Koronaepidemia alkoi vaikuttamaan liiketoimintaamme merkittävästi maaliskuun puolivälistä alkaen. Vaikka epidemian pysäyttämiseksi tehdään töitä maailmanlaajuisesti, olemme varautuneet poikkeustilanteen pitkittymiseen. Kaikissa liiketoiminnoissa toimitaan poikkeustilanteen vaatimalla tavalla.
Keskeisiä toimenpiteitä:
- Asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuuden varmistaminen
- Hankinta- ja toimitusketjujen toiminnan turvaaminen kaikissa tilanteissa
- Verkkokauppapalveluiden nopea kasvattaminen
- Kehityshankkeiden lykkääminen ja painopiste on poikkeustilanteen hoitamisessa
- Kassavirran turvaaminen:
- Henkilöstökulusäästöt
- Muiden kiinteiden kustannusten leikkaukset
- Investointien rahavirran leikkaaminen alle 200 milj. euroon vuonna 2020
- Asiakassaamisten ja luottoriskien tehokas hallinta
- Rahoituksen saatavuuden ja riittävyyden varmistaminen
- Kasvustrategian toteutusta jatketaan, mutta tällä hetkellä painopiste on poikkeustilanteen hallinnassa
Pörssitiedotteita koronatilanteeseen liittyen:
Q3 2020 Osavuosikatsaus
-----------------------------------------------------------------------
Vuoden 2019 vuosiraportissa julkaistut kaupan alan megatrendit
Kaupan alan toimintaan vaikuttavat useat globaalit megatrendit digitaalisuudesta ilmastonmuutokseen. Tunnistamalla K-ryhmän toimintaan vaikuttavat trendit pystymme ennakoimaan tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia tehokkaasti ja vastaamaan niihin entistäkin paremmin.
Megatrendit
Globalisaatio
- Hintakilpailun kiristyminen
- Globaali tarjonta
|
Digitalisaatio
- Kansainvälisen ja kotimaisen verkkokaupan kasvu
- Saumaton asiointikokemus verkossa ja mobiilissa
- Yksilöllisiin tarpeisiin vastaava vaikuttava markkinointi
|
Yksilöllinen asiakaskäyttäytyminen
- Asiakkaat arvostavat vaivattomuutta ja laatua
- Kaupungistuminen
- Ostotottumusten muutos ja yksilöllistyminen
- Asiakas haluaa itse optimoida oman elämänsä
|
Kuluttajan kasvava tieto ja valta
- Valveutuneet asiakkaat etsivät itse tietoa valintojensa perusteeksi
- Vertaiskokemuksilla suuri merkitys valintojen tekemisessä
- Asiakas haluaa vaikuttaa valikoimiin
- Hintojen, saatavuuden ja hankintaketjun läpinäkyvyys
- Vastuullisuus ja fiksu kuluttaminen ovat tärkeitä valintaperusteita.
|
Kestävä kehitys ja vahvat brändit
- Hyvä hallinnointitapa
- Vastuulliset toimintaperiaatteet
- Hankintaketjujen läpinäkyvyys
- Avoin dialogi sidosryhmien kanssa
- Vastuullinen sijoittaminen
|
Ilmastonmuutos
- Kestävä elämäntapa: ruoka, asuminen ja liikkuminen
- Uusiutuva energia
- Kiertotalousratkaisut
- Ruokahävikin minimointi
|
Toimintaympäristömme mahdollisuudet ja riskit on kuvattu vuoden 2019 vuosiraportissa.