Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.
Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.
Yhdysvalloissa on pitkä Buy American -perinne. Osana valtavaa 1930-luvun New Deal -elvytyspakettiansa Presidentti Rooseveltin hallinto lanseerasi julkisia hankintoja suuntaavan Buy American -ohjelman vuonna 1933. Ohjelma on edelleen voimassa ja sitä on sittemmin myös täydennetty muilla kotimaisuutta suosivilla ohjelmilla.
”Suosi jenkkiläistä” -ajattelu kukoistaa taas. Maailman suurin vähittäiskauppaketju, Walmart, julkisti tammikuussa 2014, että se lisää Yhdysvalloissa valmistettujen tai kasvatettujen tuotteiden ostoja 50 miljardilla. Tänä kesänä Walmart kokosi yli 1000 merkittävää toimittajayritystä miettimään, miten tämä toteutetaan.
Ilmiön takana on teollisuustuotannon paluumuutto Yhdysvaltoihin. Uusteollistumista tukevat työ- ja logistiikkakustannuserojen kaventuminen USA:n ja Aasian välillä sekä energian hinnan merkittävä lasku USA:n sisämarkkinoilla. Kiitos kuuluu myös määrätietoiselle työlle, jota Yhdysvalloissa sekä liittovaltio- että osavaltiotasolla on tehty esimerkiksi kuljetusinfrastruktuurin tehostamiseksi sekä kotimaisten ja ulkomaisten teollisuusinvestointien houkuttamiseksi takaisin Yhdysvaltoihin.
Buy American -ilmiön takana on kuitenkin ennen kaikkea kansan tuki, kuluttajien halu tukea Yhdysvaltain työllisyyttä.
Suomessa kuluttajien halu tukea työllisyyttä ja suosia suomalaisia tuotteita on asennetutkimusten mukaan jopa korkeampi kuin Yhdysvalloissa.
Suomalaisen Työn Liiton teettämien tuoreiden tutkimusten mukaan 90 % suomalaisista haluaa tietää ostamansa tuotteen alkuperän. Peräti 82 % on sitä mieltä, että yritys, jonka tuotteita tai palveluita he ostavat, tulisi kantaa yhteiskunnallisen vastuunsa. Lisäksi 75 % pitää Suomessa tuotettujen tuotteiden ja palveluiden suosimista vastuullisena tekona. Suomalaisia tuotteita ja palveluita ollaan valmiita suosimaan sen johdosta, että ne yhdistetään laatuun, vastuullisuuteen ja työllisyyden tukemiseen.
Nyt meidän tulisi tehdä kuluttajille helpoksi toteuttaa nämä asenteet käytännössä ja tukea näin työllisyyttä Suomessa. Tästä missiosta syntyi Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja, joka lanseerattiin joulukuussa 2013.
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, K-ryhmän kauppojen (K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat, Anttilat ja Kodin Ykköset) ja suomalaisten elintarvikevalmistajien ja käyttötavarateollisuuden yhteiskampanja suomalaisen työn puolesta.
Koko vuoden 2014 kestävä kampanja muistuttaa kuluttajia siitä, että heidän tekemillään kulutusvalinnoilla on merkitystä. Kampanja kokoaa yhteen myös paikalliset tavarantoimittajat sekä laajan joukon järjestöjä kuten MTK, Ruokatieto ry, Kotimaiset kasvikset ry sekä SEL ry.
Lisätietoja: www.sinivalkoinenjalanjälki.fi.
Tero Lausala on Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja.