Sijoittajapodcastit ja -blogit

Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.

Johanna Ali on toiminut Keskon autokaupan toimialajohtajana keväästä lähtien. Autokaupan toimintaympäristö on viime vuosina ollut haastava ja ylipäätään koko alaa ravistelee suuren luokan murros muun muassa liikenteen sähköistymisen myötä. Keskolla on kuitenkin Alin mukaan puolellaan useita kilpailuetuja ja tulevina vuosina tavoitellaan kannattavaa kasvua pääasiassa orgaanisesti. 

Inderesin videohaastattelussa Johanna Ali kertoo tarkemmin autokaupan tämänhetkisistä haasteista ja mahdollisuuksista sekä Keskon autokaupan kilpailueduista. Kokosimme sijoittajablogiin tärkeimmät haastattelussa käsitellyt aiheet – haastattelu kokonaisuudessaan on katsottavissa postauksen lopussa.

Tasapainoinen tuote- ja palveluportfolio kattaa kolme vahvaa liiketoiminta-aluetta

Johanna Ali näkee olennaisena kilpailuetuna Keskon autokaupalle sen liiketoimintaportfolion, joka koostuu kolmesta arvoketjun eri osiin keskittyvästä liiketoiminta-alueesta. Nämä ovat

  • uusien autojen maahantuonti ja myynti

  • käytettyjen autojen myynti, sekä

  • palvelut, joihin kuuluu mm. huolto- ja vauriokorjaus, lisävarusteet, renkaat ja Keskon oma K-Lataus-verkosto.

Keskolla on vahva asema kaikilla kolmella alueella. Alin mukaan yksi kolmen tukijalan mallin eduista on sopeutuminen eri markkinaolosuhteisiin – toiset liiketoiminta-alueista ovat alttiimpia suhdannevaihteluille kuin toiset. Esimerkiksi uusien autojen myynti Suomessa on ollut viime vuosina alhaista, kun taas huoltoliiketoiminta on pärjännyt paremmin. Käytettyjen autojen markkina on ollut uusien autojen markkinaa vahvempi ja Kesko on onnistunut kasvattamaan siinä markkinaosuuttaan. K-Autolle toimiminen osana K-ryhmää on kilpailuetu, sillä se lisää luottamusta esimerkiksi käytettyjen autojen kaupassa.

Kannattavuus edellä – kannattavuuden paranemisen taustalla monia tekijöitä

Vaikka markkinaosuuksilla on merkitystä, Ali korostaa, että Keskon autokaupassa liiketoiminnan kannattavuus on markkinaosuuksien voittamista tärkeämpää. K-Auton kaikki kolme liiketoiminta-aluetta ovatkin kannattavia ja Keskon autokaupan kannattavuus kokonaisuudessaan on alan parhaimmistoa.

Syitä tähän on Alin mukaan monia: yksi tärkeimmistä on osaava henkilöstö. Lisäksi toimialan operatiivista tehokkuutta on saatu nostettua viime vuosina laaja-alaisen muutosohjelman myötä. Ohjelman puitteissa on tehty sekä isoja että pieniä muutoksia kaikissa K-Auton toiminnoissa. Kaikkien toimenpiteiden tavoitteena on ollut mahdollistaa kasvu ja kannattavuus, toteaa Johanna Ali.

Olennainen tekijä kannattavuuden parantamisessa on ollut myös digitalisaatio, johon toimialalla on panostettu vahvasti. Tulokset näkyvät sekä asiakkaille että sisäisesti käytössä olevissa työkaluissa. Ali toteaa, että autokauppa on alue, jossa kivijalka ja digitaalinen kaupankäynti yhdistyvät aidosti. Autoja katsellaan netissä, tullaan koeajamaan liikkeeseen ja lopullinen ostos saatetaan tehdä esimerkiksi chat-palvelun kautta. K-Auton periaate on olla läsnä kaikissa kanavissa ja antaa asiakkaan valita, mitä kanavia haluaa itse käyttää.

Jatkossa painopiste orgaanisessa kasvussa, suurin kasvupotentiaali käytetyissä autoissa

Tulevaisuudessa toimialan tavoitteena on Alin mukaan kannattava kasvu kaikilla kolmella liiketoiminta-alueella. Ali uskoo Suomen autokaupan konsolidaatiokehityksen jatkuvan, mutta K-Auton lähivuosien strategia keskittyy ensisijaisesti orgaaniseen kasvuun. Jos hyviä yritysostomahdollisuuksia tulee vastaan, niitä toki harkitaan, mutta strategiaa ei ole rakennettu niiden varaan.

Uusien autojen markkinassa Ali luonnollisesti toivoo, että myynti vauhdittuisi, mutta ei odota nopeaa käännettä. Autokaupan kolmesta liiketoiminta-alueesta suurin kasvupotentiaali on Alin mukaan käytetyissä autoissa, joihin Keskossa on satsattu vasta melko vähän aikaa, ja siten liiketoiminnassa on Keskolle lisää voitettavaa.

Johanna Ali näkee kilpailuetuna jatkossakin Keskon tiiviin yhteistyön ja pitkän yhteisen historian maailman suurimman autovalmistajan Volkswagen-konsernin sekä Porschen kanssa. Ali sanoo näkevänsä K-Autolle enemmän hyötyjä kuin riskejä sitoutumisessa yhteen valmistajaan, varsinkin kun kumppanilla on tarjota  vahvoja automerkkejä ja laadukkaita tuotteita.

K-Auto aikoo jatkaa panostuksia sekä digitaaliseen kehitykseen että kauppapaikkaverkostoonsa, joka nykyisellään ulottuu jo Tammisaaresta Ouluun. Merkittävistä investoinneista verkostoon on uutisoitu äskettäin muun muassa pääkaupunkiseudulla. Ali toteaa, että K-Auton näkemyksen mukaan autokaupan voittoisa konsepti on olla läsnä sekä kivijalassa ja digissä ja antaa asiakkaan päättää, missä haluaa asioida.

Katso koko haastattelu alla tai Youtubessa täällä

 

Pääjohtaja Jorma Rauhala kertoo Inderesin haastattelussa Keskon kolmannen vuosineljänneksen tuloksesta ja tulevaisuuden näkymistä sekä muun muassa rakentamisen ja talotekniikan kaupan markkinatilanteesta, päivittäistavarakaupan kilpailukyvystä, Keskon ja K-kauppiaiden yhteistyöstä sekä Tanskan yritysostoista.

Katso videohaastattelu alla tai Youtubessa täällä.

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:28 Keskon kolmannen neljänneksen tulos
01:37 Rakentamisen käänne
03:13 Täsmennetty tulosohjeistus vuodelle 2024 
04:06 Näkymät vuodelle 2025

05:05 Yrityskaupat ja kasvustrategia Tanskassa
08:53 Kansainvälisten toimintojen hankinta ja muu yhteistyö
12:00 Rautakaupan kilpailukenttä Suomessa

13:20 K-kauppiaiden tilanne
15:20 Ruotsalaisen ICA:n malli ja hintainvestoinnit
18:00 Medialiiketoiminta ja datan hyödyntäminen päivittäistavarakaupassa
20:03 Päivittäistavarakaupan kilpailukyky ja -edut


"Keskon kolmannen vuosineljänneksen kehitys oli hyvä saavutus edelleen haastavana jatkuneessa markkinassa", toteaa pääjohtaja Jorma Rauhala.

