Autotoimialalla lähikontakteja on pystytty vähentämään merkittävästi

Koronakriisi vähentää ihmisten liikkumisen tarvetta, mutta silloin kun tarve liikkua iskee, se saattaa olla entistä merkityksellisempi. Siksi on tärkeää, että liikkumisen palvelut pystytään turvaamaan myös poikkeusajassa. Esimerkiksi kesärenkaat on nyt pystyttävä vaihtamaan mahdollisimman vähillä lähikontakteilla.

K-Caaran toimitusjohtaja Martti Muonan mukaan erityisesti huoltopalveluissa on keksitty monia ratkaisuja, joilla mahdollistetaan turvallisesti asiakkaille välttämättömät palvelut.  

"Tällä hetkellä ensisijainen velvoitteemme on tietysti suojata henkilöstöä ja asiakkaita. Nyt on esimerkiksi Uudellamaalla renkaidenvaihtosesonki alkamassa ja siihen suunnittelemme parhaillaan toimintamalleja, joissa kontaktia syntyy mahdollisimman vähän. Renkaidenvaihtokin on mahdollista hoitaa jopa niin, ettei asiakkaan tarvitse poistua autostaan ollenkaan", Muona kertoo. 

Huoltoneuvojien suojaamiseksi ja asiakaspalvelutilanteen turvallisuuden varmistamiseksi K-Caaran asiakaspalvelutiskeille asennetaan pleksisuojat. Toimitusjohtaja Muona arvioi, että asennukset valmistuvat jo tällä viikolla kaikissa K-Caaran toimipisteissä. Muuten toimipisteissä kannustetaan asiakkaita toimimaan ilman lähikontakteja: esimerkiksi huoltoon tulevan auton avaimet voi nyt jättää lukittuun tilaan käymättä sisällä liikkeessä. 

Myös palvelutarjontaa mietitään uusiksi asiakkaiden tarpeiden mukaan. Jos asiakas tässä tilanteessa haluaa lykätä auton ostoa, vaihtoehtona ovat matalan kynnyksen palvelut joustavampaan tarpeeseen. Tällaisia ovat esimerkiksi Caara Go -vuokrauspalvelu lyhytaikaiseen tarpeeseen sekä yksityisleasing-palvelut. 

K-Caara tarjoaa auton nouto- ja palautuspalveluaan asiakkaille veloituksetta 

K-Caara on viime viikosta alkaen tarjonnut asiakkaille veloituksetonta auton nouto- ja palautuspalvelua uusiin määräaikaishuoltoihin kaikissa toimipisteissään. Nouto- ja palautuspalvelu sisältää auton noudon huoltoon ja palautuksen huollon jälkeen asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen palvelun toiminta-alueella. Asiakas voi varata palvelun huollon verkkovarauksen tai puhelinpalvelun kautta.  

Muona kertoo, että nouto- ja palautuspalvelun käyttöaste on jo nyt noussut moninkertaiseksi aikaisempaan verrattuna.

"Koimme tämän hyväksi keinoksi suojella asiakkaita ja henkilöstöä. Palvelun avulla pystymme merkittävästi vähentämään lähikontakteja huollon aikana. Kyseessä on normaali palvelumme, joka on nyt päätetty muuttaa maksuttomaksi", Muona perustelee ratkaisua. 

Digipalveluihin panostaminen saattaa muuttaa toimialaa pysyvästi 

Viime viikkoina digitaalisten kanavien kehitykseen on Muonan mukaan panostettu merkittävästi. Erityisesti huoltopalveluissa koko prosessin voi jo hoitaa lähes ilman lähikontaktia.  

"Chat-palvelumme kapasiteettia on lisätty ja koulutamme siihen parhaillaan koko henkilöstöämme."

Muonan ennustus on, että niin sähköisten palveluiden kehitys kuin niiden kysyntäkin tulee käynnissä olevan poikkeustilanteen myötä vauhdittumaan. Kokonaan digitaalisista palveluista löytyy jo hyviä esimerkkejä. K-Caaran vaihtoautopalvelu toimii jo niin, että fyysistä kontaktia asiakkaiden ja liikkeen välillä ei tarvita ollenkaan. Uusien autojen myynnissä ollaan menossa samaan suuntaan.

"Uusi auto on jo mahdollista ostaa käytännössä kokonaan verkossa. Niin auton konfiguroinnin kuin  rahoituspäätöksen voi tehdä ja hakea verkossa. Myyjään saa kontaktin chat-palvelussamme puhelimen ja sähköpostin lisäksi. Maksunkin voi hoitaa verkossa. Ainoastaan auton luovutus vaatii vielä toistaiseksi paikalla käyntiä", Muona havainnollistaa. 


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös