Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.
Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.
Syitä on varmasti monia. Siitä, kun Suomi oli maatalousvaltainen maa, on loppujen lopuksi hyvin vähän aikaa, ja suomalaisten on edelleen helppo samaistua kehitysmaiden pienviljelijöiden asemaan. Kuluttajatutkimusten mukaan suurin yksittäinen syy ostaa Reilun kaupan tuotteita on halu tukea kehitysmaiden tuottajia tai olla reilu heitä kohtaan.
Edeltäjäni ovat tehneet erinomaista työtä Reilun kaupan tunnettuuden lisäämiseksi. Nykyisin jo 83 % suomalaisista on nähnyt Reilun kaupan sertifiointimerkin usein tai silloin tällöin (kansainvälisen tutkimuksen mukaan 15 tutkitun maan keskiarvo 59 %). Lisäksi suomalaiset tuntevat hyvin mitä Reilun kaupan merkki tuotteessa tarkoittaa. Ja mikä upeinta: 78 % suomalaisista luottaa Reilun kaupan sertifiointimerkkiin (15 maan keskiarvo 64 %)!
Mutta eniten Suomen huippusijoitus on sen ansiota, että suomalaiset kaupparyhmät haluavat edistää vastuullista kuluttamista ja tarjota asiakkailleen siihen mahdollisuuden. Ruokakesko on määrätietoisesti vaikuttanut Reilun kaupan tunnetuksi tekemiseen Pirkka Reilun kaupan tuotteiden ja laajan Reilun kaupan tuotteiden valikoiman avulla.
Kaikissa Suomen niemennotkoissa ja saarelmissa sijaitsevissa kaupoissa idästä länteen ja etelästä pohjoisimpaan Lappiin on mahdollisuus ostaa Reilun kaupan tuotteita arkisesti, joka päivä. Näin Reilu kauppa on voinut kasvaa, ja näin se voi jatkaa kasvuaan. Kaupan vastuulliset valikoimapäätökset takaavat sen, että pystymme tarjoamaan paremman elämän edellytykset Reilun kaupan myötä jo 1,2 miljoonalle kehitysmaan ihmiselle.
Pirjo Virtaintorppa on Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja.