Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.
Jos tyhjentäisimme K-ruokakauppojen hyllyiltä kaikki kotimaiset tuotteet, jäljelle ei jäisi kovin paljoa. Pahimmin kato kävisi yllättäen valmisruokahyllyllä, jossa kotimaisten tuotteiden osuus on yli 95 prosenttia. Maito- ja lihahyllyilläkin kotimaisen ruoan osuus on noin 90 prosenttia.
Tämä ei ole sattumaa: me K-ryhmässä näemme, että puhdasta ja turvallista kotimaista ruokaa kannattaa tarjota. Olemme aina halunneet nostaa esille suomalaisen ruoan merkitystä, ja olemme tehneet sitä myös taloudellisesti huonompina aikoina. Nyt kun taloudessa on näkyvissä valopilkkuja, uskomme asiaan entistäkin vankemmin.
Alkutuottajien menestyminen ja pärjääminen on puhtaan, kotimaisen ruoan menestyksen kannalta avainasemassa, ja siksi tuomme suomalaista ruokaa esille kaikin tavoin. Valikoiman lisäksi tuemme kotimaista ruoantuotantoa erilaisin kampanjoin.
Esimerkiksi Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja vuosina 2014-2016 toi esille suomalaisen ruoan merkitystä työpaikkojen luomisessa, Lähiruokatreffeillä saatamme yhteen K-kauppiaita ja alueen pientuottajia. Lisäksi hyllyiltämme löytää aina Tuottajalle kiitos -tuotteita, joista maksetaan merkittävä lisäsiivu sen tuottajalle.
On tärkeää miettiä, miten varmistamme, että Suomessa syödään myös tulevaisuudessa puhdasta ja turvallista suomalaista ruokaa. Yksi tärkeimmistä tekijöistä on se, että suomalaiset arvostavat ruoassa muutakin kuin halpaa hintaa. Pohjoisen olot eivät suosi mallia, jossa tavoitteena on tuottaa jotakin mahan täytettä mahdollisimman halvalla.
Tämän osalta olemme olleet jo jonkin aikaa matkalla hyvään suuntaan. Tutkimusten mukaan suomalaiset arvostavat kotimaista ruokaa nyt enemmän kuin koskaan. Ruoan alkuperä ja maku ovat arvossaan, ja ravintoloissa syömisen suosio kasvaa. Luomun ja lähiruoan myynti kasvoivat parikymmentä prosenttia jopa taantuman aikana, ja nyt talouden elpyessä kehitys on vain voimistunut. Ihmiset kaipaavat tuotteita, joilla on tarina. Yhä enemmän matkustavat suomalaiset ovat myös huomanneet, että Suomessa sekä ruoan maku, puhtaus että turvallisuus on huipputasoa.
Uusimmista tutkimustuloksista saa paljon vihjeitä siihen, miten suomalaisen ruoan kilpailukyky turvataan: pidetään kiinni puhtaudesta, turvallisuudesta ja mausta – ja jatketaan sirkkatuotteiden kaltaisten ennakkoluulottomien tuotteiden kehittämistä.
Ari Akseli
Toimialajohtaja
K-ryhmän päivittäistavaratoimiala