"Liikevaihtomme oli 3 027 miljoonaa euroa ja se kasvoi 2,6 % vuoden takaisesta, vertailukelpoisesti liikevaihto laski 0,8 %. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 201,5 miljoonaa euroa ja se kasvoi rakentamisen ja talotekniikan kaupassa ja päivittäistavarakaupassa.

Päivittäistavarakaupassa liikevaihto oli 1 609 miljoonaa euroa ja se kasvoi 1,0 %, vertailukelpoinen liikevoitto oli 118,8 miljoonaa euroa. K-ryhmän päivittäistavaramyynti laski 0,1 %. K-ryhmän myynnin kehitys oli hieman markkinaa heikompaa. Ruoan verkkokaupan myynti kasvoi 13,9 % etenkin pikatoimitusten kasvun ansioista. Kespron liikevaihto kasvoi 3,1 % ylittäen markkinakasvun. Päivittäistavaroiden hintainflaatio on hidastunut selvästi ja oli 0,4 %. Asiakasvirrat ovat kasvaneet edelleen kampanjoinnin ansiosta, asiakkaille hinnan merkitys on tärkeä. Päivittäistavarakaupan strategia etenee suunnitellusti. Keskeistä strategian toteutuksessa on kauppakohteisten liikeideoiden vahvistaminen, kauppapaikkaverkoston kehittäminen ja hintakilpailukyvyn parantaminen.

"Keskon liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan pysyvän hyvällä tasolla vuonna 2024 toimintaympäristön haasteista huolimatta. Täsmennämme tulosohjeistuksemme ja arvioimme nyt vuonna 2024 vertailukelpoisen liikevoiton olevan haarukassa 630 – 680 miljoonaa euroa. Vuonna 2025 vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan paranevan."

Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa on nähtävissä käänne parempaan: tulos kasvoi ensimmäistä kertaa kahdeksaan vuosineljännekseen. Myynti on piristynyt sekä rautakaupassa että teknisessä kaupassa, mutta markkina on edelleen haastava. Liikevaihto oli 1 128 miljoonaa euroa ja se kasvoi 7,4 %, vertailukelpoisesti se laski 2,2 %. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 70,1 miljoonaa euroa ja se kasvoi 0,2 miljoonaa euroa. Rautakaupassa liikevaihto kasvoi Suomen K-Raudan myynnin kasvun ja Davidsenin yrityskaupan ansiosta. Suomessa Onnisen liikevoitto oli lähes viime vuoden tasolla ja aurinkoenergiatuotteiden myynti ja kannattavuus ovat normalisoituneet. Norjassa Elektroskandian integroinnissa on ollut viivästyksiä logistiikan osalta ja Byggmakkerin myynti jäi hieman markkinakehityksestä. Ruotsissa keskittyminen erityisesti yritysasiakaskauppaan K-Bygg-brändin alla on edennyt suunnitellusti.

Autokaupassa liikevaihto ja tulos laskivat haastavana pysyneen markkinan vuoksi, mutta kannattavuus pysyi hyvällä tasolla. Uusien autojen kysyntä markkinassa oli vaisua, mutta käytettyjen autojen markkina kasvoi hieman. Liikevaihto oli 295 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto oli 17,8 miljoonaa euroa. Uusien autojen myynti laski, mutta Keskon edustamien brändien osuus uusien autojen tilauksista on kasvanut markkinassa. Käytetyissä autoissa myynti kasvoi merkittävästi markkinaa vahvemmin. Myös palveluiden myynti kasvoi. Autotalo Lohjan yrityskauppa toteutui syyskuussa.

Keskon liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan pysyvän hyvällä tasolla vuonna 2024 toimintaympäristön haasteista huolimatta. Täsmennämme tulosohjeistuksemme ja arvioimme nyt vuonna 2024 vertailukelpoisen liikevoiton olevan haarukassa 630 – 680 miljoonaa euroa. Yhtiö arvioi vertailukelpoisen liikevoiton paranevan vuonna 2025."

Keskon avainluvut heinä-syyskuussa 2024 lyhyesti:

  • Konsernin liikevaihto oli heinä-syyskuussa 3 026,6 milj. euroa (2 949,1 milj. euroa). Raportoitu liikevaihto kasvoi 2,6 % ja vertailukelpoisesti liikevaihto laski 0,8 %.

  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 201,5 milj. euroa (208,1 milj. euroa)

  • Liikevoitto oli 202,1 milj. euroa (206,6 milj. euroa)

  • Liiketoiminnan rahavirta oli 285,6 milj. euroa (394,9 milj. euroa)

  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,34 euroa (0,38 euroa). Raportoitu osakekohtainen tulos oli 0,35 euroa (0,37 euroa).

Kesko julkaisee vuoden 2024 kolmannen vuosineljänneksen tuloksensa keskiviikkona 30. lokakuuta noin kello 8.00. Suomenkielinen tiedotustilaisuus sijoittajille ja medialle järjestetään samana päivänä kello 10.30 ja se on katsottavissa täällä.

UUTISET, TALOUS JA OSAKKEET

  • Kesko laski liikkeeseen 300 miljoonan euron suuruisen vakuudettoman senioriehtoisen vihreän joukkovelkakirjalainan, joka se erääntyy 2.2.2030. Joukkovelkakirjalainalle maksetaan kiinteää 3,500 prosentin vuotuista korkoa. Joukkovelkakirjalainan emissiohinta on 99,317 prosenttia. Joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskupäivän odotetaan olevan 2.10.2024. Liikkeeseenlaskusta kertyvät nettotuotot käytetään Keskon toukokuussa laatiman vihreän rahoituksen viitekehyksen mukaisesti vihreiden hankkeiden tai omaisuuserien rahoittamiseen tai uudelleenrahoittamiseen. (tiedote)

  • Kesko sopi 150 miljoonan euron vastuullisuussidonnaisesta lainasta Pohjoismaiden Investointipankin (NIB) kanssa. Seitsemänvuotisen lainan korkomarginaali huomioi sen, miten hyvin Kesko saavuttaa tietyt päästöille ja ruokahävikille asetetut vastuullisuustavoitteet. Keskon lainoista reilusti yli puolet oli kesäkuun 2024 lopussa sidottu vastuullisuustavoitteisiin. (tiedote)

  • Keskon osakkeenomistajien nimitystoimikunnan kokoonpano. (tiedote)

MYYNNIN KEHITYS

  • Keskon myynti heinäkuussa. (tiedote)

  • Keskon myynti elokuussa. (tiedote)

    Syyskuun myyntiluvut julkistetaan lokakuun puolivälissä.

