Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.
Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.
Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia siitä, mitä syövät. Maun, tuoksun ja ulkonäön lisäksi kuluttajat kaipaavat tietoa seikoista, joita eivät voi valintahetkellä arvioida omien aistiensa avulla.
Kuluttajien tiedonjano vaatii koko elintarvikeketjulta läpinäkyvyyttä. Kun kuluttaja haluaa tietää, missä ja miten elintarvikkeen raaka-aineet on tuotettu, se samalla tuo näkyviin kaiken sen työn, mitä hyvän ruuan eteen on tehty. Samalla se paljastaa, jos jossain on kuluttajan mielestä oikaistu hyvän ruuan reitiltä.
Luomun näkökulmasta tässä ei ole mitään uutta. Luomu on syntynyt tuottajien ja kuluttajien yhteisestä halusta tuottaa ja syödä puhdasta, ekologisesti ja eläinten hyvinvointia kunnioittaen tuotettua ruokaa ja muitakin hyödykkeitä. Tuotantotapa on kirjattu jokaisen nähtäväksi ja arvioitavaksi luomun tuotantosääntöihin. Luomua ostaessaan kuluttaja siis tietää, mitä ja miten tuotettua ruokaa syö.
Euroopan unionissa luomun tuotantotapa on kirjattu lakiin. Valitettavasti se, mikä lakitekstin tarkkuudessa on voitettu, on selkeydessä menetetty. EU:n luomuasetus ei kelpaa myymäläviestintään, mutta kertoo kuitenkin tarkasti ne minimivaatimukset, joita jokaisen EU:ssa myytävän luomutuotteen tulee täyttää. Luomu on ainoa elintarvikkeen tuotantotapa, jonka säännöistä on päästy näin kattavaan kansainväliseen yhteisymmärrykseen ja lainsäädäntöön. Luomun tuotantosääntöjä myös valvotaan. Suomessa valvontaa hoitavat viranomaiset, jotka käyvät kaikilla luomutiloilla ja luomua valmistavissa, pakkaavissa ja maahantuovissa yrityksissä vähintään kerran vuodessa.
Säännöt valvontoineen ovat läpinäkyvyyden ja samalla jäljitettävyyden tae, siitäkin huolimatta, että ne kuulostavat ja kohdalle osuessaan saattavat tuntua rasittavan byrokraattisilta. Vaikka luomunkin säännöissä ja valvonnassa on kehittämisen varaa, on luomulla paljon annettavaa tavanomaisen ruuantuotannon läpinäkyvyyden kehittämisessä.
Kuluttajien kasvava halu tietää lisää ruuasta on erinomainen asia. Vasta tieto tekee kuluttajista kuninkaita, jotka voivat vaikuttaa oman lähipiirinsä hyvinvoinnin lisäksi myös ympäristön ja eläinten hyvinvointiin. Tehkäämme työtä läpinäkyvän lautasen puolesta.
Kirjoittaja Marja-Riitta Kottila on Pro Luomu ry:n toiminnanjohtaja.