Hyvä työntekijäkokemus

Huolehdimme henkilöstömme hyvinvoinnista ja luomme puitteet työyhteisölle, jossa on hyvä tehdä työtä. Kehitämme K-kulttuuria ja hyvää työpäiväkokemusta laadukkaalla johtamisella, tukemalla osaamista, urakehitystä ja hyvinvointia sekä varmistamalla viihtyisän, turvallisen työympäristön.

Hyvä työntekijäkokemus varmistaa laadun ja myös erinomaisen kokemuksen asiakkaillemme.  

Henkilöstön hyvinvointia ja työturvallisuutta ohjaavat kaikissa toimintamaissamme yhteiset periaatteet. Lähtökohtanamme on, että henkilöstö voi työskennellä K-ryhmässä turvallisessa työympäristössä, saa tehdä mielekästä työtä, osaamista on mahdollista kehittää jatkuvasti ja johtaminen on laadukasta. Useimmissa asiantuntijatehtävissä on mahdollista työskennellä hybridityömallin mukaisesti, jossa yhdistetään lähi- ja etätyötä.

K Well –toimintamalli vahvistaa jokaisen K-laisen mahdollisuutta vaikuttaa hyvinvointiinsa eri keinoin. Henkilöstön hyvinvointia tuetaan erilaisin toimintamallein, hyvinvointiohjelmin ja -valmennuksin. Panostamme koko ajan työkyvyn johtamiseen ja esimiesten valmiuksiin. Olemme asettaneet selkeät tavoitteet hyvinvoinnille ja työturvallisuudelle sekä seuraamme suunnitelmallisesti niiden edistymistä.

 

Henkilöstön kuuntelu ja työntekijäkokemuksen jatkuva kehittäminen

K Voices -henkilöstökysely ja –pulssit ovat tapojamme kuunnella järjestelmällisesti henkilöstön kokemusta sekä mitata johtamisen laatua. Tulosten pohjalta kehitämme toimintatapojamme luodaksemme entistä paremman työntekijäkokemuksen.

K Voices -henkilöstökysely tehdään samanaikaisesti Kesko-konsernissa ja osassa K-kauppoja. Henkilöstökyselyssä kartoitetaan mm. henkilöstön sitoutumista, kokemusta johtamisesta, suorituksen mahdollistamista, hyvinvointia ja psykososiaalista kuormitusta. Tiimit laativat kyselyn tulosten pohjalta toimintasuunnitelman kehittämistoimenpiteiksi ja saavat tukea tarvittaessa tiimin toiminnan kehittämiseen. Henkilöstöpulsseilla seurataan edellisen kyselyn pojalta kehityskohteiksi nousseiden teemojen edistymistä. Henkilöstöpulssit tukevat arjessa tapahtuvaa tiimiläisten jatkuvaa kuuntelua ja lähijohtamista.

Hyvinvoinnin alueella kysymykset koskevat mm. työtyytyväisyyttä, turvallisuuden tunnetta, työn merkitystä, stressinhallintaa, sitä miten hyvin voi työssään ja miten esihenkilö tukee työntekijän hyvinvointia. Henkilöstötutkimuksessa toteutetaan joka toinen vuosi ja sen vastausprosentti on vaihdellut 75-80% välillä. Hyvinvointi-indeksin tulokset ovat hyvällä tasolla, vuonna 2024 hyvinvointi-indeksimme oli 83. Suotuisia vastauksia on ollut 83% (2019), 81% (2021) ja 81% (2022).

Meillä on käytössä hybridityömalli ja työajanjoustot

K-ryhmän toimistotyössä on käytössä hybridityömalli, jossa yhdistämme lähi- ja etätyötä. Olemme päivittäneet K-ryhmässä lähi- ja etätyön käytännöt siten, että niitä on yhtenäistetty tiimi- ja yksikkökohtaisten toimintatapojen sijaan ja lähityötä on lisätty viikkotasolla.

Yhteinen tekeminen ja kasvokkaiset kohtaamiset ovat avainasia työmme onnistumisen kannalta. Kohtaamisilla vahvistamme yhteisöllisyyttämme, yhteistyömme toimivuutta ja rakennamme myös luottamusta ja yhteistä työkulttuuria sekä yksiköidemme sisällä että niiden välillä. Uskomme, että yhdessä työskentely parantaa työhyvinvointiamme.

Joustotyöaikamalli on mahdollinen vaativassa asiantuntija- ja tietotyössä, joka ei ole sidottu määrättyyn aikaan tai työn tekemisen paikkaan.  

Työntekijöille pyritään tarjoamaan tarvittaessa mahdollisuus työskentelyyn lyhennetyllä työajalla mm. sosiaalisista ja terveydellisistä syistä.  

Perhevapaalta palaavien työntekijöillä on mahdollisuus suojatun lepohuoneen käyttöön ja riittävien taukojen pitämiseen lapsen rintaruokintaa varten.   

Takaisin ylös