Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.
Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.
Hyvinvointimme riippuu luonnon tarjoamasta ruuasta, vedestä ja energiasta. Suomessa välttämättömistä luonnonvaroista ei ole puutetta, mutta suomalaisten ekologinen jalanjälki on suuri.
Kuva: © Pauliina Heinänen / WWF
Omaa ekologista jalanjälkeä on helppo pienentää kiinnittämällä huomiota siihen, mitä syö. Ruoka muodostaa noin 20 % ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Ruuan hinnasta purnataan, mutta samalla Suomessa heitetään vuosittain roskiin syömäkelpoista ruokaa 20–30 kiloa per henkilö.
Kukin meistä voi vaikuttaa omien ruokavalintojensa vastuullisuuteen seuraamalla WWF:n ohjeita, jotka ovat lopulta aika yksinkertaisia: korvaa osa lihasta kasviksilla ja kestävällä kalalla, älä heitä ruokaa roskiin ja suosi vastuullisesti tuotettuja elintarvikkeita.
Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Eva Heiskanen on todennut, että kestävään elämäntapaan vaikuttaa viisi T:tä: tietoisuus, toiset, tavat, tarjonta ja toimintaympäristö.
Tiedosta ei ole nykyisen informaatiotulvan aikana pula. Mutta miten on muiden osa-alueiden laita? Muutunko minä, jos lähipiirissäni kukaan muu ei vaikuta kiinnostuneelta? Tai miten muutun, jos vastuullisia vaihtoehtoja ei ole tarjolla minulle sopivalla tavalla?
Vähittäiskaupalla on merkittävä rooli ruuankulutuksen vastuullisuuden kehityksessä. Jo nyt vastuullinen tarjonta on lisääntynyt niin kalojen kuin vaikkapa reilun kaupan tuotteiden osalta. Tämän kehityksen WWF toivoo jatkuvan ja voimistuvan.
Erityisen suuri merkitys kaupalla on myös siinä, miten ihmisten kulutustavat muuttuvat ja miten muutosta voidaan edistää yhdessä. Esimerkiksi käytössämme olevat yhä innovatiivisemmat sosiaalisen median palvelut luovat mielenkiintoisia mahdollisuuksia vastuullisten käytäntöjen yleiselle kiinnostavuudelle, vertaisviestinnälle ja mallioppimiselle.
Keskon päivittäistavarakauppa ja mediatalo Aller ovat vastikään julkistaneet perustavansa yhteisen vaikuttavan ruokamedian, joka tähtää alansa johtajaksi Suomessa. On kiinnostava seurata, miten tämä palvelu innostaa suomalaisia tekemään arjessaan herkullisia ruokavalintoja, jotka ovat myös ympäristön kannalta vastuullisia. Samalla voidaan hälventää ennakkoluuloja, joita mahdollisesti liittyy vastuullisen ruuan hintaan tai herkullisuuteen.
Lisää WWF Suomen ruokatyöstä:
Lue arjen ruokavinkit WWF:n Ruokaoppaasta
Lataa puhelimeesi uusi WWF:n Kalaopas
Kirjoitamme usein ruoasta myös Facebookissa ja Twitterissä. Tule, seuraa ja tykkää!
Kati Malmelin
Johtaja, yritysyhteistyö
WWF Suomi
Kati Malmelinin kuva: © Aki-Pekka Sinikoski / WWF