Ajankohtaista koronaviruksesta

K-ryhmä tekee vastuullisena yrityksenä kaikkensa koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Niin asiakkaidemme kuin henkilökuntamme turvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää. Tässä hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa pyrimme varmistamaan, että henkilöstömme pysyy terveenä ja työkykyisenä, ja että kaupoissamme on turvallista asioida epidemiankin aikana.

KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA

Tälle sivulle on koottu kysymyksiä ja vastauksia koronaviruksen vaikutuksista kauppoihin. Sivua päivitetään tarvittaessa ja tilanteen muuttuessa.

Miten koronaviruksen vaikutus on tähän mennessä näkynyt kaupassa?

Kysytyimpiä tuoteryhmiä kaupoissa ovat viime aikoina olleet pääasiassa samat tuoteryhmät, joiden kysyntä on ollut koholla jo aiemmin tässä kuussa: muun muassa säilykkeet, viljatuotteet, kuivaruoka-ainekset sekä saippuat ja pehmopaperit. Myös ruokapakasteissa ja näkkileivissä kysyntä on noussut viimeisen viikon aikana. Kauppojen asiakasmäärien ollessa suuria muidenkin tuoteryhmien tuotteita, kuten lihaa ja leipää, on ostettu normaalia enemmän.

Äkillisesti kasvaneen kysynnän seurauksena jotkut tuotteet ovat voineet päästä tilapäisesti loppumaan joistakin kaupoista. Näiden tuoteryhmien tuotteita täydennetään kauppoihin jatkuvasti aktiivisella yhteistyöllä tavarantoimittajien kanssa. Toistaiseksi ainoa tuoteryhmätasoinen todellinen puute on käsidesituotteista, joiden kysyntä Suomessa on ollut moninkertaista normaaliin verrattuna.

Loppuuko ruoka kaupoista?
Toimituksia kauppoihin tehdään normaaliin tapaan päivittäin tai muutaman päivän välein. Tilannetta sekä täydennystä seurataan aktiivisesti, jotta voimme vastata kysyntään. Myös elintarvikeketju toimii kaikkiaan normaalisti: tavaraa kulkee kauppoihin. K-ryhmä ja suomalainen elintarviketeollisuus ovat tehneet hyvää ja tiivistä yhteistyötä tuotteiden saatavuuden varmistamiseksi. Ketju siis toimii ja ruoka sekä muut päivittäistavaratuotteet eivät tule loppumaan kaupoista.

Loppuuko vessapaperi?
Julkisuudessa suuren huomion saaneiden vessapapereiden kysyntä on suuri, mutta ei juuri poikkea muista kovan kasvun tuoteryhmistä (esim. säilykkeet, viljatuotteet, kuivaruoka-ainekset sekä saippuat). Suurten pakkauskokojensa vuoksi vessapapereiden hyllypuutteet ovat näkyvämpiä. Kaupoissa ne saattavat loppua tavallista nopeammin, koska suurten pakkauskokojensa takia kauppaan varastoidut määrät ovat usein muita tuoteryhmiä pienemmät, ja toisaalta johtuen niiden normaalisti hyvin tasaisesta menekistä.

Uskaltaako epidemia-alueilta tuotuja tuotteita ostaa ja syödä?
Epidemia-alueelta Suomeen tuoduista tai lähetetyistä tavaroista ja elintarvikkeista ei voi nykytiedon mukaan saada koronavirustartuntaa. Koronavirukset eivät säily pinnoilla pitkään, etenkään vaihtelevissa lämpötiloissa.

Uskaltaako kaupoissa asioimista jatkaa normaaliin tapaan?
Kyllä, toistaiseksi viranomaiset eivät ole antaneet mitään kaupan toimintaa koskevia suosituksia. Meillä on luonnollisesti valmius noudattaa suosituksia välittömästi. 

Kuinka huomioitte riskiryhmien turvallisen kaupassakäynnin?
Useat K-ruokakauppiaat ovat ryhtyneet tarjoamaan mahdollisuuden riskiryhmille rauhalliseen asiointiin ennen kaupan normaalia avausaikaa. Lue lisää osoitteesta K-ruoka.fi/riskiryhmat.

Seuraamme myös tämän toimintamallin osalta viranomaisohjeita ja tilanteen vaatiessa mukautamme toimintaamme. 

Miten kaupoissa on varauduttu koronavirukseen?
Teemme kaikkemme, jotta voimme huolehtia työntekijöidemme hyvinvoinnista sekä toiminnan jatkuvuudesta. Tilannetta on seurattu aktiivisesti aina viruksen ilmenemisestä asti. Sen ennaltaehkäisyn osalta on tehty toimenpiteitä ja kauppoihin on toimitettu tiukennetut hygieniaohjeistukset läpikäytäväksi työntekijöiden kanssa. Hygienian korostamisen ohella on painotettu, ettei sairaana tulla töihin, ja olemme ohjeistaneet kaupat mahdollisten sairaustapausten sekä karanteenien osalta. Seuraamme myös tarkasti viranomaisten ohjeita. Toistaiseksi viranomaiset eivät ole antaneet ohjeita kaupan toimintaa koskien, mutta meillä on valmius noudattaa heti kun niitä saadaan.

Mitä asiakas voi tehdä tässä tilanteessa?
Asiakkaiden ja henkilöstön terveys ja turvallisuus on ensisijaisen tärkeää. Voit myös omalta osaltasi vaikuttaa tähän eri tavoin. Älä tule kipeänä kauppaan. Huolehdi hyvin käsihygieniasta, yski tai aivasta hihaan tai nenäliinaan. Pidä riittävä etäisyys toisiin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Kaupoissa kannattaa nyt suosia kortti- ja lähimaksamista. Mikäli lähipiirissäsi on sairastuneita tai riskiryhmään kuuluvia, kannattaa myös kysyä tarvitseeko joku lähipiirissäsi kauppa-apua.

Toimitatteko eristyksissä tai karanteenissa oleville? Kuinka turvallisuus varmistetaan?
Toimitamme toki.Kuljettajille on laadittu erillinen hygieniaohjeistus, joka sisältää oman hygieniasta huolehtimisen ja käsien desinfioinnin lisäksi myös esim. maksupäätelaitteiden desinfiointiohjeet.

Toivomme asiakkaiden käyttävän maksutapana ensisijaisesti verkkomaksua, jotta lähikontakteja syntyy mahdollisimman vähän. Pyydämme asiakkaitamme myös informoimaan kuljettajalle, esim. tieto tilauksen lisätietokentässä tai lappu ulko-ovessa, mikäli kuljettajan on syytä välttää lähikontaktia ja jättää ostokset oven taakse.

Voidaanko tuotteet jättää asiakkaan ovelle/toivomaan paikkaan? Kuinka asiakkaan täytyy toimia, että tämä on mahdollista?
Kuljetus voidaan jättää oven taakse. Pyydämme asiakkaitamme myös informoimaan kuljettajalle, esim. tieto tilauksen lisätietokentässä tai lappu ulko-ovessa, mikäli kuljettajan voi jättää ostokset oven taakse. Tällöin tilaus on myös maksettava ennakkoon verkkomaksua käyttäen. Suosittelemme muutoinkin tällä hetkellä verkkomaksua kaikille verkkokaupasta tilaaville.

Onko tilausten määrä kasvanut?
 
Verkkokaupan tilausmäärät ovat olleet kasvussa jo pitkään, ja viime viikkoina on ollut havaittavissa vielä voimakkaampaa kasvua tilausmäärissä. Tilausta tehdessä kannattaa tarkistaa toimitusajankohta. Jos oman kaupan toimitusikkunat ovat täynnä, kannattaa kurkata jonkun toisen kaupan toimitustilanne.

Pystyttekö vastaamaan tarpeeseen, mikäli tilausten määrä vielä kasvaa?
Pyrimme nostamaan keräys- ja kuljetuskapasiteettia jatkuvasti sekä varmistamaan palvelun kokonaistoimivuus, jotta pystytään vastaamaan kasvavaankin tilausmäärään.

    

Takaisin ylös