Näkökulma

Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.

Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.

Janne Sivonen: Kilpailuetua ihmisoikeuksien kunnioittamisesta

Janne Sivonen | 04.10.2024

Yritysten rooli ihmisoikeuksien toteutumisessa on murroksessa, kun alun perin YK:ssa sovitut vapaaehtoiset käytännöt ovat muuttumassa pakollisiksi. Uusi lainsäädäntö velvoittaa yrityksiä yhä useammassa maassa toimitusketjuista huolehtimiseen – pian myös Suomessa. Uudessa ajassa yritysten tulee selvittää arvoketjujensa vaikutukset ihmisoikeuksiin, ehkäistä riskit ja korjata mahdolliset ongelmat. Edelläkävijäyritykset – kuten K-ryhmä –  ovat vapaaehtoisesti näin tähän astikin toimineet, mutta lain myötä kaikki yritykset saadaan samalle viivalle.

Kuluttajille tämä tuo läpinäkyvyyttä ja selkeyttä. Kun yritykset systemaattisesti tunnistavat ja korjaavat toimitusketjujensa vaikutuksia ihmisille ja ympäristölle – myös kuluttaja saa käteensä luotettavamman kompassin vastuullisuuslupausten viidakossa navigointiin.

Ihmisoikeusvastuun kantaminen toimitusketjuissa ei ole ilmaista, ja se teettää yrityksissä valtavasti työtä. Parhaiten muutoksessa pärjäävät yritykset, joka eivät näe kiristyviä vaatimuksia pelkkänä kulueränä, vaan todellisena kilpailuetuna. Samalla tarjoutuu etulyöntiasema niille yrityksille, jotka ymmärtävät, ettei toimitusketjujen vastuullisuutta vaaliva lainsäädäntö ole syntynyt tyhjiössä, vaan se heijastaa ympäröivän yhteiskunnan odotuksia. Kun yritys kohtelee alkutuotannossa työskenteleviä ihmisiä ja ympäristöä hyvin, samalla se varmistaa raaka-aineen saatavuutensa – myös tulevaisuudessa.

Aihe kiinnostaa myös asiakkaita, sillä useimmat meistä eivät halua syödä mustikoita, jos niiden poiminnassa on esiintynyt ihmiskauppaa tai suklaata, jonka kaakao on tuotettu lapsityövoimaa hyväksikäyttäen. Reilun kaupan merkki pakkauksen kyljessä kertoo, että toimitusketjussa on huomioitu ihmisten ja ympäristön hyvinvointi – ja se on kolmannen osapuolen auditoimaa.

Reilu kauppa on muutakin kuin luotettava ja kunnianhimoinen sertifiointi. Yrityksille se on työkalu, jolla voi vastata kiristyvän sääntelyn vaatimuksiin niin, että se hyödyttää niin alkutuottajia, yrityksiä kuin kuluttajia. Reilu kauppa ei pyri tarjoamaan ratkaisua lainsäädännön minimivaatimusten täyttämiseen siellä missä aita on matalin, vaan etsii yrityksiä tukemalla ratkaisuja ongelmien juurisyihin. Kuluttajille merkki puolestaan tuo tuotteen taustat näkyväksi ymmärrettävällä tavalla. Tämä yhdistelmä luo tilaisuuden yrityksille erottua vastuullisuuden liiketoiminnan edelläkävijöinä – ja se, joka osaa hyödyntää tämän, on tulevaisuuden voittaja!

Janne Sivonen, toiminnanjohtaja, Reilu kauppa ry

atcb-mark-scr_250-px.png

Reilun kaupan tuotteet tunnistaa Reilun kaupan merkistä.

Takaisin ylös