Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.
Olen juuri aloittanut K-Supermarketin ketjujohtajana. Ensimmäiset havaintoni ovat erittäin positiivisia: tekemistä on paljon, mutta asiat sujuvat! Taustalla on tehty paljon yhteistyötä sen eteen, millaiset K-Supermarketit palvelevat asiakkaita tulevaisuudessa. Taustatyön pohjalta olemme tehneet valintoja ja keskitymme esimerkiksi asiakkaiden huomioimiseen, inspiroivuuteen ja vastuullisuuteen. Meillä on selkeä tahto palvella asiakkaita maan parhaana ruokakauppana.
Aloitin hetkenä, joka on varmasti K-Supermarketin historiassa yksi kiinnostavimmista. Tulemme yhdessä kahden seuraavan vuoden aikana muokkaamaan ketjustamme maailmanluokan ruokakauppaketjun. Uudistukset on aloitettu ja tämän vuoden loppuun mennessä uudistettuja kauppoja on avattu 150. Kahden vuoden sisällä meillä on yli 250 korkeatasoista ruokakauppaa kaikkialla Suomessa. Tulokset uudistuksista ovat lupaavia.
Asiakkaiden toiveet ja odotukset ovat koko ketjun uudistustyön perusta. Kauppojamme – kuten myös meitä kauppojen parissa työskenteleviä – yhdistää intohimoinen suhtautuminen ruokaan ja laadukkaisiin raaka-aineisiin. Kaupoissa se näkyy myös vahvana panostuksena sesonkituotteisiin, pien- ja lähituottajien tuotteisiin sekä henkilökunnan osaamiseen.
Kauppiaat kuuntelevat asiakkaita tarkasti, lisäksi seuraamme ja hyödynnämme asiakasdataa. Helsingissä se voi tarkoittaa, että kaupan valikoimissa on kampasimpukkaa tai ostereita, Lappeenrannassa täytyy hyllyssä olla lähileipomon tuoretta rieskaa. Tämän päälle tuomme asiakkaillemme parhaita ideoita ja vinkkejä maailmalta. Tulevaisuudessa meiltä vaaditaan entistä vahvempaa ruokaosaamista. Kaupoissamme työskentelee jo nyt satoja ruoka-, liha- kala- ja hevimestareita. K-ryhmällä on pitkät perinteet kaupan työntekijöiden koulutuksessa. Tarjoamme ajankohtaisia koulutuksia, jotta kaupan henkilökunta voi jatkuvasti päivittää osaamistaan.
Millainen on suomalaisten suhde ruokaan?
Osana uudistumistamme toteutimme vuoden 2018 alussa laajan tutkimuksen suomalaisten suhtautumisesta ruokaan, ja siitä kuinka laaja on suomalaisten ruokareviiri. Kuinka monta ruokaa arjessamme pyörii ja miten halukkaita Suomessa ollaan laajentamaan ruokareviiriä? Tutkimus teetettiin väestöä edustavalla otoksella ja siihen vastasi 1003 K-Plussa-asiakasta. Voit lukea tutkimuksesta lisää täältä.
Ruokareviirillä tarkoitamme tuttua ja turvallista aluetta, esimerkiksi arjen tuttuja reseptejä ja tuotteita, joihin ajoittain kaivataan vaihtelua. Me K-Supermarketissa haluamme lähteä laajentamaan suomalaista ruokareviiriä askel kerrallaan.
Suomalaisten ruokareviirin ytimessä on tyypillisimmillään 9 suosikkiruokalajia. Arkiruokaan tuo vaihtelua 3 eri ruokaa. Jotain aivan uutta tai jopa täysin totutusta poikkeavaa ollaan valmiita kokeilemaan muutamaa ruokalajia kerrallaan. Tutkimuksen perusteella suomalaiset ovat siis varsin valmiita ja halukkaita laajentamaan ruokareviiriään.
Laajennetaan ruokareviiriämme
Olemme rakentamassa K-Supermarket-ketjuun parhaimmat ruokakaupat, jotta voimme auttaa suomalaisia parhaalla mahdollisella tavalla laajentamaan ruokareviiriään. Haluamme, että jokainen löytää arkensa ruokapöytään uutta inspiraatiota ja tuemme siinä. Madallamme kynnystä kokeilla uusia ruoka-aineita, reseptejä ja tapoja tehdä ruokaa.
18.4. julkaistaan myös täysin uudenlainen Youtubessa esitettävä Ruokareality-sarja, jossa lähdemme haastamaan suomalaisten mielikuvia ja suhdetta ruokaan ja ruoanlaittoon.
Realityn avulla jokainen voi löytää uuden yhteyden ruokaan. Luvassa on koukuttavaa, viihdyttävää, opettavaista sekä ennen kaikkea, ajankohtaista ja innostavaa sisältöä! Kurkkaa tarkemmin täältä.
Itse aion kesän aikana laajentaa ruokareviiriäni grillaamalla ostereita ja hedelmiä. Haastan mukaan myös sinut! Miten sinä lähtisit laajentamaan ruokareviiriäsi?
Anne Hujala
K-Supermarket-ketjun johtaja