?

18.08.2025

EU:n metsäkatoasetus astuu voimaan vuonna 2026. Sen tavoitteena on varmistaa, että EU:ssa myytävät tuotteet eivät aiheuta metsäkatoa tai metsien tilan heikentymistä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että suomalaiset kaupat voivat jatkossa myydä vain tuotteita, jotka täyttävät asetuksen vaatimukset. 

Asetus koskee monia arjen tuotteita, kuten kahvia, kaakaota, naudanlihaa, soijaa ja puupohjaisia tuotteita – kuten pehmopapereita. Jatkossa koko toimitusketjun on oltava jäljitettävissä: esimerkiksi pehmopaperien puuraaka-aineen alkuperä on pystyttävä todentamaan metsäpalstalta asti. Metsäkatovapaus varmistetaan toimitusketjussa monipolvisessa prosessissa tunnistekoodien avulla, jotka seuraavat puuraaka-ainetta metsästä sellutehtaalle, sieltä pehmopaperitehtaalle ja lopulta valmiiksi pehmopaperituotteeksi kaupan hyllylle. 

Kuluttajalle tämä tuo sekä helpotusta että pohdittavaa: kaikkien kaupan hyllyltä löytyvien arjen tuotteiden tulee jatkossa olla varmennetusti metsäkatovapaita. Valitettavasti vastuullisen kuluttamisen kokonaisuutta ei kuitenkaan ratkota vain yhdellä lainsäädännöllä – päivittäisissä valinnoissa on syytä edelleen huomioida myös muita tärkeitä näkökulmia, kuten kotimaisuus, raaka-ainevalinta tai ympäristösertifikaatit. 

Metsä_näkökulma.jpgKuva: Ääri Oy

Esimerkiksi Lambi- ja Serla-pehmopaperit ovat olleet metsäkatovapaita jo ennen asetusta, nyt lainsäädäntö vain kasvattaa vaatimuksia niiden jäljitettävyyden osalta.  Läpinäkyvyyskeskustelun lisääntyminen voi kuitenkin auttaa myös muiden vastuullisuusulottuvuuksien näkyvyyttä. Tutuista pakkauksista löytyy useita kuluttajien päätöstä helpottavia tekijöitä: puun alkuperäketjua todentava PEFC-sertifikaatti, tiukoista ympäristökriteereistä kertova Joutsenmerkki tai kotimaisuutta korostava Avainlippu. Vaikka suomalaiset ostavat tutkitusti pehmopaperinsa edelleen ennen kaikkea hinnan ja laadun pohjalta, on hyvä, että myös vastuullisuustekijät saavat enemmän näkyvyyttä. Tämä auttaa tekemään entistä parempia päätöksiä kaupassa.   

Lainsäädännön vaatimusten kasvaessa läpinäkyvyys lisääntyy, mutta me kuluttajat olemme edelleenkin paljon vartijoina - saamme jatkossakin vaikuttaa valinnoillamme.  

 

Johanna Kesti 
Markkinoinnista, viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja  
Metsä Tissue 


Johanna Kestin kuvan kuvannut Ivan Bessedin

Takaisin ylös