VASTUULLISUUS

  • Hyvinkäälle rakentuva uusi logistiikkakeskus on Keskon historian suurin rakennushanke ja tärkeä investointi tulevaisuuden kasvuun. Onnelaksi nimetyn Onnisen ja K-Auton yhteisen logistiikkakeskuksen koko tulee olemaan 85 000 neliömetriä ja Kesko investoi sen rakentamiseen 300 miljoonaa euroa. Koska keskuksen suunnittelussa ja rakentamisessa on alusta lähtien kiinnitetty erityistä huomiota ympäristöseikkoihin, investointia voidaan kattaa Keskon hankkimalla vihreällä rahoituksella. (sijoittajablogi)

RAKENTAMISEN JA TALOTEKNIIKAN KAUPPA

  • Kesko kasvattaa merkittävästi markkinaosuuttaan Tanskan rautakaupassa ostamalla kolme keskeistä alan toimijaa, joiden yhteenlaskettu liikevaihto viime vuonna oli n. 400 milj. euroa. Toteutuessaan yritysostot tekevät Keskon tytäryhtiöstä Davidsenista merkittävän maanlaajuisen toimijan Tanskan rautakauppamarkkinoilla noin 20 prosentin markkinaosuudella. (tiedote)

AUTOKAUPPA

  • Lohjan Auton yritysosto toteutui. K-Auton ostaman yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 43,3 miljoonaa euroa. Sen palveluihin kuuluvat Volkswagen-konsernin automerkkien jälleenmyynti, huolto, korjaus ja korikorjaamo sekä käytettyjen autojen myynti Lohjalla ja Tammisaaressa. Toteutuneen kaupan myötä K-Auton myymäläverkosto ulottuu nyt Tammisaaresta Ouluun. (tiedote)

Kesko rakennuttaa parhaillaan Hyvinkäälle suurta ja modernia uutta logistiikkakeskusta. Valmistuttuaan Onnelaksi nimetty keskus tulee palvelemaan sekä Onnisen teknistä kauppaa että K-Auton varaosaliiketoimintaa. Kesko investoi Onnelaan noin 300 miljoonaa euroa. Koska keskuksen suunnittelussa ja rakentamisessa on kiinnitetty erityistä huomiota ympäristöseikkoihin, investointia voidaan kattaa Keskon hankkimalla vihreällä rahoituksella.

Keskon uusi logistiikkakeskus otetaan käyttöön syksyllä 2025. Koko 85 000 neliön rakennusprojekti valmistuu vaiheittain vuoteen 2030 mennessä. (Kuvat Haahtela)

Hyvinkään uusi logistiikkakeskus Onnela on Keskon toimialoja yhdistävä investointi, jolla varaudutaan tulevaisuuden kasvuun. Se palvelee Keskon teknisestä kaupasta vastaavaa Onnista, jonka liiketoiminnan odotetaan tulevaisuudessa jatkavan vahvaa kasvua. Uuden keskuksen korkea automaatioaste ja keskitetty varastointi mahdollistavat tilausten pakkaamisen, merkinnät ja nopeutetut toimitukset entistä paremmin ja tukevat näin Onnisen asiakkaiden ja työmaiden tehokasta toimintaa. Lisäksi keskukseen keskitetään K-Auton kasvavaa varaosaliiketoimintaa, jonka logistiikan tehokkuutta ja tuotteiden toimitusvarmuutta uusi keskus tukee. Kaikkiaan Onnelasta tulee 400–500 Keskon logistiikan ammattilaisen työpaikka.

Onnela on Keskon historian suurin rakennushanke ja samalla suurin käynnissä oleva rakennusprojekti koko Suomessa kuutioissa mitattuna. Lopullinen keskus tulee olemaan kooltaan noin 85 000 neliömetriä, mikä vastaa 12 jalkapallokenttää. Keskus otetaan käyttöön vuoden 2025 lopussa ja koko rakennushanke valmistuu vaiheittain vuoteen 2030 mennessä.


Huolellinen ympäristöseikkojen huomiointi mahdollistaa vihreän rahoituksen hyödyntämisen

Kesko ilmoitti tällä viikolla laskevansa liikkeeseen 300 miljoonan euron suuruisen vihreän joukkovelkakirjalainan, josta kertyvät nettotuotot käytetään vihreiden hankkeiden tai omaisuuserien rahoittamiseen tai uudelleenrahoittamiseen Keskon toukokuussa laatiman vihreän rahoituksen viitekehyksen mukaisesti.

Onnelan suunnittelussa ja rakentamisessa ympäristö- ja luontoarvot on huomioitu jo alusta lähtien sekä suunnittelussa että rakentamisessa. Keskon tavoitteena on saada rakennukselle Very Good -tason BREEAM-ympäristöluokitus.  

Erityistä huomiota on kiinnitetty energiankulutuksen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen, mikä vähentää kustannuksia ja päästöjä kiinteistön pitkän elinkaaren aikana. Paikan päällä tehdyissä betonivaluissa on käytetty vähähiilistä betonia, ja rakennuksen seinien ja kattojen eristykseen ja tiiviyteen on panostettu erityisen paljon. Lisäksi kiinteistön lämmitystä, jäähdytystä ja valaistusta ohjaavassa talotekniikassa hyödynnetään mahdollisimman paljon energiaa säästävää automatiikkaa.

Energiantuotannossa käytetään markkinoiden edistyneimpiä ratkaisuja. Logistiikkakeskuksen päälämmitysmuoto on maalämpö: tontille porataan noin sata maalämpökaivoa, jotka kattavat lähes koko lämmöntarpeen. Kaukolämpöä tarvitaan ainoastaan kylminä pakkaspäivinä ja lämpimän käyttöveden valmistuksen tueksi. Lämpöpumppujärjestelmän kokonaisteho on 1,2 MW.

Kaikki Onnelassa käytettävä sähkö on uusiutuvaa, ja tontilla oma aurinkovoimala, jonka vuosituotantoarvio on 630 MWh, mikä vastaa noin 35 omakotitalon vuosikulutusta. Asennettavat aurinkopaneelit ja muut tarvikkeet – kuten myös maalämpöjärjestelmän laitteet – toimitetaan Onnisen omista valikoimista, onhan Onnisella tarjota Suomen laajin valikoima aurinkosähköjärjestelmiä.

Onnelan aurinkovoimala otettiin käyttöön kesällä 2024, ja aurinkoisina päivinä se tuotti jo kaiken työmaalla työpäivän aikana tarvittavan sähkön.

Materiaalien kierrätys ja hukan vähentäminen ovat rakentamisessa keskeisellä sijalla. Hankkeeseen on myös nimetty ekologi, joka on inventoinut tontin luontoarvot ja tutkii vaihtoehtoja niiden kompensoimiseksi myöhemmin päätettävässä kohteessa.

Lisätietoja Onnelan logistiikkakeskuksen vastuullisuudesta ja ympäristöseikoista täältä.


"Vuoden 2024 toinen vuosineljännes oli ennakoidun mukainen, tulos oli jälleen hyvä suoritus haastavassa markkinassa. Liikevaihtomme oli 3 093,4 miljoonaa euroa ja se laski 0,4 % vuoden takaisesta, vertailukelpoisesti liikevaihto laski 4,1 %. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 178,3 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan rahavirta oli vahva 309,0 miljoona euroa ja kulutehokkuus pysyi hyvällä tasolla", toteaa Keskon pääjohtaja Jorma Rauhala.

