Näkökulma

Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.

Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.

Vihreitä valintoja Joutsenmerkin avulla

Sini Sittnikow | 14.03.2012
Joutsenmerkki rohkaisee positiivisella tavalla sekä kuluttajia että ammattiostajia tekemään ympäristön kannalta parempia valintoja. Joutsenmerkki myönnetään tuotteille, jotka ovat turvallisempia käyttäjälle, eivät sisällä ympäristömyrkkyjä ja kuormittavat ympäristöä ja ilmastoa mahdollisimman vähän.


Sini Sittnikow (oik.) on Ympäristömerkintä - Motiva Services Oy:n markkinointipäällikkö.


Pohjoismainen ympäristömerkki, Joutsenmerkki, täytti äskettäin 20 vuotta. Merkin syntyhetkillä suurimmat ja näkyvimmät ympäristöongelmat olivat sellun kloorivalkaisusta johtuneet päästöt ja pesuaineiden aiheuttama vesistöjen rehevöityminen. Ympäristöongelmien syyt olivat tunnistettavissa ja seuraukset näkyviä.

Ensimmäiset ympäristömerkit ilmestyivät markkinoille, kun valmistajat halusivat profiloitua ympäristöystävällisempinä. Kuluttajan oli vaikea tietää, mitä eri merkit oikeasti tarkoittivat.  Tämän vuoksi pohjoismaiset kuluttajaministerit päättivät perustaa virallisen, yhteispohjoismaisen ympäristömerkin: Joutsenmerkin.

Tämän päivän ympäristöongelmat näyttävät hieman erilaisilta kuin 20 vuotta sitten. Eräs näistä on kemikaalien käytön valtaisa kasvu tavallisissa kulutushyödykkeissä kuten rakennustarvikkeissa, ruuassa ja kosmetiikassa. Osa kemikaaleista voi aiheuttaa haittaa käyttäjälle. 

Tuotteiden valmistuksessa käytetään myös sellaisia kemikaaleja, jotka eivät jää itse tuotteeseen, mutta voivat olla haitallisia kulkeutuessaan esimerkiksi jätevesien mukana luontoon.  Moni on nähnyt viime viikkoina televisiosta dokumentit lääketeollisuuden haasteista Intiassa.

Yksittäisten kemikaalien vaikutus on melko pitkälti tiedossa alati kiristyvän lainsäädännön ansiosta, mutta eri kemikaalien yhteisvaikutuksista, kemikaalikoktailista, ei niinkään ole tietoa.

Ilmastonmuutos ei ole poistunut ilmiö, vaikka keskustelu sen tiimoilta onkin hieman vaimentunut. Se haastaa meidän totutut elintapamme ja energiankäyttötottumuksemme. Tietoa löytyy, mutta toimintaa vähemmän.

Joskus on vaikea nähdä yhteys globaalien ympäristöongelmien ja arkielämämme välillä. Tavaroiden ostaminen, autolla ajaminen tai jättikatkarapujen syönti ei lopu tänään eikä lähitulevaisuudessa. Me haluamme sen vuoksi edesauttaa kestävämpää kuluttamista. 

Joutsenmerkki haluaa rohkaista positiivisella tavalla sekä kuluttajia että ammattiostajia tekemään ympäristön kannalta parempia valintoja - tuotteita, jotka ovat turvallisempia käyttäjälle, eivät sisällä ympäristömyrkkyjä ja kuormittavat ympäristöä ja ilmastoa mahdollisimman vähän.

Joutsenmerkki on lähes kaikkialla, missä kuluttajatkin: päivittäistavarakaupoissa, kodinelektroniikkaliikkeissä, rautakaupoissa ja tavarataloissa.  Kukaan ei voi pelastaa maailmaa yksin, mutta kaikki voivat tehdä parempia valintoja ostoksilla ollessaan. Joutsenmerkki tekee valitsemisen helpommaksi. Joka päivä.


Kirjoittaja on Ympäristömerkintä - Motiva Services Oy:n markkinointipäällikkö. Ympäristömerkintä hallinnoi Joutsenmerkkiä Suomessa.

Takaisin ylös