Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.
Vegeboomi alkoi voimistua K-ruokakaupoissa vuonna 2016 ja jatkaa edelleen kasvuaan. Vuodesta 2015 esimerkiksi kasvipohjaisten tuoretuotteiden myynti euroissa on jo tuplaantunut, vaikkakin esimerkiksi lihan myyntiin verrattuna osuus on vielä hyvin pieni. Viimeisen vuoden aikana myynninkehitys on ollut lähes 30 prosenttia. Ruokatrendiennusteessamme vuodelle 2020 nostimmekin uudet kasvisruokavaihtoehdot 10 kiinnostavimman trendin joukkoon.
Kasvisruokavaihtoehtojen suosioon vaikuttaa useampi asia: terveyteen ja hyvinvointiin halutaan satsata, sekä keventäminen on trendi, joka näkyy eritoten näin alkuvuodesta kuluttajien ostoskoreissa. Tiedostavan kuluttamisen ja ilmastotietoisuuden kasvaessa, myös ruokavalintoja mietitään entistä tarkemmin.
Se, että kasvisruokailusta on tullut näin lyhyessä ajassa niin iso ilmiö meillä ja maailmalla johtuu osaltaan myös siitä, että viime vuosien aikana on tullut valtavasti tarjontaa, joiden avulla on helppo vaihtaa liha silloin tällöin kasviksiin. Sellaiset tuotteet menestyvät, jotka sopivat asiakkaiden tarpeisiin, ja ovat laadukkaita sekä ennen kaikkea maukkaita.
Seuraamme ja kartoitamme jatkuvasti trendejä ja asiakkaiden toiveita. Ruotsin kasvisboomin kehittyminen on alkanut hieman Suomen markkinaa aikaisemmin ja sen vuoksi naapurimaan markkinaa on tärkeä seurata. Löysimme todella mielenkiintoisen vegaanisen tuotesarjan Ruotsista viime vuonna. Tammikuussa K-ruokakaupat tuovat tämän vegaanisen VegMe-tuotesarjan ensimmäisenä Suomeen. Lisäksi tukkukauppa Kespro tuo maaliskuusta lähtien saman toimittajan ammattilaistuotteet omiin valikoimiinsa.
VegMe-tuotesarja on yksi suosituimpia kasviproteiinituotemerkkejä Ruotsissa, jossa sarja on tullut myyntiin jo vuonna 2017. Tuotteita myydään myös Norjassa.
Kuvateksti: VegMe-sarjaan kuuluu alkuvaiheessa kahdeksan tuotetta: kasviproteiineja, valmisruokia ja kylmiä kastikkeita.
VegMe-tuotteet on suunnitellut ruotsalainen kokkiperhe, joka on innovatiivisesti kehittänyt tuotteiden makua. Kaikki tuotteet ovat täysin vegaanisia ja lisäksi gluteenittomia. Ne valmistetaan soijaproteiinista erityisellä menetelmällä, jossa kasviproteiini maustetaan savustetun veden ja savustetun luomurypsiöljyn avulla. Tämän ansiosta tuotteille syntyy mehukas, lihamainen rakenne. VegMe:n soija on vastuullisesti tuotettua ja peräisin valvotuilta tiloilta Euroopasta, joten VegMe-tuotteiden koko toimitusketju tunnetaan viljelmille asti.
Osana prosessia kaikki VegMe-tuotteet tutkittiin ja maistettiin tuotekehityskeittiössämme. Sarjasta valittiin Suomen markkinoille sopivimmat kahdeksan tuotetta. Lisäksi tuotteita maistatettiin muun muassa kauppiaista koostuvalle koeryhmälle. Makutestien perusteella sarjasta saatiin positiivista palautetta esimerkiksi tuotteiden mausta, houkuttelevasta ulkonäöstä ja pakkauksen visuaalisesta ilmeestä. Lisäksi tuotesarjaa pidettiin trendikkäänä.
Ketterän prosessin jälkeen, tuotteet ovat nyt puoli vuotta myöhemmin saatavilla kaikissa K-ruokakaupoissa. Valikoimat voivat vaihdella kauppakohtaisesti.
Paljon on puhuttu lihaa korvaavista tuotteista, ja siitä miten lihan ostamisen tulevaisuudessa käy. K-ruokakaupoissa näitä kahta tuoteryhmää ei haluta asetella vastakkain, ne palvelevat samojakin asiakkaita eri aikoina. Lisäämme tarjontaa tulevaisuudessakin niissä tuotteissa, joita asiakkaamme toivovat ja haluavat ostaa. Monipuolinen valikoima on kauppojemme ja samaan aikaan myös asiakkaidemme etu. Tulevaisuudessa jokainen asiakas tekee yhä todennäköisemmin entistä yksilöllisempiä valintoja, joihin meidän ruokakauppana tulee pystyä vastaamaan.
VegMe-tuotteisiin pääsee tutustumaan myös tammikuun lopussa 25.1.-26.1. järjestettävillä Vegemessuilla. Toki jo ennen sitäkin kannattaa koukata K-kaupan kautta.
Maukkaita ruokailuhetkiä joko lihan tai lihaa korvaavien ruokien parissa!
Janne Vuorinen
tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja,
K-ryhmän päivittäistavaratoimiala