Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Joulu on suomalaisille perinetinen juhla. Samat tavat näkyvät niin ruoassa kuin koristeluissakin ja siten myös kukissa. Joulun myydyimmät kukat ovat amaryllis, joulutähti, hyasintti sekä erilaiset jouluistutukset. K-kaupoissa myydyistä joulukukista yli 80 prosenttia on suomalaisia Pirkka-kukkia.

Kukilla on vankka asema suomalaisten sydämessä. Kun katsomme, kuka kukkia ruokakaupoista ostaa, siellä alikorostuvat tulevaisuuden potentiaaliset kuluttajat - sinkut ja nuoret aikuiset.

Kaipaamme vaihtelua - kukkiinkin!

Ei riitä, että kaupassa on ruukkukrysanteemia, vaan kukkien pitää olla kulloiseenkin sesonkiin ja sen värimaailmaan sopivaa: pääsiäiseksi keltaista, äitienpäivään vaaleanpunaista, halloweeniin oranssia. Uskon, että myös joulun kukkia voi uudistaa: Valitsisitko perinteisen joulutähden tai yksittäisen amarylliksen sijaan tänä jouluna vaikkapa amarylliksen, joka on valmiiksi istutettu kauniiseen ruukkuun tai hyasintista tehdyn modernin asetelman? Kätevää on, jos ne vielä saa muiden jouluostosten yhteydessä, ruokakaupasta.

Vastuullisia valintoja on jo mietitty puolestasi

Vastuullisuus ja ilmastonmuutos ovat päivän puheenaiheita, joihin kiinnitämme koko ajan entistä enemmän huomiota. Kukkien pakkauksia suunniteltaessa mietitään, miten voimme niissäkin vähentää muovia, kierrättää ja kompostoida. Esimerkiksi Pirkka-kukkien pakkaukset on jo muutettu kierrätettäväksi. Pakkauksesta selviää myös aina kukan alkuperä ja Reilun kaupan kukkiin olemme tuoneet tuottajan tarinoita mukaan.

Olemme onnistuneet, kun palaat kauppaan ostamaan uuden kukan

Haluamme varmistaa että, kun tartut kaupassa kukkapakettiin, tiedät miten sitä kannattaa hoitaa myös kotona, jotta kukkaloisto säilyy. Pakkauksissa on tietoa tuotteen hoitamisesta ja vinkkejä, miten kukan saa säilymään mahdollisimman pitkään kauniina. Olemme onnistuneet silloin, kun palaat uusille kukkaostoksille ja inspiroitumaan kukista ruokaostosten lomassa.

Liisa Myllylä
Kukkien osto- ja myyntipäällikkö
K-ryhmän päivittäistavaratoimiala

 

Every company wants to benefit from the ideas and skills of coders, designers and other tech types. They are, after all, the modern world’s key problem-solvers, and we need their expertise to build easy-to-use online stores, phone apps that really work, and software to support smooth processes. All of us, K-retailers included, can draw inspiration for our own work from these virtuosos of the modern world.

Photo credit: Junction

K Group is the biggest trading sector company in Finland, with a long history. The trading sector has an even longer history, and has remained pretty much unchanged for nearly 200 years: there’s a store selling products that customers buy. However, winds of change are blowing also in the retail sector: the brick and mortar store has been joined by the online store and other digital solutions. We believe that the store of the future is a seamless combination of brick and mortar and digital, which can provide customers with precisely the service that they want. This journey has only just begun and there are still plenty of tricks to learn.

Inspiration can help us learn these tricks. That is why I am so excited by this chance to gain inspiration from the brightest people in the tech sector, as we participate in Junction, a weekend event for the programming sector that is bringing together 1,300 coders, designers and tech types in the main building of Aalto University to solve the challenges set by the participating business partners.

For inspiration, I have made a list from the perspective of K-retailers of everyday things in programming circles that can help the retail sector (and others too) advance towards a future that is certain to be more digital.

1. Develop as a person

The world is changing at such a rate that we will all have the chance to gain and learn a whole host of new things and skills. So, it’s worth entering a cycle of continuous development, which is very normal in the tech world, as new ideas and the solutions to be learnt as a consequence tend to spring up like mushrooms.

2. Problems are made to be solved, so have a go!

When creating new things, you are bound to face some problems, and it might even feel like you’ve come up against a brick wall. Don’t lose hope, have a go! If you can’t solve the issue by turning over one stone, there is bound to be a second or a third stone you can look under, and eventually you will find a solution. It may not be the one that you expected, but if it works, so what! We all know that the programming sector can solve the strangest of problems – do you still remember the days when we found our way using paper maps?

3. Strength through cooperation and openness

The best ideas are produced by bouncing off each other, and often someone will have already though about the issue that we are frantically trying to solve. The tech world is a wonderful example of how to network across boundaries, come together over a common issue that interests us all, and hand out tips to each other. Junction is a prime example of this.

Interested in Junction? Check out K Group’s challenge for coders, designers and tech types!

Aika on uusi valuutta

Ari Sääksmäki | 09.11.2018

Ihmisten elämäntavat ovat muuttumassa. Ruokakauppa on murroksessa. Kaupassakäynnissä ei enää ole kyse siitä, että kaupasta saa tuotteen, joka maksetaan rahalla. Kaupassa on yhä enemmän kyse myös palveluista. Siitä, kuinka aika, jonka käytät kaupassakäyntiin, vaihtuu arjen helpottumiseksi muissa asioissa.

Ruokaostosten yhteydessä saat samalla vinkit uuteen tapaan valmistaa lohta, maisteltua uutuuskahvia, ostettua lapselle uudet toppahousut, noudettua tilaamasi verkko-ostokset, hankittua lapsen luokkakaverille elämyslahjakortin syntymäpäivälahjaksi, ostettua Lotto-rivin, keskusteltua uudesta kännykkäliittymästä, käytyä pankkiautomaatilla ja vaihdettua kuulumiset samaan aikaan otoksille sattuneen vanhan ystävän kanssa. K-Citymarketien laajoista tuote- ja palveluvalikoimista saa aina varmasti sen, mitä on tullut hakemaan.

Sunnuntaista tulossa monelle viikon pääostopäivä

Elämä on hektistä. Aukioloaikojen vapauduttua uudet kauppapäivät ja iltatunnit ovat nopeasti löytäneet omat asiakkaansa. Ennustan, että monelle lapsiperheelle sunnuntaista on pikkuhiljaa muodostumassa viikon pääostopäivä, jolloin voidaan rauhassa varautua tulevan viikon tarpeisiin. Monelle on myös helpotus, kun ei tarvitse miettiä, milloin kaupat ovat auki. Tämä näkyy erityisesti siinä, kuinka ennen juhlapyhiä asiakkaita harmittaneet ruuhkat kaupoissa ovat tasaantuneet.

Tutkimuksemme* mukaan 36 % asiakkaistamme kertoo, että heidän aikansa harvoin tai ei koskaan riitä kaikkeen, mitä he haluaisivat arjessaan tehdä.Silloin, kun päivästä loppuvat tunnit kesken, voi ruokaostokset tehdä verkkokaupasta, tai suunnata kauppaan myöhään illalla tai jopa yöllä. K-Citymarketit ja muutkin K-ruokakaupat ovat lisänneet järjestelmällisesti aukioloaikoja niiden vapauduttua. Jatkossa kaikki K-Citymarketit ovat auki vuoden jokaisena päivänä. Poikkeuksena voivat olla erityistapaukset joinakin juhlapyhinä, esimerkkinä kauppakeskuksissa olevat kaupat, joiden auki pitämisen järjestäminen olisi hyvin hankalaa kauppakeskuksen aukioloajoista johtuen. Kaikkien K-Citymarketien aukioloajat löytyvät osoitteesta K-Ruoka.fi.

K-Citymarket Ruoholahti ja Easton auki 24 h

Pääkaupunkiseudun ostosmahdollisuudet laajenevat, kun K-Citymarket Helsinki Easton ja Ruoholahti pitävät maanantaiaamusta 12.11.2018 lähtien ovensa auki ympäri vuorokauden. Kauppojen vaikutusalueella asuu lähes miljoona pääkaupunkiseutulaista. Ympäri vuorokauden auki olevissa kaupoissa on laajat, noin 50 000 tuotteen valikoimat, iso vaikutusalue, helppo saavutettavuus ja hyvät kulkuyhteydet.

Vastaamme tällä uudistuksella hyvin laajan asiakasjoukon muuttuneen kuluttajakäyttäytymisen aiheuttamiin tarpeisiin. Asiakkaat vaativat kaupalta joustavampia palveluratkaisuja elämäntapojen muuttuessa yhä hektisemmiksi.

Aukioloaikojen laajentuminen on saanut asiakkailta vastakaikua

Olen tyytyväisenä seurannut, kuinka aukioloaikojen vapautumisen jälkeen monet kaupat ovat tehneet omia ratkaisujaan. Ne kaupat, joissa on lähdetty rohkeasti kokeilemaan palveluiden lisäämistä pidempään ja laajempaan, ovat kaikki saaneet positiivista vastakaikua asiakkailta. Tämä on puolestaan näkynyt suoraan kauppojen myynninkehityksissä.

Laajentuneilla aukioloajoilla on laajempikin yhteiskunnallinen merkitys. Ruokahävikki sekä kotitalouksissa että kaupoissa pienenee, kun esimerkiksi kauppojen myynnin ennustettavuus lisääntyy. Kauppojen logistinen tehokkuus kasvaa, kun tavaravirrat ovat tasaisempia. Ja onhan laajentuneilla aukioloajoilla myös työllistävä vaikutus.

 

* Arjen kiire ja onnellisuus, K-ryhmän Kylä-asiakasyhteisössä teettämä kyselytutkimus, johon vastasi otos K-Plussa-asiakkaista, n=1034. Tutkimuksen on toteuttanut Frankly Partners.

Omalla asuinympäristöllä ja sen palveluilla on yhä keskeisempi merkitys ihmisten arjessa. Muun muassa tämä tutkimustulos selvisi teettämästämme Kyläkauppatutkimuksesta, jossa selvitimme suomalaisten suhdetta asuinalueeseensa ja lähikauppaansa.

Kylä- ja korttelikaupat mahdollistavat sellaisten palvelujen jatkumisen ihmisten lähiympäristössä, jotka saattaisivat muutoin alueelta loppua. Ruokakaupan asiakasvirtojen kyljessä erilaiset palvelut jatkavat elämäänsä joko itsenäisesti tai kaupan operoimina.

K-Marketit pystyvät tarjoamaan monia arkea helpottavia palveluita, kuten pakettipalvelun, postin sekä mahdollisuuden käteisnostoihin. Ruokakaupalle ja erilaisille palveluille onkin muodostunut symbioosi, todellinen win-win tilanne. Sekä ruokakauppa että lisäpalvelut tukevat toisiaan ja mahdollistavat toistensa menestyksen ja joskus jopa olemassaolon.

Ruokakaupoista onkin tullut pienten taajamien monipuolisia palvelukeskuksia. Uskon, että tulevaisuudessa lähikauppojen rooli kyläkeskusten palvelutarjonnan ylläpitäjänä kasvaa edelleen, erityisesti haja-asutusalueilla.

Suomen kaupungistumiskehitys jatkuu edelleen ja kaupungeissa tapahtuu suuria demografisia muutoksia seuraavien vuosien aikana. Sekä ikääntyvien asiakkaiden että pienten talouksien määrät jatkavat kasvamistaan. Oheispalveluiden lisääntyminen korttelikauppojen yhteydessä auttavat myös kaupungeissa asuvia palveluiden nopeamman tavoitettavuuden kautta.

K-Marketit muodostavat Suomen kattavimman lähikauppaverkoston ja edellä mainittujen megatrendien ymmärtäminen on meille erityisen tärkeää. Megatrendit vaikuttavat strategisiin valintoihimme, joiden pohjalta kauppaverkostoamme kehitetään ja ylläpidetään.

Toisaalta Kyläkauppatutkimus kertoo myös, että suomalaiset haluavat lähikaupaltaan palveluiden lisäksi sosiaalista vuorovaikutusta. Tutkimuksen mukaan tulevaisuuden moderni lähikauppa on alueellaan aktiivinen ja persoonallinen toimija, joka osallistuu paikallisesti tärkeiden asioiden edistämiseen yhteisön jäsenenä. Tämä tutkimustulos on mieleistä luettavaa, sillä K-kauppiasmallissa vahva sosiaalinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Ketkä muutkaan järjestäisivät omalla kaupallaan yhtä persoonallisia kylätapahtumia, tai laittaisivat yhtä aktiivisesti omaa persoonaansa peliin kuin K-kauppiaat.

Erilaisten tapahtumien ja asiakkaita osallistavien toimenpiteiden kautta voidaan rakentaa tiiviimpää yhteisöllisyyttä kaupan asiakaskunnan parissa. Tapahtumat rakentavat paikallisia verkostoja ihmisten välille: mitä verkostoituneempi paikallisyhteisö, sitä elinvoimaisempi paikkakunta ja sitä elinvoimaisempi ruokakauppa.

Kyläkauppatutkimuksen tutkimustulokset vahvistavat, että K-Market-ketjun strategiset valinnat ovat oikeilla urillaan. K-Market-kauppiaille uskon tutkimuksen luovan rakennuspalikoita oman näköisen tulevaisuuden modernin kylä- tai korttelikaupan luomiseen.

Nähdään lähikaupassa!

Jesper Åberg
Ketjujohtaja
K-Market

P.S. Tutustu Kyläkauppatutkimukseen, kertomuksiin ja blogeihin täältä:
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/kylakauppatarinat?_ga=2.203407441.1384620609.1539005636-1517528691.1536135670

K AI: Miksi K-ryhmä tarvitsee oman tekoälynsä?

Niilo Latva-Pukkila | 12.10.2018

"Ministeriö selvittää tekoälyaikaan siirtymistä" (Verkkouutiset 25.9.2018)
"Adobe: Virtuaalinen tekoälyanalyytikko tekee sadan tutkijan työt" (Uusi Teknologia 1.10.2018)
"Valtio hankkii tekoälyalustan" (TiVi 28.9.2018)
"Tuntuuko, että mainokset lukevat ajatuksesi? Tekoäly ennustaa kuluttajan tarpeet hämmentävän tarkasti, ja tämä on vasta alkua" (HS 2.10.2018)

Tekoälystä kohistaan tänä päivänä paljon. Usein on kuitenkin vaikea hahmottaa, mitä tekoälyllä oikeasti tarkoitetaan ja mitä merkitystä sillä on omaan elämään. Jotkut voivat myös muistaa, että tekoälystä ja neuroverkoista on puhuttu jo useiden kymmenien vuosien ajan. Onko tässä kaikessa siis mitään uutta?

Suuri osa tekoälyn matematiikasta on ollut olemassa jo pitkään. Tekoälyn huima kehitys viime vuosina onkin johtunut suurelta osin muista syistä. Tekoäly vaatii paljon laskentatehoa ja kriittinen tekijä tekoälyn yleistymisessä on ollut laskentatehon kasvaminen ja helppo saatavuus esimerkiksi pilvipalveluiden kautta. Ehkä tärkein tekijä on kuitenkin se, että yritykset keräävät yhä kasvavissa määrin dataa. On arvioitu, että viimeisimmän kymmenen vuoden aikana maailmassa kerätyn datan määrä on kasvanut liki kymmenkertaiseksi. Tekoäly vaatii paljon dataa oppiakseen hyödyllisiä ilmiöitä – usein sanotaankin, että data on tekoälyn polttoainetta.