KESKON AVAINLUVUT HUHTI-KESÄKUUSSA 2024:

  • Konsernin liikevaihto oli huhti-kesäkuussa 3 093,4 milj. euroa (3 104,7 milj. euroa); raportoitu liikevaihto laski 0,4 %, vertailukelpoisesti liikevaihto laski 4,1 %

  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 178,3 milj. euroa (207,6 milj. euroa)

  • Liikevoitto oli 159,2 milj. euroa (206,3 milj. euroa)

  • Liiketoiminnan rahavirta oli 309,0 milj. euroa (285,2 milj. euroa)

  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,30 euroa (0,38 euroa), raportoitu osakekohtainen tulos 0,26 euroa (0,38 euroa)


"Päivittäistavarakaupassa liikevaihto oli 1 596,5 miljoonaa euroa ja se laski 1,7 %, vertailukelpoinen liikevoitto oli 114,5 miljoonaa euroa. K-ryhmän päivittäistavaramyynti laski 1,1 %. Ruoan verkkokaupan myynti kasvoi 13,5 % etenkin pikatoimitusten kasvun ansioista. Foodservice-liiketoiminnan liikevaihto laski 1,3 % ylittäen kuitenkin markkinakasvun. Päivittäistavaroiden hintainflaatio on hidastunut selvästi ja oli 0,1 %. Asiakasvirrat ovat kasvaneet edelleen kampanjoinnin ansiosta, asiakkaille hinnan merkitys on tärkeä. Kesäkuussa enintään 8 % alkoholia sisältävät juomat saatiin lakimuutoksen ansiosta ruokakauppoihin. Uudet alkoholituotteet on tuotu ruokakauppoihin vastuullisesti ja viini ostetaan tyypillisesti osana ruokaostoksia.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa kannattavuus heikentyi ennakoidusti johtuen rakentamisen heikosta suhdanteesta Pohjoismaissa. Puolassa ja Baltiassa suhdanne on kääntynyt parempaan ja Onnisen myynti on kääntynyt siellä kasvuun. Liikevaihto oli 1 203,7 miljoonaa euroa ja se kasvoi Davidsen-yrityskaupan ansiosta. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 56,1 miljoonaa euroa. Erityisesti aurinkoenergiatuotteiden myynti ja tulos alittivat vertailukauden tason ja tämä vaikutti Onnisen tuloskehitykseen. Sekä rautakaupassa että teknisessä kaupassa varasto on tervehtynyt. Markkinassa on nähtävissä piristymisen merkkejä kaikissa toimintamaissa, vaikka suhdanne on edelleen heikko.

Autokaupassa liikevaihto ja tulos laskivat toisella neljänneksellä ennakoidusti. Uusien autojen kysyntä markkinassa oli vaisua, mutta käytettyjen autojen markkina kasvoi hieman. Liikevaihto oli 298,7 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto oli 14,9 miljoonaa euroa. Uusien autojen myynti laski, mutta uusien mallien asiakaskysyntä on hyvällä tasolla. Käytetyissä autoissa myynti kasvoi merkittävästi markkinaa vahvemmin. Myös palveluiden myynnin kasvu jatkui vahvana. Ilmoitimme toukokuussa ostavamme Autotalo Lohjan vahvistaaksemme myymäläverkostoamme Uudellamaalla strategiamme mukaisesti.

Kesko julkisti kesäkuussa päivitetyn strategian. Keskon strategian peruspilarit pysyvät ennallaan. Päivitetyssä strategiassa kilpailuetuja ja tavoitteita on kirkastettu toimialoittain. Keskon kasvustrategian ytimessä 3  on edelleen kannattava kasvu kolmella valitulla toimialalla: päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Kaikissa liiketoiminnoissa tavoitellaan myynnin kasvua, parempaa asiakaskokemusta ja kannattavuutta sekä tehokkuutta muun muassa digitaalisia palveluita ja tekoälyä hyödyntämällä. Yhtiön taloudelliset tavoitteet pysyvät ennallaan.

Keskon liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan pysyvän hyvällä tasolla vuonna 2024 toimintaympäristön haasteista huolimatta. Täsmennämme tulosohjeistuksemme ja arvioimme nyt vuonna 2024 vertailukelpoisen liikevoiton olevan haarukassa 620 – 680 miljoonaa euroa."


KATSO TULOSPÄIVÄN VIDEOHAASTATTELU: 

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:12 Toisen neljänneksen tulos
00:43 Täsmennetty ohjeistus
01:44 Käänteen merkit rakennussyklissä
05:02 Mitä pitäisi tapahtua, jotta koko vuoden tulos ei yltäisi 620 milj. euroon?
05:45 Yleisen arvonlisäveron korotuksen vaikutus kauppaan
06:47 Alkoholiuudistuksen ensimmäiset kokemukset
08:30 Miten markkinaosuutta ja hintakilpailukykyä vahvistetaan?
10:20 Prisman ja K-Citymarketien myynnin kasvuerot
12:10 Kauppakohtaiset liikeideat ja niiden monistaminen
14:53 Kespron markkina-aseman vahvistuminen ja kasvuajurit
16:44 Vihannespörssin konkurssin vaikutus markkinaan
17:30 Keskon panostukset Onniseen ja kansainvälinen kasvu
20:20 K-Lataus ja autokaupan kehitys

Kesko julkaisee vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen tuloksensa tiistaina 23. heinäkuuta noin kello 8.00. Suomenkielinen tiedotustilaisuus sijoittajille ja medialle järjestetään samana päivänä kello 11.00 ja se on katsottavissa täällä.

Alle olemme koonneet päättyneen vuosineljänneksen tärkeimpiä tapahtumia ja uutisia sijoittajan näkökulmasta.

UUTISET, TALOUS JA OSAKKEET

  • Kasvustrategian päivitys:  

    • Keskon päivitetyn strategian ytimessä on edelleen kannattava kasvu kolmella valitulla toimialalla. Kaikissa liiketoiminnoissa tavoitellaan myynnin kasvua, parempaa asiakaskokemusta ja kannattavuutta sekä tehokkuutta muun muassa digitaalisia palveluita ja tekoälyä hyödyntämällä. (uutinen

    • Järjestimme 4. kesäkuuta englanninkielinen tilaisuus, jossa yhtiön johto avasi päivitettyä strategiaa tarkemmin sijoittajille, analyytikoille ja medialle. Aiheesta lisää sijoittajablogissa sekä tapahtuman nettisivulla.  

  • Muutoksia Keskon johtoryhmässä: 

    • Anu Hämäläinen nimitettiin Keskon talous- ja rahoitusjohtajaksi (CFO) 1. kesäkuuta alkaen. Hämäläinen tuli Keskoon vuonna 2020 talouspalveluista ja rahoituksesta vastaavaksi johtajaksi. (uutinen)

    • Lasse Luukkainen nimitettiin Keskon lakiasioista ja vastuullisuudesta vastaavaksi johtajaksi 1. kesäkuuta alkaen. Luukkainen toimi aiemmin Kesko-konsernin lakiasiainjohtajana. (uutinen)

    • Johanna Ali nimitettiin Keskon autokaupan toimialajohtajaksi 4. kesäkuuta alkaen. Hän on toiminut autokaupan vt. toimialajohtajana huhtikuusta lähtien ja ennen sitä Audin liiketoimintajohtajana Keskon autokaupassa. (uutinen)

  • Osakkeenomistajien nimitystoimikunnnan kokoonpano muuttui. K-kauppiasliitto ry ilmoitti uudeksi jäseneksi Pauli Jaakolan. Hänet valittiin toimikunnan puheenjohtajaksi 6. kesäkuuta. (uutinen

  • Osakkeet: Muutoksia Keskon omien osakkeiden omistuksessa. (uutiset 26. huhtikuuta ja 18. kesäkuuta

MYYNNIN KEHITYS

  • Keskon myynti huhtikuussa. (uutinen)

  • Keskon myynti toukokuussa. (uutinen)

Kesäkuun myyntiluvut julkistetaan heinäkuun puolivälissä.

