Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.
Kaupan on tärkeää pysyä jatkuvasti kuluttajien pulssilla: minkälaisia tuotteita suomalaiset toivovat ostoskoriinsa? Tänä päivänä K-ryhmän työssä korostuu yhä enemmän se, miten pystymme rakentamaan yhä kuluttajalähtöisemmät valikoimat ainutlaatuista asiakastietoamme hyödyntäen. Tavoitteena on ymmärtää kattavasti, miten suomalaisten suhde ruokaan muuttuu, minkä lisäksi trenditietoa hyödynnetään valikoimien suunnittelussa sekä tulevaisuuden ruokakaupan visiossa.
Yksi korostuva trendi on kaupan ja ravintolan raja-aidan hälventyminen. Tämä näkyy jo nyt esimerkiksi huipputasoisten ravintoloiden tulona kaupan sisälle, kuten esimerkiksi KCM Järvenpäässä on tehty. Toisaalta se näkyy myös ravintolatasoisen ruoan ostomahdollisuutena kaupasta sekä ravintolabrändien tulona kaupan hyllyille.
Ravintolabrändit ovat tulleet kauppoihin jäädäkseen: tartuimme tähän viime kesänä Akseli Herlevin kehittelemillä Naughty BRGR -tuotteilla, jotka tulivat K-ruokakauppoihin ja samalla premium-burgeritrendi levisi ravintoloista ruokakauppojen kautta koteihin. Tuotteet otettiin asiakkaiden parissa positiivisesti vastaan ja tänä vuonna tuotesarja saa täydennystä mm. oluista ja uusista majoneeseista, sekä juustoista.
Jatkamme trendiin tarttumista tänä keväänä. K-ruokakauppoihin on tullut uutena siipiravintola Hookin nimeä kantavat dipit, kastikkeet ja kanan siivet. Molempien sarjojen ytimessä on tarjota asiakkaille elämyksiä: laadukkaista tuotteista syntyvä uudenlainen tuoteperhe tarjoaa onnistumisia ruoanlaitossa ja ravintoloiden tasoista ruokaa kotikeittiössä valmistettuna.
Avainasemassa tällaisissa tuotteissa ovat myös helppous ja nopeus, sillä näiden ominaisuuksien vaatimus on kasvanut kaikessa ruoanlaitossa: ateria syntyy eri komponenttien avulla lyhyessä ajassa ja pienellä vaivalla, mutta kuitenkin tärkeä itse tekemisen fiilis säilyy.
Hookin tuotteet tulevat Naughty BRGR:in tapaan alussa vain K-ruokakauppoihin, mistä olemme iloisia ja ylpeitä. Tuotteet tulivat valikoimiin sopivasti juuri grillikauden kynnyksellä: luulliset lihat ovat suomalaisten suosikkeja vuodesta toiseen, joten uskomme vahvasti näiden laadukkaiden tuotteiden miellyttävän asiakkaitamme. Ravintola Hookin tuotteiden tuotekehitys toteutettiin tavarakaupassa yhdessä ravintolan kanssa. Kirsikkana kakun päällä ravintola Hook on solminut yhteistyösopimuksen koripalloilija Lauri Markkasen kanssa, joten siipikastikkeet ja majoneesit kantavat Laurin kuvaa kyljessään. Lauri Markkanen lahjoittaa osan omasta osuudestaan vähävaraisten perheiden lasten koripalloharrastuksen tukemiseen. Tarjoamme siipienvalmistukseen avuksi myös reseptiikkaa ja Lauri Markkanen vierailee näillä näkymin Mitä Tänään Syötäisiin -ohjelmassa syyskuussa.
Uskomme tämän tyyppisten tuotekokonaisuuksien menestykseen ja tulemme jatkossakin tarjoamaan asiakkaille elämyksiä uusien kiinnostavien brändien parissa. Sitä tukee myös tutkimuksissa havaitsemamme ruokahifistely-ilmiön kasvaminen: ruokahifistely on ilmiönä kehittynyt voimakkaasti, 20 prosenttia vuodesta 2017. Sille tyypillistä on kiinnostus tarinoista tuotteiden takana sekä vaikutteiden omaksuminen omaan ruoanlaittoon alan ammattilaisilta. Esikuvia etsitään ja kaivataan: kukapa ei haluaisi kotona tehdä hampurilaisia Akseli Herlevin taidoilla tai valita siipiravintola Hookin ja Lauri Markkasen suosittelemaa tuotetta?
Janne Vuorinen
Osto- ja myyntijohtaja, tuoretuotteet