Opintojen aikaisten työharjoittelujen jälkeen Timo päätti jäädä mekaanikoksi K-Autolle - Vastavalmistuneen vinkit työpaikan valintaan

Timo Toriseva, 20, kiersi pienenä isänsä mukana autonäyttelyissä ja haaveili työstä autojen parissa. Nykyään vastavalmistunut automekaanikko tekee töitä K-Auton Audin merkkikorjaamolla ja nauttii huoltotöiden teknisyydestä.

Huoltomekaanikko Timon työn keskiössä on yksi asiakkaan arvokkaimmista omaisuuksista: oma auto. Timo ei mekaanikkona tapaa asiakkaitaan kasvotusten, mutta hänen kädenjälkensä näkyy monen asiakkaan arjessa. Hänelle mekaanikon työssä parasta on arki: riittää, että pääsee tekemään autohommia.

Omannäköisen työn löytäminen ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, vaan voi vaatia etsiskelyä. Seuraavaksi Timo jakaa omat vinkkinsä työpaikan valintaan vastavalmistuneen mekaanikon näkökulmasta.

Vinkki 1: Hakeudu työpaikkaan, jossa saa tehdä monenlaista

Timolla on taustallaan ajoneuvoalan ammattitutkinto. Hänelle koulu ei kuitenkaan ole ollut ammatin tärkein opettaja, vaan pikemminkin oppimisen mahdollistaja. Varsinainen oppiminen on tapahtunut K-Auton Audin merkkikorjaamossa, jossa Timo aloitti opiskelijaharjoittelijana tehden töitä muun muassa rengassesongeissa.

– Aloitin hakemalla opintoihin kuuluvaan työharjoitteluun. Sitä seuranneen kolmen ja puolen työvuoden aikana olen tehnyt kaksi rengassesonkia ja useamman harjoittelujakson opintojen ohella. Valmistumisen ja kesätyöpaikan jälkeen pääsin sitten vakinaiseksi huoltomekaanikoksi, Timo tiivistää.

Timolle K-Auto näyttäytyi houkuttelevana paikkana aloittaa mekaanikon ura muun muassa laajan asiakaskunnan ja erilaisten työmahdollisuuksien vuoksi. Töitä pääsee tekemään aina huolloista ja korjauksista vaativampiin vianetsintöihin useiden eri automallien parissa. Myös K-Auton tarjoamassa merkkivalikoimassa on varaa mistä valita.

– Hain aluksi harjoitteluun Volkswagen-korjaamoon, mutta päädyin lopulta Audin puolelle. Tykkään siitä, että K:lla on helppoa vaihtaa automerkkiä talon sisällä: voi työskennellä Audin ja Volkswagenin lisäksi esimerkiksi Seatin, CUPRAn, Porschen tai vaikka Bentleyn parissa. Isossa talossa vaihtoehtoja riittää, Timo kertoo.

Juuri nyt hän pääsee työssään tutustumaan Audin uusimpiin malleihin. Timolle on myös tärkeää saada jakaa omaa osaamista eteenpäin. Vastuuta onkin tullut nopeasti ohjaajan roolissa.

– Ohjaan nyt itse yhtä opiskelijaharjoittelijaa. Jos en olisi lähtenyt mekaanikoksi, niin nuorten ohjaaminen olisi ollut toinen uravalinta. On mahtavaa, että nykyisessä työssä saan tehdä kumpaakin, Timo sanoo.

Vinkki 2: Hyödynnä työyhteisön osaaminen ja koulutusmahdollisuudet

Timolle 13:n mekaanikon kannustava, monenlaista osaamista omaava työyhteisö on mahdollistanut sekä muilta oppimisen että erikoistumisen. Hänen oma työskentelytapansa ja -järjestyksensä on muotoutunut pikkuhiljaa eri tapoja testaamalla ja parhaat tavat valitsemalla.

