Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.
Ruoan arvostus ja lähiruoka ovat vallitsevia ja kasvavia trendejä niin Suomessa kuin maailmallakin. Samaan aikaan juuri tänä syksynä monia on kuitenkin huolestuttanut suomalaisen ruoantuotannon tulevaisuus. Huono sato on koetellut viljelijöitä ja heidän toimeentuloaan.
Suomalainen ruoka on meille tärkeää ja haluamme sen säilyvän jatkossakin. Suomalainen ruokakulttuuri on melko nuori. Se on konstailematonta ja samalla myös melko vaatimatonta. Tässä voisimme ottaa oppia maailmalta, monessa maassa ruokaan liittyy vahva ylpeys omia perinteisiä valmistustapoja ja raaka-aineita kohtaan. Kun arvostus kasvaa, rakennetaan samalla myös suomalaisen ruoan tulevaisuutta.
K-Supermarketit ovat tehneet pitkäjänteistä työtä sen eteen, että kaupoissamme on laaja valikoima suomalaisia tuotteita - laadukasta ruokaa, joka tuo myös työtä ja toimeentuloa Suomeen. Kannustamme kauppiaita ottamaan paikallisia tuotteita valikoimiin ja paikallinen tuote onkin usein etusijalla, kun valitaan tuotteita.
Suomalaisten suhde ruokaan ja ruokareviiri 2018 -tutkimuksen mukaan 48 prosenttia suomalaisista sanoo, että paikallisten tuotteiden ostamista ja löytämistä kaupasta pitäisi helpottaa. Tässä on meillä kauppana vielä siis tehtävää. Meillä on jo saman katon alla laaja valikoima paikallisia tuotteita – ne on syytä nostaa vielä paremmin esiin kaupassa.
K-Supermarketeista on vuodesta 2016 saakka järjestetty Paikallista sinulle -tapahtumia. Yhteensä tapahtumia on järjestetty jo lähes 200. Itse uskon siihen, että yksi keino tehdä lähiruoka tutuksi, on maistamalla. Mikä olisi parempaa, kuin että tuotteen tekijä itse on kertomassa tuotteestaan. Todennäköisesti tutun tuottajan tuotteet löytyvät jatkossa helpommin kaupastakin. Tämä on yksi konkreettinen tekomme suomalaisen ruoan puolesta.
Anne Hujala
K-Supermarket-ketjun johtaja
Paikallista sinulle -lähiruokatapahtuma K-Supermarket Postitalossa Helsingin keskustassa.