Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Petri Toivonen: Palvelutarjonnasta K-ruokakauppojen ylivoimatekijä

Petri Toivonen | 25.05.2018

Hyvässä kaupassa on aina kyse palvelusta. Kehitämme jatkuvasti uusia tapoja palvella asiakkaitamme – yksin ja yhdessä kumppaniemme kanssa. Voimakkaassa kasvussa oleva palveluliiketoiminta on yhtenä merkittävänä osana K-ruokakauppojen tarjontaa.

K-ruokakaupoissa tarjotaan päivittäistavaran lisäksi erilaisia asiakkaan arkea helpottavia palveluita kasvavissa määrin. Me Keskon Lähipalvelut-yksikössä kehitämme kauppojen palveluliiketoimintaa, tiiviissä yhteistyössä ketjujen ja kauppiaiden kanssa. Vastuullemme lukeutuvat muun muassa, paketti- ja postipalvelut ja Osta & Nosta, sekä helpot viihdepalvelut, kuten pelaamisen palvelut ja lahjakortit. Lisäksi kauppiailla on K-ryhmän toimintamallin mukaisesti erilaisia omia paikallisia palveluita.

K-ryhmä on jo nyt kaupan palveluliiketoiminnan markkinajohtaja. Olemme tarjonnassa kilpailijoitamme edellä, ja tästä etulyöntiasemasta aiomme myös pitää kiinni. Esimerkiksi paketti- ja postipalveluita tarjoamme jo 850 K-ruokakaupassa, ja verkoston hallittu kasvattaminen jatkuu. Moni ei ehkä tule ajatelleeksi, että K-ruokakaupat toimivat kivijalkana tuhansille verkkokaupoille, joiden valikoiman tuomme lähelle asiakkaitamme.

Kokoamalla palvelut selkeäksi ja kilpailijoista erottuvaksi kokonaisuudeksi, pystymme nostamaan palvelutarjonnan ylivoimatekijäksemme. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaille ylivoimainen kauppakokemus, helposti samalla kauppakäynnillä ruokaostokset ja parhaat palvelut. Tässä tavoitteessa K palvelee –konseptin ja palveluverkoston levitys sekä osaamisen ja tarjonnan kehitys ovat avainasemassa.

Kaikki lähtee asiakkaasta ja laadusta

Palveluliiketoiminnan kehitystyö lähtee meille kaikille tutuista asioista: asiakkaasta ja laadusta. Pitkän aikavälin tavoitteenamme on tilanne, jossa K-ruokakaupoista löytyy luotettavasti ja monikanavaisesti ylivoimainen palvelutarjonta, joka on saatavilla helposti ruokaostosten yhteydessä. Tekemistä riittää, mutta olemme oikealla polulla.

Kauppiaat ja asiakkaat kiinnostuneita palvelutarjonnasta

Lähipalvelut-yksikkömme ensimmäiseen vuoteen mahtui paljon. Vuoden aikana rakensimme muun muassa systemaattisen ja tehokkaan johtamismallin, joka perustuu hyvään yhteistyöhön ketjujen ja K-kauppiaiden kanssa.

Vuoden suurimpiin onnistumisiin kuuluu pakettipalveluiden verkostokehitys. Pakettiverkostomme muuttui vuoden kuluessa paljon – etupäässä vanhassa Lähikauppa-verkostossa tapahtuneiden muutosten johdosta. Muutosten keskellä avasimme viime vuonna yli sata uutta pakettipistettä yhteistyössä Matkahuollon ja Postin kanssa – työ jatkuu tänä vuonna. Lisäksi syyskuussa aloitettu yhteistyö uuden pakettikumppanimme DB Schenkerin kanssa on levinnyt maaliskuussa jo yli 300 K-kauppaan, positiivisen palautteen siivittämänä. Nyt Matkahuollon ja Schenkerin toimittamat paketit voi noutaa saman palvelun kautta suoraan K-ruokakauppojen kassalta. Tätä ovat K:n noutopistepalvelut – saumattomasti ja helposti ruokaostosten yhteydessä.

Isoimpiin onnistumisiin kuului myös täysin uuden lahjakortti-kategorian saavuttama myynnin taso ensimmäisenä vuonnaan, ja Veikkauksen menestyksekkäät kampanjatoimenpiteet. Olemme myös pilotoimassa aivan uudenlaista kaikille avointa pakettipalvelua muutamassa kaupassa Tampereella yhdessä suomalais-saksalaisen Smartmilen kanssa. Jatkossa asiakkaillamme on enemmän valinnanvaraa ja useampia syitä asioida K-ruokakaupoissa.

Vuoden kuluessa on ollut ilo nähdä, kuinka kauppiaat ja asiakkaat ovat laajemmin heränneet palvelutarjonnan mahdollisuuksiin. Tämä on ilolla todettu myös kaikkien K-ruokakauppa-ketjujen kanssa. Palvelut toimivat kaupoissamme hyvin. Tämä ei ole itsestäänselvyys, vaan toimivia prosesseja on rakennettu kovalla työllä, ja olemme panostaneet myös osaamisen kehittämiseen ja palvelukokemuksen parantamiseen kaupoissamme.

Yksi konkreettinen asia kehityksestä ovat kauppiaiden somepostaukset, joita on alkanut näkyä yhä enemmän. Asiakkaat arvostavat hyviä lisäarvoa tuovia palveluja kaupankäynnin yhteydessä, ja kauppiaat ovat tämän huomanneet. Pakettipalveluissa ja lahjakortti-/lippupalveluissa kasvu on nyt erittäin kovaa, mutta positiivisesti myös iso Veikkaus-myyntimme on kasvanut entisestään alkuvuonna.

Petri Toivonen

Palvelujohtaja
K-ryhmän päivittäistavarakauppa

Takaisin ylös