Autokauppa

K-ryhmään kuuluva VV-Auto on Volkswagen-konsernin valmistamien autojen maahantuontiin, vähittäiskauppaan ja jälkimarkkinointiin erikoistunut yritys, joka kehittää myös edistyksellisiä autoalan palvelukonsepteja. VV-Auto on markkinajohtaja Suomessa.

VV-Auto on Volkswagen-, Audi-, SEAT- ja Porsche-henkilöautojen sekä Volkswagen Hyötyautojen maahantuoja ja markkinoija Suomessa sekä SEATin osalta myös Virossa ja Latviassa. VV-Auto toimii myös MAN-kuorma-autojen ja MAN- ja Neoplan-linja-autojen maahantuojana Suomessa. Maahantuonnin lisäksi VV-Auto toimii merkittävänä autojen vähittäiskauppiaana ja tarjoaa jälkimarkkinointipalveluja omissa liikkeissään pääkaupunkiseudulla ja Turussa. VV-Auton henkilö-, hyötyauto- ja kuorma-autoasiakkaita palvellaan kattavan jälleenmyynti- ja huoltoverkoston kautta koko Suomessa. Perinteisen liiketoimintansa ohella VV-Auto kehittää erilaisia autoalan palvelukonsepteja ja monikanavaisia palveluja. Tarjolla on esimerkiksi verkkokauppoja, mobiiliapplikaatioita ja huollon verkkovarausjärjestelmiä sekä Caara.fi-palvelukonsepti, joka tarjoaa kuluttajille erilaisia verkkokaupan ja käytettyjen autojen palveluita.

Vuoden 2017 aikana Volkswagen-, Audi-, SEAT- ja Porsche-mallistot uusiutuivat ja monipuolistuivat. Uusina malleina markkinoille tulivat muun muassa:

  • Volkswagenin Arteon, Polo ja T-Roc
  • Audin RS3 Sedan ja Sportback, RS4 Avant, S5 Cabriolet, RS5 Coupe, SQ5 ja A8
  • SEATin Ibiza ja Arona
  • Porschen 718 Cayman ja Boxster GTS, 911 Exclusive series, 911 GT2 RS, 911 Carrera T, 911 GT3 ja GTS, Panamera Sport Turismo 4, 4S, 4 PHEV, Turbo ja Turbo S PHEV, Panamera Turbo S PHEV SWB/LWB ja Cayenne V6, S ja Turbo.

Vuoden 2017 aikana markkinoille tuli myös kokonaan päivittynyt Volkswagen Golf -mallisto mukaan lukien Golf Sportsvan sekä SEAT Leon -mallisto. Volkswagen Hyötyautojen mallisto uusiutui täysin uudella Volkswagen Crafterilla. Mallisto laajeni myös ympäristöystävällisillä maa-/biokaasuautoilla Audi A4 Avant g-tronilla ja SEAT Leon TGI:llä.

Volkswagen Hyötyautot oli vuonna 2017 Suomen eniten rekisteröity pakettiautomerkki. Volkswagen oli vuonna 2017 Suomen toiseksi ostetuin henkilöautomerkki ja Audi puolestaan saksalaisten premium-autojen toiseksi eniten rekisteröity merkki.

Vuonna 2017 solmittiin useita VV-Auton strategiaa tukevia liiketoimintakauppoja ja sopimuksia. Vähittäiskauppayhtiö VV-Autotalot osti SEAT-liiketoiminnot LänsiAutolta Espoossa, Vantaalla ja Turussa. Kauppaan kuuluivat uusien autojen myynti sekä autojen jälkimarkkinointipalvelut. VV-Autotalot on Suomen suurin Volkswagen-konsernin edustamien merkkien jälleenmyyjä ja kaupan myötä VV-Autotaloista tuli myös Suomen suurin SEAT-jälleenmyyjä. Myös MAN-palveluverkoston kehittäminen eteni vuonna 2017. VV-Auto ja E Hartikainen Oy solmivat MAN-sopimushuoltosopimuksen MAN-merkkihuoltoliiketoiminnan käynnistämisestä Joensuussa, Kajaanissa ja Iisalmessa. Vuonna 2017 toiminta alkoi jo Joensuussa ja Kajaanissa ja Iisalmessa toiminta alkaa vuoden 2018 aikana. 

