Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.
"Ministeriö selvittää tekoälyaikaan siirtymistä" (Verkkouutiset 25.9.2018)
"Adobe: Virtuaalinen tekoälyanalyytikko tekee sadan tutkijan työt" (Uusi Teknologia 1.10.2018)
"Valtio hankkii tekoälyalustan" (TiVi 28.9.2018)
"Tuntuuko, että mainokset lukevat ajatuksesi? Tekoäly ennustaa kuluttajan tarpeet hämmentävän tarkasti, ja tämä on vasta alkua" (HS 2.10.2018)
Tekoälystä kohistaan tänä päivänä paljon. Usein on kuitenkin vaikea hahmottaa, mitä tekoälyllä oikeasti tarkoitetaan ja mitä merkitystä sillä on omaan elämään. Jotkut voivat myös muistaa, että tekoälystä ja neuroverkoista on puhuttu jo useiden kymmenien vuosien ajan. Onko tässä kaikessa siis mitään uutta?
Suuri osa tekoälyn matematiikasta on ollut olemassa jo pitkään. Tekoälyn huima kehitys viime vuosina onkin johtunut suurelta osin muista syistä. Tekoäly vaatii paljon laskentatehoa ja kriittinen tekijä tekoälyn yleistymisessä on ollut laskentatehon kasvaminen ja helppo saatavuus esimerkiksi pilvipalveluiden kautta. Ehkä tärkein tekijä on kuitenkin se, että yritykset keräävät yhä kasvavissa määrin dataa. On arvioitu, että viimeisimmän kymmenen vuoden aikana maailmassa kerätyn datan määrä on kasvanut liki kymmenkertaiseksi. Tekoäly vaatii paljon dataa oppiakseen hyödyllisiä ilmiöitä – usein sanotaankin, että data on tekoälyn polttoainetta.
Nämä samat tekijät mahdollistavat tekoälykehityksen myös K-ryhmässä. Jotta voimme rakentaa asiakkaan arkea helpottavia tekoälysovelluksia, tarvitsemme asiakasymmärrystä, jota kertyy useasta eri lähteestä. Yksi merkittävä tietolähde on kanta-asiakasjärjestelmämme K-Plussan avulla saatu tieto ostotapahtumista. Jo yksinomaan päivittäistavarakaupan kuittiriveistä kertyy joka päivä yli seitsemän miljoonaa riviä dataa tekoälyn polttoaineeksi! Tämän ymmärryksen avulla me K AI -tiimissä olemme kehittäneet K-ryhmän omaa tekoälyä aktiivisesti jo useamman vuoden ajan, ja tänä päivänä tekoäly on osa arkea myös K-ryhmässä.
K AI osaa jo monia asioita. K AI:ta käytetään tällä hetkellä muun muassa K-Ruoka-verkkokaupassa ja K-Ruoka-sovelluksessa asiakaskokemuksen henkilökohtaistamisessa. Asiakas saa henkilökohtaisia etuja ja juuri hänelle räätälöityjä reseptisuosituksia K-Ruoka-sovelluksella, sähköpostilla ja ohjelmallisen markkinoinnin avulla. Esimerkiksi minä pizzan rakastajana saan suosituksia pizzaresepteistä ja henkilökohtaisia alennuksia omasta suosikkimozzarellastani. Myös K-Ruoka.fi:n haku on personoitu asiakkaan mieltymysten mukaan. Kun itse kirjoitan hakukenttään "maito", saan ensimmäisenä hakutuloksena Pirkka Luomu kevytmaidon, joka on oma suosikkimaitoni. Näin K AI luo sujuvamman asiakaskokemuksen huomioimalla asiakkaan tarpeen.
Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä meille K-ryhmässä on tärkeää, että eettisyys ohjaa kaikkea tekoälyyn liittyvää työtä. Asiakas päättää aina itse, mitä dataa hän meidän käyttöömme antaa. Suojaamme asiakkaidemme tiedot ja kerromme läpinäkyvästi, missä ja miten tietoa hyödynnetään. Asetamme tekoälyratkaisuja kehittäessämme aina asiakkaan edun etusijalle, jotta voimme tuoda asiakkaan arkeen aitoa lisäarvoa. Emme myöskään piiloudu teknologian taakse – K-ryhmässä ihminen kantaa aina vastuun tekoälyn ratkaisuista. Pitämällä asiakaslähtöisyyden ja inhimillisyyden etusijalla luomme yhteistä hyvää koko yhteiskunnalle.
Vaikka monia tekoälyn toteutuksia on jo käytössä, olemme ottamassa vasta ensimmäisiä askelia tekoälyn hyödyntämisessä asiakaskokemuksen parantamiseksi. Opettelemme jatkuvasti uutta ja kokeilemme erilaisia keinoja, joilla voimme parantaa asiakaskokemusta tekoälyn avulla. Uusia ominaisuuksia kehittäessä on upeaa kuulla asiakkailta, missä olemme onnistuneet ja mitä voisimme tehdä vielä paremmin. Kehitämme tekoälyä asiakkaitamme varten, joten asiakkaan kokemuksen ymmärtäminen on meille kaikki kaikessa.
Tekoälykehitys on parhaimmillaan yhteistyötä tekoälykehittäjien, asiakkaiden ja liiketoiminnan osaajien välillä. Tekoälyn perusteet ovatkin tärkeä tulevaisuuden työelämätaito jokaiselle. Yksi tapa ottaa tekoälyn perusteet haltuun on suorittaa Helsingin yliopiston ja Reaktorin järjestämä tekoälyn alkeiskurssi The Elements of AI. On ollut ilo nähdä moni K-ryhmäläinen suorittamassa kurssia, sillä me uskomme vahvasti, että tulevaisuudessa tekoäly kuuluu suomalaisten perustaitoihin.
Niilo Latva-Pukkila
Chief Data Analyst, K Digital
Kirjoittaja vastaa tekoälykehityksestä K-ryhmässä. Sydäntä lähellä ovat liikunta, napolilainen pizza sekä tekoälyn tuomien konkreettisten hyötyjen näkeminen käytössä.