Näkökulma

Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.

Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.

Kehittävä kumppanuus

Erkki Timonen | 12.06.2013

Hyvää kumppanuutta voi verrata hyvään parisuhteeseen. Sen perustana on avoin keskusteluyhteys ja aito halu paiskia töitä yhdessä. On sanottu, että vaativa kumppani on paras mahdollinen toiminnan kehittäjä. Siksi on tärkeää, että molemmat osapuolet nostavat käsiteltäväksi vaikeitakin asioita, jotka saattavat muodostua yhteistyön esteiksi. Hyvässä kumppanuudessa molemmat osapuolet oppivat toisiltaan. Toimiva kumppanuussuhde voi muodostua myös pienen ja suuren välille. Esimerkkinä tästä on Pielispakari Oy:n ja Ruokakeskon välinen yhteistyö.

Pielispakari Oy:n leipomotoiminta alkoi autotallissa vuonna 1993. Askel kerrallaan leipomoa on rakennettu ja kasvatettu; paikallisesta alueelliseksi ja alueellisesta valtakunnalliseksi toimijaksi.

Tärkeä vaihe yrityksen historiassa ajoittuu vuoteen 2005. Tällöin aloitimme valtakunnallisen yhteistyön Ruokakeskon kanssa ja syntyi kolme tuotetta kattava Pirkka-karjalanpiirakkatuotesarja. Tuotteet ja niiden innovatiiviset tuotepakkaukset syntyivät yhteistyön tuloksena ja aitoja perinnetuotteita nykyaikaisesti pakattuina saatiin levitettyä myyntiin koko Suomen alueelle. Tuote sai kunniamaininnan Vuoden Tähtituote –kilpailussa, mutta tätäkin tärkeämpää on se, että kuluttajat ovat ottaneet tuotteen omakseen.

Yhteistyö Ruokakeskon tuotetutkimuksen ja ostoista vastaavien henkilöiden kanssa on jatkunut myös tämän jälkeen hedelmällisenä ja kehittävänä. Viimeisimpänä kehittämiskohteena mainittakoon valtakunnallinen paistopistetuotteiden valikoima; alue, jonka osuus leipomotuotteiden myynnissä on ollut jatkuvassa kasvussa. 

On hieno asia, että Ruokakesko on nostanut markkinointinsa yhdeksi kärjeksi alueellisen ja paikallisen ruokaperinteen. Paikallisen ja monipuolisen leipäkulttuurin ohella meillä on kuitenkin suuria valtakunnallisia toimijoita, joten alueellisten tuotteiden esille saaminen kauppoihin on osoittautunut ainakin alkuvaiheissaan haasteelliseksi. Uskon, että vahvistamalla keskustelua leipomoiden ja alueellisista ostoista vastaavien henkilöiden saadaan myös paikalliset erikoistuotteet nostettu paremmin näkyville kauppojen leipäosastoilla. Toimikoon tästä esimerkkinä loistava Pirkka-tuotteiden kehittämisen yhteistyömalli. 

Minulla on vahva usko siihen, että perinteinen leipä ja muut leipomotuotteet ovat esillä suomalaisten ruokapöydissä myös jatkossa. Me Pielispakarissa haluamme työskennellä tämän asian eteen joka päivä:  kehittämällä kumppanuutta.

Kirjoittaja Erkki Timonen on Pielispakari Oy:n toimitusjohtaja.

Takaisin ylös