Sijoittajapodcastit ja -blogit

Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.

Yksi Keskon kesällä päivitetyn strategian mukaisista tavoitteista on voittaa päivittäistavarakaupan toimialalla markkinaosuutta kannattavasti. Tärkeimmät toimenpiteet tämän eteen ovat

  • kauppakohtaisten liikeideoiden vahvistaminen: keskitytään vahvistamaan K-kauppojen kilpailuetuja ja nostamaan entisestään kauppojen tasoa

  • kauppapaikkaverkoston kehittäminen: tehdään kohdennettuja investointeja kauppaverkostoon, painopiste kasvukeskuksissa; sekä

  • hintakilpailukyvyn parantaminen: vahvistetaan K-ruokakauppojen hintakilpailukykyä ja parannetaan niiden hintamielikuvaa.

Päivittäistavarakaupassa Kesko on laatujohtaja Suomen päivittäistavarakaupan markkinassa ja laadusta ei tingitä, päinvastoin siihen panostetaan. Tammikuun alussa kerroimme uudesta hintaohjelmasta, jossa alennetaan yli 1 200 tuotteen hintaa K-ruokakaupoissa. Hintojen lasku kohdistuu noin 1 000 tuttuun arjen merkkituotteeseen sekä noin 200 suosittuun K-ryhmän omaan Pirkka-tuotteeseen, eli arjen perustuotteeseen, joita kuluttajat ostavat usein ja joiden osuus myynnistä on merkittävä. Merkkituotteiden hintojen alennukset ovat keskimäärin 4–6 prosenttia, mutta parhaimmillaan alennukset voivat olla jopa 15–20 prosenttia. Pirkka-tuotteiden osalta hintojen alennukset ovat puolestaan keskimäärin 9-12 prosenttia. Kampanjat ja tarjoukset kuuluvat K-kauppojen DNA:han ja niitä jatketaan normaalisti myös vuonna 2025, mutta hintaohjelma on pitkäkestoinen ja siinä panostetaan merkittävästi kauppojen perushintatasoon.

Hinnanalennukset on tehty tiiviissä yhteistyössä Keskon, K-kauppiaiden sekä tavarantoimittajien kanssa. Kesko ja K-kauppiaat yhdessä investoivat ohjelmaan lähes 50 miljoonaa euroa vaiheittain vuoden 2025 aikana. Tuttujen brändituotteiden hinnanalennukset istuvat Keskon strategiaan paremmin kuin esimerkiksi ulkomaisten halpatuotteiden valikoimien lisääminen. Hintapainostuksista huolimatta laadusta ei aiota jatkossakaan tinkiä.

Perushintatasoon tehtyjen panostuksien lisäksi K-ryhmän ruokakauppaketjut tarjoavat jatkossakin suosittuja OmaPlussa-mobiilietuja, yli 2 600 tuotetta käsittävän oman laadukkaan ja sopivan hintaisen Pirkka-sarjan sekä muita tarjouksia ja kampanjoita.

Kuten strategiassamme on todettu, hinta- ja kauppapaikkainvestoinneilla on olemaan lievä vaikutus päivittäistavarakaupan toimialan kannattavuuteen tulevina vuosina, mutta investoinneista huolimatta liikevoiton kehitys on kuitenkin tasaista, ja tavoitteena on, että päivittäistavarakaupan toimialan kannattavuus pysyy selvästi yli 6 % strategiakaudella 2024-2026.

Kesko julkaisee vuoden 2024 tilinpäätöstiedotteen keskiviikkona 5. tammikuuta noin kello 8.00. Suomenkielinen tiedotustilaisuus sijoittajille ja medialle järjestetään samana päivänä kello 10.30 ja se on katsottavissa täällä.

UUTISET, TALOUS JA OSAKKEET

MYYNNIN KEHITYS

  • Keskon myynti lokakuussa. (tiedote)

  • Keskon myynti marraskuussa. (tiedote)

    Joulukuun myyntiluvut julkistetaan tammikuun puolivälissä.

VASTUULLISUUS

  • Kesko valittiin jälleen kerran mukaan Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin. Kesko on DJSI Europe -indeksin paras yritys toimialallaan (Consumer Staples Distribution & Retail) kolmatta perättäistä kertaa. Maailmanlaajuisessa DJSI World -indeksissä Kesko on toimialansa neljänneksi paras yritys. (uutinen)

  • Keskon vastuullisuusstrategia päivitettiin lokakuussa. Vastuullisuuden painopistealueita ovat jatkossakin ilmasto ja luonto, arvoketju, ihmiset sekä hyvä hallinto. Jatkossa panostetaan vielä vahvemmin toimitusketjun vastuullisuuteen, vastuulliseen veden käyttöön sekä luonnon monimuotoisuuteen. Kesko asettaa toiminnalleen vuoteen 2034 ulottuvat päästövähennystavoitteet. (uutinen)

     

PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA 

  • Uusi K-Citymarket avattiin Helsingissä. Itä-Helsingin Vuosaaressa avattu K-Citymarket Vuokki on ensimmäinen seitsemästä vuosina 2024-2028 avattavasta uudesta hypermarketista. Kesko investoi vahvasti ruokakauppaverkostonsa kehittämiseen erityisesti kasvukeskuksissa. (uutinen)

  • K-ruokakaupat saivat jälleen kansainvälistä tunnustusta: brittiläinen tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio Institute of Grocery Distribution (IGD) nimesi K-Citymarket Jumbon Vantaalla kuukauden kaupaksi marraskuussa (uutinen), ja K-Market Iso Omena Espoossa nousi IGD:n vuoden 2025 "Must-see stores" -listalle (uutinen).

AUTOKAUPPA

  • Keskon K-Auto vahvistaa asemaansa Suomen autokaupan johtavana toimijana ja käynnistää kaksi merkittävää rakennushanketta pääkaupunkiseudulla: Helsingin Herttoniemen automyymälä uudistetaan täysin ja Vantaalle rakennetaan huippumoderni vauriokorjauksen suuryksikkö. Hankkeiden kokonaisinvestointi on muutamia kymmeniä miljoonia euroja. (uutinen)

  • Autokaupan toimialajohtaja Johanna Ali kertoo Inderesin videohaastattelussa kannattavuuden tärkeydestä Keskon autokaupan liiketoiminnoissa sekä autokaupan tämänhetkisistä haasteista ja mahdollisuuksista ja Keskon kilpailueduista muuttuvassa markkinassa. (sijoittajablogi)

Takaisin ylös