Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.
Tuottajien tilanne on viime viikkoina puhuttanut paljon. Hankalan tilanteen taustalla on alkutuotantoon liittyvä pidempiaikainen kannattavuuden kehitys. Lisäksi tuotantopanosten hintojen nousu sekä Ukrainan sota ovat heikentäneet tilannetta nopeasti. Kauppaan kohdistuu paljon odotuksia ja kysymyksiä siitä, miten voisimme parantaa tuottajan hankalaa tilannetta. Toisaalta kuluttajan näkökulmasta ruoan hinta ei saa nousta liian korkeaksi. Alkutuotannon kustannuskriisi on kuitenkin tosiasia ja siksi K-ryhmä tekee aktiivisesti toimia asian eteen.
K-ruokakaupat profiloituvat laadulla. Tämä on valinta, joka tukee myös suomalaista tuotantoa. K-kaupoissa on korkea kotimaisuusaste ja maan laajin paikallisten tuotteiden valikoima: K-kauppiaat tekevät paljon paikallisia lähiruokaostoja ja tavoitteena on lisätä lähiruoan myynnin osuutta entisestään. Jatkamme kaupoissa ja asiakasviestinnässämme toimenpiteitä suomalaisen ruoan menekin tukemiseksi.
Käsillä oleva tilanne on osoittanut, että nämä eivät kuitenkaan yksistään ole riittäviä keinoja akuutin tilanteen parantamiseksi, eikä tilannetta pysty kukaan ratkaisemaan yksin. Avasimmekin maaliskuun puolivälissä yli 200 tavarantoimittajan kanssa neuvottelut, jotka koskevat kesään jo aiemmin sovittuja ostosopimuksia. Poikkeukselliset neuvottelut on avattu ensi sijassa omavaraisuuteen ja huoltovarmuuteen liittyvissä tuoretuotteiden tuoteryhmissä. Tällainen on muun muassa lihakategoria. Muutokset näkyvät eri tuoteryhmissä vaiheittain alkaen toukokuusta.
Ensisijaista keskusteluissa on ollut, että muutokset välittyvät täysimääräisesti tuottajille. Kyseessä on todella poikkeuksellinen toimi akuutissa tilanteessa, näin laajaa neuvottelujen uudelleen avaamista ei ole tehty koskaan aiemmin. Kesäjakson toimenpiteiden lisäksi olemme uudelleenarvioineet koko poikkeusvuoden aikataulut neuvottelujen osalta, ja muuttaneet myös syksyn aikatauluja joustavammiksi. Nopeat poikkeukset vaativat hurjan määrän lisätöitä, joten haluan kiittää myös kumppaneita sekä meidän omaa henkilöstöä venymisestä.
Positiivista tilanteessa on ollut keskustelun lisääminen erityisesti suoraan tuottajien kanssa. Viimeisten kuukausien aikana on ollut ilo tavata lukuisia tuottajia. Olen itse ollut mukana useissa tapaamisissa, ja olemme saaneet ajantasaista palautetta tuottajien tilanteesta. Tämä on ollut erittäin hyödyllistä ja tulemme jatkossakin vahvistamaan keskusteluyhteyttämme suoraan tuottajiin.
Uskon, että selviämme poikkeuksellisesta tilanteesta yhdessä - hyvää yhteistyötä ja toimivaa keskusteluyhteyttä tarvitaan myös tulevaisuudessa. Koko ruokaketjun yhteinen haaste on nostaa suomalaisen ruoan ja ruokatuotannon arvostus uudelle tasolla. K-ryhmä on jatkossakin sitoutunut tekemään konkreettisia tekoja ja vahvaa yhteistyötä suomalaisen ruoan eteen.
Harri Hovi
Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupasta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja