Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.
Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.
Mistään tekniikan taantumisesta ei tässä toki ole kysymys, vaan siitä, että kauppa tekee aktiivisesti systemaattista työtä energiankulutuksen vähentämiseksi ja ympäristörasituksen pienentämiseksi.
Kylmän tekeminen kaupassa on merkittävä sähkönkuluttaja. Karkeasti yleistäen voidaan sanoa, että yli puolet kauppapaikan sähkönkulutuksesta kuluu kylmän tekemiseen.
Pakastealtaiden kansittaminen antaa huomattavan sähkönsäästön verrattuna altaisiin, joissa kansia ei ole. Kansitetun altaan sähkönkulutus pienenee jopa puoleen siitä, mitä vastaavan altaan sähkönkulutus on ilman kansia.
Siinä naapurin keskikokoisessa supermarketissa, jossa on kannet, kulutetaan kansien ansiosta sähköä noin viiden sähkölämmitteisen omakotitalon verran vähemmän vuodessa, kuin supermarketissa, jossa ei ole kansia. Samalla hiilijalanjälki pienenee noin 20 000 hiilidioksidikilolla vuodessa. Altaiden kansittaminen on siis erittäin merkittävä ympäristöteko.
Kansittaminen pienentää altaiden sähkönkulutusta siksi, että kannet estävät ilmavirtausten mukana kulkevan lämmön ja kosteuden pääsyn kalusteeseen. Kansissa on myös lämpösäteilyä heijastava pinnoitus, joka estää säteilylämmön pääsyn altaaseen. Kun altaaseen pääsee vähemmän lämpöä, joka sieltä pitää poistaa, kylmäkoneet käyvät vähemmän aikaa ja näin kuluttavat vähemmän sähköä.
Me voimme kuluttajina vaikuttaa ympäristötekojen vielä nopeampaan laajentumiseen käymällä ostoksilla kaupassa, jossa altaissa on jo kannet, ja muistamalla sulkea kannet, kun olemme ottaneet tavarat altaasta.
Mika Kaasinen on Huurre Finland Oy:n toimitusjohtaja.