Vuoden 2017 aikana myös Caara.fi laajentui. Palveluvalikoimaa kasvatettiin uudella Caara Go-palvelulla, josta voi hankkia auton väliaikaiseen käyttöön kuukaudeksi tai vaikka vuodeksi etukäteen sovitulla kuukausihinnalla. Caara Go:sta auton saa käyttöönsä jo vuorokaudessa. Tämän lisäksi avattiin halvempiin vaihtoautoihin keskittyvä Caara Outlet -myymälä Vantaalle. Caara Outlet -myymälän autovalikoima täydentää ja laajentaa Caara.fi- ja Caara Go -palvelukonsepteja uudenlaisella kivijalkamyymälällä, joista kuluttajan ja yritysasiakkaiden on helppo löytää erilaisiin käyttötarkoituksiin sopiva auto. Keväällä 2018 VV-Auto lanseerasi uuden yrityksille suunnatun huoltoleasingpalvelun Caara Leasingin sekä Caara Dealin. 

Autokaupan asiakkaat saavat VV-Autotaloista K-Plussa-kortilla erillisiä etuja sekä K-Plussa-pisteitä varaosaostoista  ja Caara vaihtoautoista. Vuoden 2018 aikana VV-Auton jälleenmyyjien huoltoverkosto liittyy K-Plussan piiriin.

Vuonna 2017 VV-Auto ja ALD Automotive solmivat yhteistyösopimuksen henkilöasiakkaiden yksityisleasing-palvelun tuottamisesta. Vuodesta 2018 lähtien VV-Autotalot tarjoaa kaikissa autoliikkeissään yksityisleasingia uutena vaihtoehtona auton ostamiselle. Sopimuksen piirin kuuluvat VV-Auton edustamista merkeistä Volkswagen, Audi, SEAT ja Volkswagen Hyötyautot. Yksityisleasing sisältää aina kaikki auton käyttöön liittyvät kustannukset ja palvelut, pois lukien polttoainekulut ja pesut. Autoliikkeelle tämä tarjoaa uuden tavan rahoittaa yksityishenkilöiden autohankintaa. 

Suomessa Volkswagenin, Audin ja SEATin EA 189 -tyypin 2,0-, 1,6- ja 1,2-litraisten dieselautojen takaisinkutsu ja ohjainlaitteen korjauspäivitykset etenivät vuonna 2017 suunnitellussa vauhdissa. Vuoden loppuun mennessä kaikkiin noin 53 000 autoon oli saatavilla ohjelmistopäivitys ja autoista on kokonaisuudessaan päivitetty yli 47 000 autoa, joka vastaa 88,4 %:a. Korjaustoimenpiteiden jälkeen autot täyttävät kaikki EU5-päästöstandardin vaatimukset. Autoihin tehtävät toimenpiteet eivät vaikuta auton polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin, ajokäyttäytymiseen tai akustiikkaan.

Autokaupan kilpailuedut

  • Kansainväliset brändit ja vahva markkina-asema
  • Monipuoliset ja monikanavaiset palvelut, ammattitaitoinen henkilöstö
  • Vahva myynti- ja jälkimarkkinointiverkosto, tehokas logistiikka

Markkinat 2017

Vuonna 2017 Suomessa ensirekisteröitiin 118 583 henkilöautoa, 15 524 pakettiautoa ja 3 473 kuorma-autoa. Henkilöautomarkkinat laskivat edellisestä vuodesta 0,4 %. Pakettiautomarkkinat kasvoivat 14,8 % ja kuorma-automarkkinat kasvoivat 4,3 %.

VV-Auton maahantuomien autojen rekisteröinnit olivat yhteensä 24 697 autoa (ei sisällä matkailuautoja). MAN-kuorma-autoja rekisteröitiin 112 kappaletta.

Markkinaosuudet 2017

Autokauppa, Suomi

VV-Auton markkinaosuus 18,6 % (Volkswagen-, Audi-, SEAT- ja Porsche-henkilöautot sekä Volkswagen Hyötyautot yhteensä, ei sisällä matkailuautoja).

  • Volkswagen-henkilöautot 10,9 %
  • Audi 4,8 %
  • SEAT 2,0 %
  • Porsche 0,2 %
  • Volkswagen Hyötyautot 24,7 %
  • MAN-kuorma-autot 3,6 % (yli 6 t.)

Lue lisää autokaupasta:
Vuosiraportti 2017

Takaisin ylös