VASTUULLISUUS

  • Arvostettu Time-lehti listasi ensimmäistä kertaa maailman vastuullisimmat yhtiöt - Kesko alansa vastuullisin Suomessa ja 10. vastuullisin koko maailmaassa. Time-lehden ja Statista-tutkimusyrityksen laajassa vastuullisuusarvioinnissa arvioitiin  5 000 yhtiön toimintaa yli 20 ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun kriteerin pohjalta. Tarkastelussa selvitettiin muun muassa yritysten päästötavoitteita, energiatehokkuutta, henkilöstön monimuotoisuutta ja vaihtuvuutta sekä työturvallisuutta. (uutinen)

  • Kesko perusti vihreän rahoituksen viitekehyksen (Green Finance Framework) vihreiden lainainstrumenttien liikkeeseenlaskua varten integroidakseen kunnianhimoiset kestävän kehityksen tavoitteensa entistä vahvemmin rahoitukseensa. Kesko tulee julkaisemaan vuosittain raportin (Green Finance Report), joka sisältää selvityksen varojen kohdentamisesta ja toteutettujen vihreiden hankkeiden ympäristövaikutuksista. (uutinen

  • Kesko sähköistää päivittäistavarakaupan rekkakuljetuksia. Kuljetusten sähköistämisellä tavoitellaan merkittävää päästöjen vähentämistä sekä kuljetusten tehostamista. Aikomuksena on lisätä sähköautojen määrää kuljetuksissa noin 200 autoon vuoteen 2030 mennessä, ja nvestointien arvo on lähes 10 milj. euroa. (uutinen

PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA

  • Kauppapaikkaverkoston uudistuminen jatkuu kun Porvoon uuden K-Citymarketin rakentaminen alkaa. Uusi K-Citymarket avautuu arviolta vuoden 2027 keväällä ja sen pinta-ala on noin 8 000 neliömetriä. (uutinen

AUTOKAUPPA

  • K-Auto ostaa Volkswagen-, Seat- ja Cupra-jälleenmyyjänä toimivan Autotalo Lohjan. Lohjalla ja Tammisaaressa toimivan yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 43,3 miljoonaa euroa ja se täydentää erinomaisesti K-Auton toimipisteverkostoa. (uutinen)

Kesko esitteli viime viikolla päivitetyn kasvustrategiansa vuosille 2024–2026. Keskon strategian peruspilarit pysyvät ennallaan ja strategian ytimessä on edelleen kannattava kasvu kolmella valitulla toimialalla, eli päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa.

Kaikilla kolmella toimialalla nähdään edelleen hyviä kasvumahdollisuuksia. Strategiaprosessin aikana kunkin toimialan kilpailuetuja ja tavoitteita tarkasteltiin huolellisesti ja kirkastettiin, jotta Keskon menestys voidaan varmistaa myös haastavammassa toimintaympäristössä. Yhtiön keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet pysyvät ennallaan.

Alla tiivistelmä päivitetystä strategiasta ja tavoitteista:

Tavoitteena kasvu, kannattavuus, tehokkuus ja vieläkin parempi asiakaskokemus

Kesko tavoittelee kaikissa liiketoiminnoissaan myynnin kasvua, parempaa asiakaskokemusta sekä kannattavuutta sekä tehokkuutta muun muassa digitaalisia palveluiden ja tekoälyn avulla. Tietyt megatrendit – kuten kaupungistuminen, vihreä siirtymä ja digitalisaatio – vaikuttavat koko konserniin, mutta yksittäisten toimialojen toimintaympäristöissä on myös omat ominaispiirteensä.

Päivittäistavarakaupassa Keskon tavoitteena on vahvistaa markkina-asemaansa ja samalla huolehtia, että kannattavuus on hyvällä, selvästi 6 prosenttia ylittävällä tasolla. Strategiassa painottuvat osuvat kauppakohtaiset liikeideat, kauppapaikkaverkoston kehittäminen ja uusien kauppojen avaaminen etenkin kasvukeskuksiin sekä toimenpiteet hintakilpailukyvyn parantamiseksi. Foodservice-liiketoiminnassa halutaan varmistaa Kespron hyvän kehityksen jatkuminen.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa haetaan jatkossakin kannattavaa kasvua sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta. Keskiössä ovat kannattavuuden varmistaminen ja kassavirran parantaminen. Toimialan pitkän aikaväliin liikevoittomarginaalitavoite on yhä 6–8 prosenttia. Jatkossakin hyödynnetään maakohtaisia strategioita, joiden mukaan Suomessa tavoitteena on jatkaa kasvua ja vahvistaa edelleen markkina-asemaa; Ruotsissa ja Norjassa tavoitteena on parantaa kaikkien liiketoimintojen kannattavuutta sekä saattaa ostettujen yritysten integraatiot päätökseen; ja Tanskassa tavoitteena on saattaa loppuun ensimmäisen yritysoston eli Davidsenin integraatio ja parantaa kannattavuutta myynnin kasvun kautta.

Autokaupan toimialaa on uudistettu merkittävästi viime vuosina, ja siksi tällä strategiakaudella ei ole tarvetta suuriin muutoksiin. Autokaupassa on nyt tasapainoinen liiketoimintarakenne, joka koostuu kolmesta tukijalasta: uusien autojen maahantuonnista ja myynnistä, käytetyistä autoista ja palveluista. Tavoitteena on markkinaa parempi kehitys kaikilla kolmella liiketoiminta-alueella. Koko arvoketjun kattava liiketoiminta lisää elinkaarikannattavuutta ja vähentää yksittäisiin liiketoimintoihin kohdistuvien negatiivisten markkinasuhdanteiden vaikutusta.​


Strategiainfossa sijoittajia kiinnostivat erityisesti liikevoittomarginaalit, yrityskaupat ja tekoälyn hyödyntäminen  

Avasimme päivitettyä strategiaa tarkemmin 4. kesäkuuta sijoittajille, analyytikoille ja medialle järjestämässämme englanninkielisessä tilaisuudessa, jossa ääneen pääsivät yhtiön pääjohtaja, talous- ja rahoitusjohtaja sekä toimialajohtajat. Koska viidestä esiintyjästä neljä on nimitetty uuteen johtoryhmärooliin kuluneen kevään aikana, tapahtuma toimi samalla hyvänä esittelytilaisuutena sijoittajien suuntaan.

Sijoittajainfon esiintyjät pääsivät tilaisuudessa myös vastaamaan sijoittajilta tulleisiin kysymyksiin (oikealta: pääjohtaja Jorma Rauhala, päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli, rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtaja Sami Kiiski, autokaupan toimialajohtaja Johanna Ali, talous- ja rahoitusjohtaja  Anu Hämäläinen sekä tilaisuuden juontanut sijoittajasuhdejohtaja Hanna Jaakkola) 


Puheenvuorojen jälkeen ohjelmaan oli varattu aikaa sijoittajien kysymyksille. Alla muutamia poimintoja tilaisuudessa esitetyistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista:

  • K: Tavoitteenanne on parantaa päivittäistavarakaupan liikevoittomarginaalia: miten se onnistuu, kun aiotte samalla kasvattaa markkinaosuutta, investoida kauppapaikkoihin ja parantaa hintakilpailukykyä?

    V: Olemme tehneet laskelmat siitä, miten paljon voimme investoida kauppapaikkoihin ja hintamielikuvan parantamiseen ja pitää samalla liikevoittomarginaalin tavoitetasolla. Lisäksi haemme uusia datan hyödyntämiseen ja mediamyyntiin liittyviä ansaintalähteitä. Kun päivittäistavarakaupan markkina paranee, Keskon kaltaisen laatuun satsaavan toimijan mahdollisuudet paranevat.

  • K: Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa pitkän aikavälin liikevoittomarginaalitavoite on 6–8 % – voidaanko tavoite saavuttaa strategiakaudella 2024–2026?

    V: Todennäköisesti tavoitteen saavuttamiseen menee pidempi aika. On kuitenkin mahdollista, että pääsemme lähelle tavoitetasoa tällä strategiakaudella, jos rakentamisen markkinat kehittyvät suotuisasti.

  • K: Onko rakentamisen ja talotekniikan yrityskauppamarkkinassa nähtävissä muutoksia ja onko ostokohteita tarjolla nyt houkuttelevaan hintaan?

    V: Nyt on hyvä aika hakea sopivia ostokohteita. Erinomaisia yrityksiä on saatavilla kohtuulliseen hintaan ja hyviä yrityksiä vielä parempaan hintaan. Olemme tyytyväisiä, että emme tehneet yrityskauppoja merkittävissä määrin silloin, kun rakennusmarkkinat olivat huipputasoilla. Tällä hetkellä meidän ei tarvitse kilpailla ostokohteista pääomasijoittajien kanssa.

  • K: Voitteko kertoa esimerkkejä siitä, miten tekoälyä hyödynnetään Keskon eri liiketoiminnoissa?

    V: Päivittäistavarakaupassa asiakkaille kohdennetun yksilöidyn markkinoinnin kustannuksia on saatu laskettua merkittävästi, jopa 90 prosentilla, digitaalisten työkalujen avulla. Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Onnisen tilauksista jo 80 prosenttia tulee digitaalisista kanavista ja niihin liittyviä prosesseja on saatu tehostettua koneoppimisen ja tekoälyn avulla. Autokaupassa tekoälyä hyödynnetään muun muassa käytettyjen autojen hinnoittelussa juuri sopivan hintatason määrittelyssä.
     

  • K: Viimeaikojen nimitykset Keskon johdossa ovat tulleet talon sisältä – ettekö harkise ulkopuolisia kandidaatteja ja uusia ideoita?

    V: Jokaiseen avoinna olleeseen johtajapositioon on harkittu laajalti sekä sisäisiä että ulkoisia kandidaatteja. Yhtiön sisältä on löytynyt huippuosaajia ja tehtäviin on valittu parhaat kandidaatit. Samalla viestitään keskolaisille, että yhtiössä on mahdollista luoda hyviä urapolkuja. (Kannattaa myös huomioida, että johtoryhmän jäsenistä monet ovat melko tuoreita keskolaisia: Johanna Ali tuli Keskoon vuonna 2021 ja Anu Hämäläinen ja Sami Kiiski vuonna 2020).


Vuoden 2024 ensimmäinen vuosineljännes oli odotusten mukainen,
tulos oli hyvä suoritus haastavassa markkinassa. Liikevaihtomme oli 2 759,5 miljoonaa euroa ja se laski 2,4 % vuoden takaisesta, ja vertailukelpoisesti liikevaihto laski 5,5 %. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 99,5 miljoonaa euroa. Kulutehokkuus pysyi hyvällä tasolla ja liiketoiminnan rahavirta oli vahva 112,6 miljoona euroa. Toteutimme tammikuun lopussa Tanskan johtaviin rautakaupan toimijoihin kuuluvan Davidsen Koncernen A/S:n yritysoston. Yrityskaupan myötä Kesko laajensi liiketoimintaansa Tanskaan ja sai vakaan jalansijan maan rautakauppamarkkinoilla.

Päivittäistavarakaupassa liikevaihto kasvoi ja liikevoitto oli hyvällä tasolla huolimatta panostuksista hintatasoon. Liikevaihto oli 1 515,1 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto oli 82,5 miljoonaa euroa. K-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi 3,3 %. Ruoan verkkokaupan myynti kasvoi 19,9 %. Sen osuus K-ryhmän päivittäistavaramyynnistä oli noin 4,1 %. Foodservice-liiketoiminnan myynti kasvoi 0,7 % ylittäen markkinakasvun. Päivittäistavaroiden hintainflaatio on hidastunut selvästi ja oli 0,6 %. Päivittäistavarakaupassa kulutus on polarisoitunut: toisaalta hinnan merkitys on edelleen tärkeä, mutta myös laatu ja ostamisen helppous korostuvat kulutuskäyttäytymisessä. Asiakasvirrat ovat kasvaneet edelleen kampanjoinnin ansiosta.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa liikevoitto laski odotetusti johtuen rakentamisen heikosta suhdanteesta kaikissa toimintamaissa. Liikevaihto oli 963,6 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 6,8 miljoonaa euroa. Kokonaisuutena liikevaihto ja liikevoitto kehittyivät odotusten mukaisesti. Rakentamisen heikon suhdanteen lisäksi myyntiin vaikutti osaltaan pääsiäisestä johtuva toimituspäivien määrän lasku vertailukaudesta, jonka liikevoittovaikutus oli yli -3 milj. euroa. Erityisesti aurinkoenergiatuotteiden myynti ja tulos alittivat vuoden takaisesta energiakriisistä johtuneen poikkeuksellisen korkean vertailukauden tason. Norjassa vuosi sitten ostetun Elektroskandian integraatio on edennyt suunnitellusti ja se saadaan päätökseen kevään aikana. Ruotsissa KRaudan konversio K-Byggiksi etenee suunnitellusti ja konversioprojekti on valmis vuoden loppuun mennessä. Tanskassa Davidsen tuli osaksi Keskoa 1.2.2024. Keskon tavoitteena on olla johtavien toimijoiden joukossa Suomen ja Norjan lisäksi myös Ruotsissa ja Tanskassa.

Autokaupassa liikevaihto ja tulos olivat ensimmäisellä neljänneksellä hyvällä tasolla. Liikevaihto oli 286,2 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto oli 16,4 miljoonaa euroa. Uusien autojen tilauskanta kasvoi viime vuoden lopusta. Käytettyjen autojen myynti kasvoi ja markkinaosuus käytetyissä autoissa vahvistui edelleen. Myös palveluiden myynti kehittyi hyvin ja K-latauksen voimakas kasvu on jatkunut.

Keskon liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan pysyvän hyvällä tasolla vuonna 2024 toimintaympäristön haasteista huolimatta. Täsmennämme tulosohjeistuksemme ja arvioimme nyt vuonna 2024 vertailukelpoisen liikevoiton olevan 620-700 miljoonaa euroa. Liikevoittoarvion täsmennys liittyy rakentamisen ennakoitua heikompaan suhdannenäkymään vuonna 2024.

Katso Jorma Rauhalan haastattelu tulosjulkistuksen tärkeimmistä teemoista:

KESKON TAMMI-MAALISKUUN AVAINLUVUT: 

  • Konsernin liikevaihto oli tammi-maaliskuussa 2 759,5 milj. euroa (2 828,0 milj. euroa). Raportoitu liikevaihto laski 2,4 % ja vertailukelpoisesti liikevaihto laski 5,5 %.

  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 99,5 milj. euroa (125,9 milj. euroa)

  • Liikevoitto oli 97,2 milj. euroa (122,6 milj. euroa)

  • Liiketoiminnan rahavirta oli 112,6 milj. euroa (27,0 milj. euroa)

  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,16 euroa (0,22 euroa). Raportoitu osakekohtainen tulos oli 0,15 euroa (0,21 euroa).

Kesko julkaisee vuoden 2024 ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksensa torstaina 25. huhtikuuta noin kello 8.00. Suomenkielinen tiedotustilaisuus sijoittajille ja medialle järjestetään samana päivänä kello 11.00.

Alle olemme koonneet päättyneen vuosineljänneksen tärkeimpiä tapahtumia ja uutisia sijoittajan näkökulmasta.

UUTISET, TALOUS JA OSAKKEET

  • Jorma Rauhala nousi Keskon pääjohtajaksi 1. helmikuuta 2024. Rauhala kertoi pitkästä Kesko-historiastaan sekä yhtiön nykytilanteesta ja tulevaisuuden suunnitelmista Inderesin haastattelussa maaliskuun lopulla. (haastattelu)

  • Sami Kiiski nimitettiin rakentamisen ja talotekniikan kaupan uudeksi toimialajohtajaksi huhtikuuta 2024 alkaen. Kiiski toimii nykyisin autokaupan toimialajohtajana. Johanna Ali nimettiin autokaupan vt. toimialajohtajaksi sekä konsernijohtoryhmän jäseneksi 1. huhtikuuta alkaen. (uutinen)

  • Talous- ja rahoitusjohtaja Jukka Erlund ilmoitti siirtyvänsä pois Keskon palveluksesta. Hän lopettaa nykyisessä tehtävässään elokuuhun mennessä. Erlundin seuraajan haku on aloitettu. (uutinen)

  • Keskon varsinainen yhtiökokous pidettiin 26. maaliskuuta. Kokous päätti mm. jakaa vuodelta 2023 osinkoa 1,02 euroa osakkeelta. Kokous valitsi Keskolle hallituksen, johon nousi uutena jäsenenä K-ruokakauppias Pauli Jaakola. Yhtiökokous kannatti kaikkia osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ja hallituksen ehdotuksia. (uutinen)

  • Keskon vuosiraportti 2023 julkaistiin maaliskuun alussa. Raportti koostuu strategiaosiosta, kestävyysraportista, taloudellisesta katsauksesta, hallinnointiosiosta sekä tietotilinpäätöksestä. (vuosiraportti)

  • Osakkeet: Keskon osakepohjaiset sitouttamis- ja kannustinohjelmat (uusi ohjelma sekä aiempien ohjelmien toteumat 30.1. ja 8.2.); muutokset Keskon omien osakkeiden omistuksessa (tiedotteet 15.3. sekä 20.3.)

MYYNNIN KEHITYS

  • Keskon myynti tammikuussa. (uutinen)

  • Keskon myynti helmikuussa. (uutinen)

Maaliskuun myyntiluvut julkistetaan huhtikuun puolivälissä.

DIGITALISAATIO JA ASIAKASKOKEMUS

  • Kesko julkaisi kolmatta kertaa tietotilinpäätösraportin osana vuosiraporttiaan. Tietotilinpäätöksessä kuvataan, miten Kesko hyödyntää dataa ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia kilpailuetua saavuttaakseen ja miten yhtiö panostaa uusiin digitaalisiin palveluihin, infrastruktuurin uudistamiseen, analytiikka- ja tekoälykyvykkyyksiin sekän robotiikkaan. (raportti)

  • K-Hyvinvointi-palvelu voitti digitaalisen median GrandOne-palkinnon "paras datan käyttö" -sarjassa. Palvelu vertaa käyttäjän ostoshistoriaa suomalaisiin ravitsemussuosituksiin ja kertoo, miten ravitsemussuositukset toteutuvat käyttäjän ostoskorissa. (lisää palvelusta)
     

VASTUULLISUUS

  • Kesko nousi maailman vastuullisimmaksi päivittäistavarakaupan yritykseksi vuoden 2024 Global 100 -listalla. Kokonaislistalla Kesko nousi sijalle 29. Kesko on ainoa yritys, joka on valittu maailman sadan vastuullisimman yrityksen listalle joka vuosi listan perustamisesta eli vuodesta 2005 alkaen. (uutinen)

  • Kesko julkaisi kattavan kestävyysraportin osana vuosiraporttiaan. Valmistelut EU:n uuden kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) mukaista raportointia varten on aloitettu. Nykymuotoinen kestävyysraportointi päättyy ja vuodesta 2024 lähtien kestävyysraporttimme tulee olemaan uuden
    raportointiviitekehyksen mukainen. (raportti)

PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA

  • Kesko jatkaa ruokakauppapaikkaverkostonsa kasvattamista ja uudistamista rakentamalla uudet K-Citymarketit Kuopion Haapaniemeen ja Lempäälän Ideaparkiin (uutinen)

  • Lisäksi Kesko osti kaksi kauppapaikkakiinteistöä Espoosta ja Salosta. Keskon ruokakauppa on toiminut molemmissa kiinteistöissä pitkään päävuokralaisena ja pääkäyttäjänä. (uutinen)

  • Kesko ilmoitti luopuvansa Neste K -liikenneasemista kuluvan vuoden loppuun mennessä. Taustalla on päivittäistavarakaupan roolin pieneneminen liikenneasemilla ja siten synergiaetujen väheneminen.  Vuonna 2022 Keskon päivittäistavarakaupan liikevaihto oli 6 125 milj. euroa ja Neste K -liikenneasemien osuus tästä 56 milj. euroa. (uutinen)

RAKENTAMISEN JA TALOTEKNIIKAN KAUPPA

  • Kesko toteutti tammikuun lopussa tanskalaisen rautakauppaketjun Davidsen Koncernen A/S:n yritysoston, josta kerrottiin alun perin elokuussa. Yrityskaupan myötä Kesko laajentaa liiketoimintansa Tanskaan ja saa vakaan jalansijan maan rautakauppamarkkinoilla. Davidsenin luvut yhdistellään Kesko-konsernin talousraportointiin 1.2.2024 alkaen. (uutinen)

AUTOKAUPPA

  • K-Auton käytettyjen autojen myynti kasvaa, sähköautovalikoima laajenee entisestään tänä vuonna. K-Auton tavoitteena tänä vuonna on panostaa laajaan mallistoon uusissa ja käytetyissä autoissa, monikanavaiseen myyntiin sekä sopivalle tasolle asettuvaan hinta-laatusuhteeseen. Sähköautojen osuuden ennakoidaan jatkuvan K-Autolla korkeana, joskin myös polttomoottoriautoja myydään vielä pitkään. (uutinen)

Jorma Rauhala on toiminut Keskon pääjohtajana helmikuun 2024 alusta lähtien.

Millainen on ollut Jorman matka kesätöistä Keskon vaatetustehtaan ruohonleikkaajasta aina koko konsernin pääjohtajaksi?

Entä millaisena hän näkee Keskon kolmen toimialan nykytilanteen ja tulevaisuuden?

Muun muassa näistä aiheista keskustellaan Inderesin Antti Järvenpään haastattelussa.  

Katso haastattelu alla tai Youtubessa
 

Aiheet: 
00:00 Aloitus
00:20 Ruohonleikkaajasta Keskon pääjohtajaksi
06:10 Ruokakaupan kilpailu ja markkinaosuudet
08:58 K-Citymarketit ja kauppaverkoston kilpailukyky
10:41 Mikä ratkaisee ruokakaupan valinnan?
12:28 Viinit ruokakauppoihin?
14:04 Lääkkeet ruokakauppoihin?
14:56 B2B-kaupan kasvu ja merkitys
16:40 Rakentamisen ja talotekniikan markkinatilanne
18:27 Kansainvälinen kasvu: yrityskaupat versus kauppapaikkainvestoinnit
19:31 Kesko ja muut kilpailijat yritysostoissa
21:21 Yritysostot, integroinnit, synergiat ja strategiat
24:37 Kv-kaupan kannattavuusprofiili maittain
25:53 Kauppiasvetoisuus versus Kesko-vetoisuus
27:05 Autokaupan merkitys, mahdollisuudet ja kilpailukyky
28:55 Keskon kilpailuedut

 


Katso eläkkeelle jäävän pääjohtajan Mikko Helanderin haastattelu tilinpäätöstiedotteen julkistuspäivältä 30.1.2024

PÄÄJOHTAJAN KOMMENTIT:

"Kaikki Keskon toimialat tekivät hyvän tuloksen vuonna 2023. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 11 783,8 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto oli 712,0 miljoonaa euroa. Vahva kannattavuus on osoitus siitä, että yhtiön kasvustrategia ja sen onnistunut toteutus kaikilla toimialoilla ovat tuoneet tuloksia myös aiempaa haastavammassa toimintaympäristössä. Hyvä tuloksentekokyky ja vahva taloudellinen asema mahdollistavat investoinnit kasvuun ja myös hyvän osingonmaksukyvyn. Hallituksen osinkoehdotus yhtiökokoukselle on 1,02 euroa osakkeelta eli yhteensä lähes 406 miljoonaa euroa. Osinko esitetään maksettavaksi neljässä erässä.

Vahva kannattavuus on osoitus siitä, että yhtiön kasvustrategia ja sen onnistunut toteutus kaikilla toimialoilla ovat tuoneet tuloksia myös aiempaa haastavammassa toimintaympäristössä. Hyvä tuloksentekokyky ja vahva taloudellinen asema mahdollistavat investoinnit kasvuun ja myös hyvän osingonmaksukyvyn.

Ruokakaupassa myynti kasvoi sekä K-ruokakaupoissa että foodservice-liiketoiminnassa. Hyvän kehityksen perusta on vahva asema ruokakaupan kaikilla eri osa-alueilla Suomessa. Erityisesti Kespron kehitys vuonna 2023 oli vahvaa. Ostovoiman paranemisella ja inflaation hidastumisella on alkanut olla positiivinen vaikutus markkinaan. Toisella vuosipuoliskolla myös premium-tuotteiden kysyntä elpyi. Kampanjat ja muut markkinointitoimenpiteet vahvistivat asiakasvirtoja ja myyntiä. Suomen päivittäistavarakaupassa hintakilpailu jatkui kireänä. Toimialan liikevaihto oli 6 351,6 miljoonaa euroa ja se kasvoi 3,7 %, vertailukelpoinen liikevoitto oli 444,8 milj. euroa.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa kannattavuus pysyi hyvällä tasolla, vaikka se heikkeni edellisestä vuodesta rakentamisen aktiviteetin ja syklin heikennyttyä. Inflaation ja korkojen nousun seurauksena rakentamisen aktiviteetti laski kaikissa toimintamaissamme. Pidemmällä tähtäimellä rakentamisen ja talotekniikan kaupan tulevaisuuden näkymä on kuitenkin positiivinen. Kaupungistuminen, korjaus- ja investointivelka, infrahankkeet sekä vihreä siirtymä ylläpitävät rakentamista yli syklien. Myös vuonna 2023 kasvustrategian toteutetusta jatkettiin määrätietoisesti muun muassa hankkimalla Elektroskandia Norjassa ja laajentamalla toimintaa Tanskaan sopimalla Tanskan johtaviin rautakaupan toimijoihin kuuluvan Davidsenin hankkimisesta. Toimialan liikevaihto oli 4 193,2 miljoonaa euroa ja se laski 8,7 %, vertailukelpoinen liikevoitto oli 212,5 milj. euroa.

Autokaupassa uusien autojen myynti ja oman toiminnan uudistaminen ovat parantaneet kannattavuutta selvästi. Myynti kasvoi kaikissa autokaupan liiketoiminnoissa. Uusien autojen toimitukset kasvoivat merkittävästi vertailukaudesta. Myös käytettyjen autojen ja palveluiden myynti kasvoi selvästi. Tänä päivänä Keskon autotoimiala on liikenteen sähköistymisen johtava toimija Suomessa. Toimialan liikevaihto oli 1 262,3 miljoonaa euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 13,9 %, vertailukelpoinen liikevoitto oli 82,6 milj. euroa.

Jäädessäni nyt eläkkeelle kiitän lämpimästi kaikkia asiakkaitamme, osakkeenomistajiamme,
K-ryhmäläisiä sekä yhteistyökumppaneitamme luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä kuluneina vuosina. Se
uraajani Jorma Rauhala saa johdettavakseen vahvan, modernin ja kansainvälisen kauppakonsernin, joka jatkaa kannattavaa kasvua myös tulevina vuosina ja vuosikymmeninä.

Kesko on tänä päivänä kannattava ja tehokas kauppakonserni. Hyvä menestys on vahva osoitus siitä, että strategiamme toimii ja tuo tuloksia myös muuttuvassa toimintaympäristössä. Keskon ja K:n vahvuus on kautta historian ollut kyky muuttaa tarvittaessa kussakin ajassa toimintaa nopeastikin. Pörssiyhtiön keskeinen tehtävä on luoda arvoa osakkeenomistajilleen. Viimeisen, noin kymmenen vuoden aikana kokonaistuotto omistajille, nyt ehdotettu osinko mukaan lukien, on yhteensä noin 8,3 miljardia euroa. Samaan aikaan henkilöstölle on maksettu noin 308 miljoonaa euroa tulospalkkiota.

Olen saanut johtaa Keskoa yli yhdeksän vuotta. Seuraajani Jorma Rauhala saa johdettavakseen vahvan, modernin ja kansainvälisen kauppakonsernin, joka jatkaa kannattavaa kasvua myös tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Työtä Keskon menestyksen eteen olemme tehneet yhdessä. Jäädessäni nyt eläkkeelle kiitän lämpimästi kaikkia asiakkaitamme, osakkeenomistajiamme, K-ryhmäläisiä sekä yhteistyökumppaneitamme luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä kuluneina vuosina."

TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI - Q4: 

  • Konsernin liikevaihto oli loka-joulukuussa 2 902,0 milj. euroa (2 983,4 milj. euroa). Raportoitu liikevaihto laski 2,7 % ja vertailukelpoisesti liikevaihto laski 3,7 %.

  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 170,5 milj. euroa (192,6 milj. euroa)

  • Liikevoitto oli 159,8 milj. euroa (191,2 milj. euroa)

  • Liiketoiminnan rahavirta oli 342,4 milj. euroa (263,0 milj. euroa)

  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,31 euroa (0,36 euroa). Raportoitu osakekohtainen tulos oli 0,28 euroa (0,36 euroa).

TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI - KOKO VUOSI 2023: 

  • Konsernin liikevaihto oli tammi-joulukuussa 11 783,8 milj. euroa (11 809,0 milj. euroa). Raportoitu liikevaihto oli edellisen vuoden tasolla ja vertailukelpoisesti liikevaihto laski 0,8 %.

  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 712,0 milj. euroa (815,1 milj. euroa)

  • Liikevoitto oli 695,4 milj. euroa (816,5 milj. euroa)

  • Liiketoiminnan rahavirta oli 1 049,5 milj. euroa (915,2 milj. euroa)

  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 1,28 euroa (1,54 euroa). Raportoitu osakekohtainen tulos oli 1,25 euroa (1,53 euroa).

     

Takaisin ylös