K-kauppiaat paikallisten toimijoiden tukena: pandemia on tuonut uusia yhteistyötapoja

Kun pandemia rantautui maaliskuussa 2020 Suomeen, yrittäjät ajautuivat vaikeaan tilanteeseen, kun perinteiset jakelukanavat tyrehtyivät. K-kauppiaat eri puolilla Suomea tarjosivat apuaan silloin, ja yhteistyö on jatkunut. Moni kauppa on ottanut ravintoloiden annoksia myyntiin, mutta innovointi on jatkunut ja tuonut myös muita uusia toimintamalleja sekä paikallisia tapoja auttaa ja tehdä hyvää.
Markku Kiuttu (kuvassa vas.) ja Jarkko Turunen (oikealla) aloittivat 26.4. työharjoittelun K-Supermarket Toppilassa. Molemmilla on pitkä ura ravintolamaailmassa ja paljon uusia ideoita Herkkutorin kehittämiseksi varsinkin kaupassa valmistettavien aterioiden osalta.

Huippukokki kotiin K-Citymarketista! 

Ammattikokkeja voi tilata omaan kotiin useamman K-Citymarketin kautta, mutta todellisen huippukokin saa Järvenpäästä, josta kotiinsa saa aidon Michelin-tähden kokin. Tilattava kokki on Jouni Toivanen, joka sai Michelin-tähden omasta ravintolastaan Luomosta. Kokki kotiin -toimintamalli on helppo tapa järjestää unohtumaton ravintolaelämys omalle taloudelle, 2-5 hengelle, kaupan laadukkaista raaka-aineista. Se kuinka monelle henkilölle voidaan enintään tarjoilla, riippuu aina kulloinkin voimassa olevia rajoituksia. 

Valmiit, sesongin mukaan vaihtelevat menut ovat nähtävillä nettisivulla: www.kcmjakefi/kokkikotiin 

Myös asiakastoiveet huomioidaan: oman lempiruoan voi tilata osaksi menua. 

Jos huipputason ruoat haluaa kokata itse, valmiiksi koostetuista paketeista ja resepteistä, saa Järvenpäästä myös Tommi Tuomisen Tähtikokin ruokakasseja noudettuna aina perjantaisinhttps://tahtikokinruokakassi.fi/ 

Viinibaari ja kotiruokaa Pirkkalassa 

K-Citymarket Pirkkalassa yhteistyötä tekevät kauppa, viinibaari Sommeliere ja bistro Naapuri. Sommeliere & Naapuri on eräänlainen hybridikonsepti, jossa yhdistetään viinibaari ja ketopainotteinen terveellinen ja raikas ruokaravintola Naapuri. Molemmat toimijat operoivat kaupan sisällä.  

”Pääperiaatteena on asiakaslähtöisyys ja huippuluokan palvelu. Salaatit, bowlit, smoothiet, leivokset ja muut Naapurin tuotteet mukailevat vahvasti terveellisyyttä ja tätä aikaa. Asiakkaan kanssa käydään jatkuvaa vuoropuhelua tarjonnan ja valikoiman kehittämiseksi”, kauppias Petri Putila kertoo. 

Hybridiravintola on auki aamusta iltaan ja se mahdollistaa aamulla toimimisen enemmän kahvilana, päivällä ruokaravintolana. Illalla tilassa voi järjestää esimerkiksi viinitasting-tapahtuman yhdistäen laadukkaan ruoan ja viinin.  

”Elämyksellisyys ja tapahtumat ohjaavat vahvasti tekemistämme ja olemme jo luoneet kymmeniä erilaisia tastingeja, tilaisuuksia ja maistelutapahtumia, joista asiakkaat voivat nauttia ruokaostosten lomassa”, Putila kertoo. 

Sommeliere & Naapurin sydän on sen henkilökunta, eli Naapurin viisi työntekijää sekä tietysti meidän oma viinimestarimme Päivi Parkkola. Päivi omaa huiman ammattitaidon viineistä ja osaa rakentaa asiakkaillemme sopivat viinikokonaisuudet mihin tahansa tilaisuuteen. Valikoimassamme on yli 40 erilaista viiniä, joita asiakas voi nauttia ja maistella ravintolassamme”, Putila kuvailee. 

Ravintola-alan ammattilaisille koulutusta ja töitä K-Supermarketien Herkkutoreilta Oulussa 

Oulun alueella K-Supermarketit työllistävät tulevan kesän aikana useita ravintola-alan ammattilaisia. Heidät koulutetaan huhti-kesäkuun aikana Herkkutoreille työntekijöiksi. Koulutukseen kuuluu käytännön toimintamallien, kuten lihan ja kalan käsittely, opettelua sekä työharjoittelu kaupassa. Tavoitteena on, että työharjoittelun jälkeen henkilöt työllistyvät K-Supermarketeihin. Työvoimakoulutukseen järjesti Spring House Oy ja siihen valittiin keittiöalan ammattilaisia, jotka tulevat sijoittumaan Oulun alueelle kauppoihinMukana ovat K-Supermarket Pekuri, K-Supermarket Revontori, K-Supermarket Ritaharju, K-Supermarket Toppila, K-Supermarket Kaijonharju, K-Supermarket Joutsensilta ja K-Supermarket Välivainio. 

Sebastian Leinonen osallistui ensimmäiseen koulutukseen ja treenasi esimerkiksi ahvenen fileointia. Koulutuksen opit tulevat heti käyttöön työharjoittelussa kaupassa. 


“Koulutuksen jälkeen menen K-Supermarket Ritaharjuun työharjoitteluun. Minulla on vahva tausta ravintoloista ja olen aiemmin toiminut myös ravintolayrittäjänä. K-Supermarket Ritaharjussa pääsen kehittämään esimerkiksi kaupan Herkkutorin ruokatarjontaa”, kertoo Leinonen.  

Myös Markku Kiuttu (pääkuvassa vasemmalla) ja Jarkko Turunen (pääkuvassa oikealla) aloittivat 26.4. työharjoittelun K-Supermarket Toppilassa. Molemmilla on pitkä ura ravintolamaailmassa ja paljon uusia ideoita Herkkutorin kehittämiseksi varsinkin kaupassa valmistettavien aterioiden osalta. 

Kelloliikkeen yrittäjä työllistyi verkkokaupan keräilyssä  

K-Supermarket Ykköstori Inkeroisissa on työllistänyt paikallisen kelloliikkeen yrittäjä Nina ErjonKun korona vähensi kelloliikkeen asiakkaitaErjon oli mahdollista auttaa vrkkokaupan keräilyssä.  

“Halusin auttaa yrittäjäkollegaa ahdingossa. Nina on ollut todella hyvä työntekijä ja hän on auttanut keräilyn lisäksi inventointien yhteydessä. Olen myös itse pyrkinyt ostamaan paikallisilta yrityksiltä ja käyttämään palveluja aina, kun on tarvetta”, kertoo kauppias Mirko Antikainen.  

Tulevaisuuden yrittäjät vauhdissa K-Market Kaunismäessä 

K-Market Kaunismäki on tehnyt jo vuosien ajan yhteistyötä paikallisen Riihenmäen yhtenäiskoulun yrittäjyysluokan oppilaiden kanssa. Viimeisin yhteistyö on solmittu Wilma Ihalaisen ja Aniela Sihvolan yrityksen Tarjotar NY:n kanssa, jonka liikeideana on tuunata kouluruokaloiden vanhoja puisia tarjottimia uuteen uskoon. K-Market Kaunismäki on ottanut näitä design-tarjottimia valikoimiinsa ja myyntihinta menee lyhentämättömänä Tarjotar NY:lle.  

Nuorten yrittäjien tukeminen on kauppiaspari Suvi ja Mikko Pirkolalle sydämen asia. 

‘’Lapsilla ja nuorilla on valtavasti hyviä ideoita ja he lähtevät rohkeasti yrittämään. Me K-kauppiaat jos ketkä, pystymme olemaan nuorten tukena ja auttamaan heitäTänä kesänä kaupan pihalle nousee myös yhteistyössä Keudan kanssa Lasten pop-up-kesätori, jossa 9-15-vuotiaat nuoret pääsevät kokeilemaan omien tuotteidensa myyntiä kesän ajan, kauppiaat kertovat.  

Yhteistä hyvää ympäröivälle yhteisölle 

Lieksalainen K-Market Muskotti järjesti talvella 2020 Hyvän Mielen Nalle -kampanjan, jossa kerättiin rahaa lasten ja nuorten ennaltaehkäisevään mielenterveystyöhön myymällä pehmonalleja. Asiakkailla oli mahdollisuus osoittaa tukensa myös lahjoittamalla kampanjalle pehmonalleja ja suklaata edelleen Lieksan lastensuojelun jaettavaksi.  

‘’Rahaa kertyi kasaan mukavasti, ja nalleja ja suklaatakin oli Lieksan lastensuojelun jaettavaksi useampi autolastillinen. Kampanjaan pystyi osallistumaan verkkokaupan kautta, joten lahjoituksia tuli ympäri Suomen - yksi nalle lähti Italiaankin’’, K-Market Muskotin kauppias Miia Päivinen kertoo.  

Vastaavanlainen tempaus, Muskotin Munahaaste, järjestettiin myös pääsiäisenä jo toista kertaa. Haasteessa asiakkailla oli mahdollisuus ostaa pääsiäismakeisia Lieksan lastensuojelulle jaettavaksi ja kauppias nokitti pottiin vastaavanlaisen tuotteen.   

Pääsiäismakeisia ostettiin tänäkin pääsiäisenä useampi sata kappaletta. Asiakkaat tykkäävät näistä tempauksista kovasti, koska niihin pääsee mukaan pienellä summalla ja lahjoituskohteet ovat paikallisia ja lähellä sydäntä”, kauppias jatkaa. 

 


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös