Näkökulma

Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.

Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.

Aura Lamminparras: Strategioita ruokakauppaan

Aura Lamminparras | 23.09.2024

Terttu banaaneja, paketti jauhelihaa, tölkki maitoa. Ruokakaupassa voi olla kymmeniä tuhansia tuotteita, mutta ostoskoriisi valitset tänäänkin nopeasti tutut tuotteet.

Leipähyllystä se sama ruisleipä. Päälle levite ja juusto. Suuri osa päivittäisistä ruokaostoksistamme perustuu totuttuihin tapoihin. Monet jopa kehittävät erilaisia strategioita yksinkertaistaakseen omia päätöksiään. Ruokaostokset tehdään autopilotilla. Niin vaikeita valinnat ovat.

Viime vuosina suosiotaan on kasvattanut strategia valita tuotteita pääosin hinnan perusteella. Helpottaa päätöstä, sopii vaikeisiin aikoihin ja voi vaikuttaa fiksun, säästeliään ihmisen ratkaisulta.

Kun ruokaa valitaan vain hinnan perusteella, moni muu näkökulma unohtuu. Minkälaisia vaikutuksia ruualla on ympäristöön? Kuka jokapäiväisen leipäsi on tuottanut ja miten? Mitkä ovat vaikutukset talouteen ja työllisyyteen?

Monesti ajatellaan, että tiedon lisääminen auttaisi kuluttajia tekemään parempia ruokavalintoja ja valitsemaan kestäviä elintarvikkeita. Harmillisesti näin ei useinkaan ole. Kuluttajia kiinnostavat yllättävän vähän yleiset kehotukset muuttaa käyttäytymistään vaikkapa planeettamme kestävyyden takia.

Vastuullisuusviestejä ja vihreitä väittämiä tuotepakkauksista silti kyllä löytyy. Ja paljon. Ei ihme, että ne kuluttajat, jotka haluaisivat tehdä parempia valintoja, ovat pää pyörällä vaihtoehtoja tiiraillessa.

Entä jos olisikin olemassa pakkausmerkintä, josta tietäisit varmasti, että ostamasi elintarvike on tuotettu ympäristöä ja monimuotoisuutta vaalien, maaperää hoitaen ja asettaen korkeat vaatimukset eläinten hyvinvoinnille? Pakkausmerkintä, jota valvoisivat viranomaiset ja jonka säännöt perustuisivat lakiin.

Ja arvaapa mitä? Sellainenhan on olemassa! Luomu eli luonnonmukainen tuotanto on laatujärjestelmä ja sertifiointi, jonka vastuullisuusväitteisiin voi luottaa.

Luomun perusperiaatteisiin kuuluu kestävä luonnonvarojen käyttö. Luomutuotannon menetelmät tarjoavat vastauksia myös moniin muihin ihmiskunnan haasteisiin, kuten maaperän köyhtymiseen ja luonnon monimuotoisuuden häviämiseen. Luomun säännöt perustuvat EU:n luomuasetukseen ja luomutuotteet on merkitty EU:n luomumerkillä.

Mitä jos seuraavan kerran ruokaostoksilla ottaisit strategiaksi etsiä luomutuotteita? Se helpottaa valintoja huomattavasti ja on hyväksi meille kaikille.

EU_Organic_Logo_Colour_rgb.jpg

Luomutuotteet tunnistaa EU:n luomumerkistä.

Teksti: Aura Lamminparras, toiminnanjohtaja, Pro Luomu ry

Takaisin ylös