Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.
Korvaako tekoäly ihmisen? Kuuluuko tieto yrityksissä johdon käsiin? Entä onko vastuullisuudessa kyse vain lainsäädännön noudattamisesta?
Tietoa käytetään ja tiedolla johdetaan tulevaisuudessa kaikkialla organisaatioissa. Kaupan alalla tieto on uusi normaali. Dataan, tekoälyyn ja tiedolla johtamiseen liittyy kuitenkin paljon myyttejä ja väärinkäsityksiä.
Syvälle juurtuneen käsityksen mukaan data ja päätöksenteko kuuluvat organisaatioissa johtajille. Tulevaisuuden viisaus ei kuitenkaan asu yksin johtajissa, vaikka heillä olisi käytössään kaikki data.
Tieto kuuluu meille kaikille – esimerkiksi K-ryhmässä myös maito-osastolle. Kaikilla K-ruokakauppojen osastovastaavilla on käytössään omaa osastoa koskevat tunnusluvut, vertailutiedot muihin kauppoihin ja esimerkiksi hävikinhallintaa ja asiakaskokemuksen parantamista ohjaavat tuotetason tiedot sekä asiakaspalautteet. Kun jokaisella työntekijällä on helposti saatavilla omassa työssä tarvittava tieto, arkinen päätöksenteko paranee.
Tiedolla on suuri merkitys myös kokemuksessa oman työn merkityksellisyydestä. Ovatko tunnusluvut vihreällä vai punaisella? Mitä mieltä asiakkaat ovat? Jokainen meistä haluaa tietää – ja ansaitsee saada tietää – onko onnistunut omassa työssään. Kun hierarkiaa madalletaan ja tietoa jaetaan juuri sinne, missä päätöksiä kannattaa tehdä, siitä hyötyvät kaikki.
Asiakas kyseli meiltä hiljattain, voisiko tilaamista ruoan verkkokaupastamme kehittää vielä nopeammaksi – eli voisimmeko säästää asiakkaan aikaa. Verkkokaupan kehitystiimi oli tehnyt tilaamiseen jo lukuisia parannuksia, mutta voisiko tekoälystä olla tässä tapauksessa lisähyötyä?
Tekoäly ei voi ratkaista mitään yksin, mutta monipuolisella osaamisella varustettu tiimi voi.
Tällä hetkellä haastetta ratkovat matemaattisia malleja hallitseva asiantuntija, koodari, ohjelmistokehittäjä, palvelumuotoilija ja käyttöliittymäsuunnittelija. Odotan itsekin innolla sitä, kuinka hyvin juuri minulle osuvan, valmiin ja henkilökohtaisen ostoslistan saan jatkossa K-Ruoka-mobiilisovellukseen ja verkkokauppaan. Menisikö tilaukseni pian läpi muutamalla klikkauksella?
Keskustelu tekoälyn etiikasta ja ihmiskeskeisestä henkilötietojen hallinnasta kiihtyy. Täällä K-ryhmässä hyödynnämme paljon tekoälyä ja algoritmeja esimerkiksi tarjotessamme asiakkaillemme kohdennettuja tuotesuosituksia, etuja ja sisältöjä.
Mitä vastuullisuus oikeastaan tarkoittaa tiedolla johtamisen ja tekoälyn näkökulmasta? Kyseessä ei missään tapauksessa ole vain lainsäädännön noudattaminen, vaan laajemmin toiminnan läpinäkyvyys ja eettisyys. K-ryhmässä periaatteenamme on, että kaikki rakentamamme algoritmit ovat asiakaslähtöisiä ja vastuullisia. Kunnioitamme ja pidämme huolta asiakkaan oikeudesta yksityisyyteen ja siitä, että asiakkaan tiedot ovat turvassa.
Periaate näkyy käytännössä esimerkiksi siten, että kun ruoan verkkokaupassa suosittelemme tekoälyalgoritmin avulla asiakkaalle sopivia tuotteita, tavoite on nimenomaan asiakkaan edussa eikä myynnin kannattavuuden parantamisessa. Vastuullisuus on myös läpinäkyvyyttä, ja siksi tarjoamme sekä verkkokaupassa että kivijalassa kaikki samat hinnat ja tarjoukset. Toivon, että voimme jatkossa myös tarjota asiakkaille entistä helpompia tapoja tehdä vastuullisia valintoja, sillä ne ovat yhä useammalle meistä entistä merkityksellisempiä.
***
Keskustelu datasta, tiedolla johtamisesta ja tekoälyn etiikasta on vasta alkanut. Tulevaisuudessa tieto ohjaa, tietoa käytetään ja tiedolla johdetaan kaikkialla organisaatiossa. Kun tiedolla johtaminen ja asiakasdatan käyttö perustuvat asiakkaan tarpeeseen, siitä hyötyy paitsi asiakas, myös yritys.
Minna Vakkilainen
VP, Head of Analytics and Customer Data, K Digital