Nämä samat tekijät mahdollistavat tekoälykehityksen myös K-ryhmässä. Jotta voimme rakentaa asiakkaan arkea helpottavia tekoälysovelluksia, tarvitsemme asiakasymmärrystä, jota kertyy useasta eri lähteestä. Yksi merkittävä tietolähde on kanta-asiakasjärjestelmämme K-Plussan avulla saatu tieto ostotapahtumista. Jo yksinomaan päivittäistavarakaupan kuittiriveistä kertyy joka päivä yli seitsemän miljoonaa riviä dataa tekoälyn polttoaineeksi! Tämän ymmärryksen avulla me K AI -tiimissä olemme kehittäneet K-ryhmän omaa tekoälyä aktiivisesti jo useamman vuoden ajan, ja tänä päivänä tekoäly on osa arkea myös K-ryhmässä.

K AI osaa jo monia asioita. K AI:ta käytetään tällä hetkellä muun muassa K-Ruoka-verkkokaupassa ja K-Ruoka-sovelluksessa asiakaskokemuksen henkilökohtaistamisessa. Asiakas saa henkilökohtaisia etuja ja juuri hänelle räätälöityjä reseptisuosituksia K-Ruoka-sovelluksella, sähköpostilla ja ohjelmallisen markkinoinnin avulla. Esimerkiksi minä pizzan rakastajana saan suosituksia pizzaresepteistä ja henkilökohtaisia alennuksia omasta suosikkimozzarellastani. Myös K-Ruoka.fi:n haku on personoitu asiakkaan mieltymysten mukaan. Kun itse kirjoitan hakukenttään "maito", saan ensimmäisenä hakutuloksena Pirkka Luomu kevytmaidon, joka on oma suosikkimaitoni. Näin K AI luo sujuvamman asiakaskokemuksen huomioimalla asiakkaan tarpeen.

Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä meille K-ryhmässä on tärkeää, että eettisyys ohjaa kaikkea tekoälyyn liittyvää työtä. Asiakas päättää aina itse, mitä dataa hän meidän käyttöömme antaa. Suojaamme asiakkaidemme tiedot ja kerromme läpinäkyvästi, missä ja miten tietoa hyödynnetään. Asetamme tekoälyratkaisuja kehittäessämme aina asiakkaan edun etusijalle, jotta voimme tuoda asiakkaan arkeen aitoa lisäarvoa. Emme myöskään piiloudu teknologian taakse – K-ryhmässä ihminen kantaa aina vastuun tekoälyn ratkaisuista. Pitämällä asiakaslähtöisyyden ja inhimillisyyden etusijalla luomme yhteistä hyvää koko yhteiskunnalle.

Vaikka monia tekoälyn toteutuksia on jo käytössä, olemme ottamassa vasta ensimmäisiä askelia tekoälyn hyödyntämisessä asiakaskokemuksen parantamiseksi. Opettelemme jatkuvasti uutta ja kokeilemme erilaisia keinoja, joilla voimme parantaa asiakaskokemusta tekoälyn avulla. Uusia ominaisuuksia kehittäessä on upeaa kuulla asiakkailta, missä olemme onnistuneet ja mitä voisimme tehdä vielä paremmin. Kehitämme tekoälyä asiakkaitamme varten, joten asiakkaan kokemuksen ymmärtäminen on meille kaikki kaikessa.

Tekoälykehitys on parhaimmillaan yhteistyötä tekoälykehittäjien, asiakkaiden ja liiketoiminnan osaajien välillä. Tekoälyn perusteet ovatkin tärkeä tulevaisuuden työelämätaito jokaiselle. Yksi tapa ottaa tekoälyn perusteet haltuun on suorittaa Helsingin yliopiston ja Reaktorin järjestämä tekoälyn alkeiskurssi The Elements of AI. On ollut ilo nähdä moni K-ryhmäläinen suorittamassa kurssia, sillä me uskomme vahvasti, että tulevaisuudessa tekoäly kuuluu suomalaisten perustaitoihin.

Niilo Latva-Pukkila
Chief Data Analyst, K Digital

Kirjoittaja vastaa tekoälykehityksestä K-ryhmässä. Sydäntä lähellä ovat liikunta, napolilainen pizza sekä tekoälyn tuomien konkreettisten hyötyjen näkeminen käytössä.

Takaisin ylös