Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.
Girls Takeover on Planin kansainvälinen tempaus, jossa tytöt ympäri maailmaa valtaavat vaikutusvaltaisten johtajien paikkoja kansainvälisenä Tyttöjen päivänä 11. lokakuuta. Minä pääsin valtaamaan K-ryhmän ja haastamaan pääjohtaja Mikko Helanderia.
Osana valtausta pidin puheenvuoron K-ryhmän konsernijohtoryhmälle siitä, miten K-kaupat voisivat olla vielä vastuullisempia tulevaisuudessa ja miten minä näen asiat tulevaisuuden kuluttajana.
Tätä kirjoitusta varten pyysin K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervolta sekä vastuullisuudesta ja henkilöstöstä vastaavalta johtajalta Matti Mettälältä vastauksia muutamiin pohtimiini kaupan ja K-ryhmän vastuullisuuteen liittyviin kysymyksiin.
Uskon, että tulevaisuudessa kuluttajat haluavat vertailla tuotteiden vastuullisuutta ostotilanteessa entistä enemmän. Miten tämä onnistuu K-kaupassa jo nyt?
Vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo vastaa:
Kaiken lähtökohtana on, että asiakas voi kauppoihimme tullessaan luottaa siihen, että hän voi tehdä luottavaisin mielin vastuullisia ostoksia. Pidämme hänen puolestaan huolta siitä, että valikoimamme ovat kestäviä; esimerkiksi kalatiskeillämme ei myydä uhanalaisia kalalajeja.
Lisäksi vastuullisuus näkyy pakkausten vastuullisuusmerkintöinä. Esimerkiksi Pirkka-sarjassa oli vuonna 2017 muun muassa 37 Pirkka Reilun kaupan tuotetta, 76 Joutsenmerkittyä tuotetta ja 137 Avainlippu-tuotetta. Meidän tulee jatkossa panostaa siihen, että vastuullisuus näkyy kaupassa paremmin esimerkiksi hyllymerkinnöissä. Digiratkaisujen edelleen kehittyessä toivomme voivamme tarjota tuotetietoa nykyistä läpinäkyvämmin.
Uskon, että tulevaisuudessa kuluttajat haluavat ymmärtää entistä paremmin, mikä vaikutus omilla ostoilla on koko hankintaketjuun ja erityisesti niiden alkupäähän. Miten K-ryhmä auttaa hankintaketjujen alkupäässä työskenteleviä ihmisiä jo nyt?
Vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo vastaa:
K-ryhmän hankintaketjut ulottuvat eri puolille maailmaa ja yrityksenä K-ryhmä on sitoutunut hankkimaan ja myymään vastuullisesti. Toimitusketjun vastuullisuuden varmentaminen on meille tärkeää, ja sen eteen on tehty töitä jo pitkään. Hankintaketjuissa kiinnitämme erityistä huomiota ihmisoikeuskysymyksiin ja työoloihin. Tavarantoimittajien arvioinneissa käytämme kansainvälisiä tehdasarviointijärjestelmiä, kuten amfori BSCI -auditointia.
Olemme jo pitkään tukeneet hankintaketjujemme alkupäässä työskenteleviä ihmisiä sekä heidän paikallisyhteisöjään esimerkiksi rakentamalla oppimiskeskuksia Thaimaahan, tarjoamalla naisille mahdollisuuksia ansaita lisärahaa Keniassa ja sitoutumalla parantamaan naisvaltaisten alojen työturvallisuutta Bangladeshissa.
Uskon, että tulevaisuudessa K-ryhmän kannattaa kiinnittää huomiota rooliinsa monimuotoista henkilöstöä tukevana työnantajana K-ryhmän toimintamaissa ja myös osana koko hankintaketjua. Miten K-ryhmässä tuetaan henkilöstön monimuotoisuutta jo nyt?
Vastuullisuudesta ja henkilöstöstä vastaava johtaja Matti Mettälä vastaa:
Työyhteisönä haluamme tarjota mielekkäitä ja monipuolisia työtehtäviä sekä mahdollisuuksia kehittyä kaikille työntekijöillemme. Esimerkiksi naisten osuus Keskon ylimmässä johdossa on kasvanut viime vuosina. Uskon, että naisten osuus K-ryhmän johtotehtävissä jatkaa kasvuaan, mutta meidän on ehdottomasti myös tehtävä systemaattisesti töitä naisten mahdollisuuksien edistämiseksi kaikkialla siellä, missä toimimme.
Vastuullisuus kaupan alan yrityksillä on tärkeää, sillä tuotantoketjut ulottuvat hyvin pitkälle, vaikuttaen monien ihmisten elämään. Ilman vastuullista ajattelua, monien ihmisoikeuksia loukattaisiin ja työntekijöiden ja sidosryhmien koko potentiaali ei pääsisi päivänvaloon. Vastuullisuus mahdollistaa niin kuluttajalle kuin tuotantoketjun sidosryhmille varmuuden kaikkien osapuolien oikeudenmukaisesta kohtelusta.
Ronja Holopainen
K-ryhmän Girls Takeover -valtaaja, joka lainasi tyttöjen päivän ajaksi pääjohtaja Mikko Helanderin saappaita
18-vuotias IB-lukiolainen ja Planin lastenhallituksen jäsen