– Jokaisella on oma tapansa tehdä huoltoja ja kokeneemmilta tekijöiltä oppii hyviä kikkoja. Meillä on täällä hyvä työyhteisö, jossa on tekijöitä aina eläkeiän tietämiltä tuoreisiin harjoittelijoihin. Työkavereilta löytyy paljon tietämystä ja erilaista osaamista, Timo kertoo.

Timosta mekaanikon ammattitaitoa on tehdä huollot ensin oikein ja sitten tehokkaasti. Vian paikantaminen ja korjaaminen taas vaatii auton tekniikan tuntemusta ja käytännön osaamista. Tärkeintä hänen mukaansa on kuitenkin se, miten työhönsä suhtautuu.

– Kyllä täällä pärjää ihan minkälainen ihminen vaan, kun omaa sellaisen asenteen, että on halukas oppimaan uutta ja tekemään työt hyvin. Autojen tekniikka muuttuu nopeasti, joten oppiminen on jatkuvaa.

Oman osaamisen täydentäminen mahdollistuu myös työpaikan tarjoamissa koulutusohjelmissa. Seuraavaksi Timolla on edessään koulutuksia Audin huoltoon, alustatekniikkaan ja kuljettajan apujärjestelmiin liittyen. Lisäksi luottamuksellinen suhde esihenkilöön mahdollistaa työn muokkaamisen omia tavoitteita tukevaksi.

– Työnjohdolle voi aina mennä kertomaan, millaisia hommia haluaisi tehdä tai kokeilla. Kun vain kysyy, on hyvät mahdollisuudet saada haluamiaan hommia.

Uusimpiin malleihin pääsee koulutusten lisäksi tutustumaan tottakai myös käytännössä. Uusinta tekniikkaa edustavat esimerkiksi tällä hetkellä kovassa nosteessa olevat sähköautot. Niitä on viime aikoina tullut yhä enemmän Timon työpöydälle.

– Onhan se erilaista huoltaa autoa, jossa ei ole polttomoottoria. Tulevaisuudessa kiinnostaisi ehkä oppia lisää juuri sähkötekniikasta ja korkeajänniteakun parissa työskentelystä, Timo pohtii.

– Toisaalta etsin vielä sitä juttua, mihin haluan keskittyä, joten nyt parasta on, että pääsee tekemään erilaisia töitä ja kartuttamaan omaa tietämystä auton osista, Timo lisää.

Vinkki 3: Pelaa omilla vahvuuksilla

Timo on harrastanut autoja pienestä pitäen. Kiinnostuksen kohteena ovat olleet niin automallit kuin nopeus ja tekniikka. Automekaanikon uravalinta oli siis luonnollinen.

– Mekaanikon hommissa sytyttää auton tekniikka, työn fyysisyys ja käsillä tekeminen, Timo kertoo.

Omina vahvuuksinaan Timo näkee aktiivisuuden ja valmiuden tarttua töihin. Näistä taidoista hän sai kiitosta erityisesti rengassesongeissa, joissa huoltoon ja renkaiden vaihtoon tulee suuri määrä autoja nopealla tahdilla. Sesonkityössä mekaanikon on oltava tarkka ja huolellinen.

– Top 3 oppia sesonkityöstä olisivat varmaankin tehokkuus, huolellisuus ja joustavuus. Erityisesti oma tehokkuus parani, kun työnteko rutinoitui ja pystyi yhdistämään huolellisuuteen nopeuden, Timo kertoo.

Mekaanikkona Timo on se, joka ylläpitää asiakkaan auton kuntoa sekä huoltaa ja korjaa viat tarvittaessa, näin ollen helpottaen asiakkaan arkea. Osaltaan hän huolehtii myös asiakkaidensa turvallisuudesta.

–  Asiakkaan autoon suhtaudutaan ja sitä kohdellaan kuin omaa. Tehtävämme on pitää auto mahdollisimman turvallisena ajaa, Timo muistuttaa.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös