K:laisen silmin

K-ryhmäläisten havaintoja, kokemuksia ja pohdintoja työelämästä ja maailmasta ympärillämme. Vaihtuvat kirjoittajat ovat K-ryhmän työntekijöitä eri toimialoilta.

Kaupan työkokemuksen hyödyntäminen asiantuntijatehtävissä

Joona Leivo ja Sini-Maria Riitala, K-ryhmän harjoitteluohjelma 2018 | 21.09.2018

Innokkaat, mutta jännittyneet fiilikset kuvaavat hyvin ensimmäistä harjoittelupäiväämme Keskon toimistolla. Aloitimme molemmat tuottajaharjoittelijoina toukokuussa, Sini-Maria K-Supermarketin ja Joona K-Marketin ketjumarkkinoinnissa. Sini-Marian, tuttavallisemmin Simpun, pääasiallinen työtehtävä on ollut työstää K-Supermarketin loppuviikon tarjouslehteä. Joona on puolestaan työskennellyt K-Marketin loppuviikon tarjouslehden sekä digitaalisen sisällöntuotannon parissa. Ensimmäisistä päivistä lähtien omat tiimimme ottivat meidät avosylin vastaan.

Astuimme molemmat taloon vahva kauppatyöskentely ja markkinoinnin opintotausta takataskussamme. Joonan liiketalouden ja markkinoinnin opinnot Saimaan ammattikorkeakoulussa ovat suurimmalta osin olleet projektipainotteista tiimityöskentelyä ammattikirjallisuuden ohella. Sini-Maria opiskelee markkinointia Aalto-yliopistossa, jossa opinnot ovat olleet melko teoriapainotteisia, case-analyysejä unohtamatta. Aloitimme molemmat K-ruokakaupoissa työskentelyn opiskeluiden ohessa jo varhain; Sini-Marian myyjän työtehtävät K-Citymarketissa Espoossa alkoivat kesällä 2013. Joona puolestaan aloitti työnsä kauppiasvanhempiensa K-Supermarketissa Lappeenrannassa kesällä 2007 ja jatkoi myöhemmin K-Marketissa Tampereella.

Toimistomaailmaan astuminen ja siihen tottuminen vei kauppatyöskentelyn jälkeen oman aikansa. Avotoimistossa työskentely on varsinkin aina ruokakaupassa töitä tehneelle Joonalle jotain täysin uutta. Asiakkaiden sijaan ympäröivä tiimi toimiikin päivittäisenä tsemppinä ja sosiaalisena kontaktina. Lukuisat palaverit asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja tiimin kanssa sekä erilaiset järjestelmät ja työkalut tulivat uusina asioina. Siirtymä kaupassa työskentelystä toimistomaailmaan sujui kuitenkin avoimen ja vastaanottavaisen työyhteisön ansiosta erittäin luontevasti.

Tarjouslehden parissa työskennellessä on tärkeää ottaa huomioon, että lehteen tuotettu sisältö puhuttelee kunkin ketjun pääasiallisia asiakasryhmiä. Olemmekin päässeet käyttämään omaa luovuuttamme asiakkaille tuotetussa sisällössä. Tarjousmainonnan lisäksi tarjouslehti on oiva kanava vahvistaa brändimielikuvaa ja tarjota inspiraatioita asiakkaillemme. On ollut hienoa huomata, kuinka meille annetaan rohkeasti vastuuta ja sellaisia työtehtäviä, jotka tukevat omia henkilökohtaisia kehittymistavoitteitamme.

Koemme, että vahva kauppatausta on auttanut meitä ketjutyöskentelyssä muun muassa seuraavin tavoin:

  • Pitkä kokemus asiakasrajapinnassa työskentelystä on auttanut meitä toteuttamaan erityisesti K-ryhmän arvoa ”asiakas ja laatu kaikessa mitä teemme”.

  • Jatkuva vuoropuhelu asiakkaiden kanssa on auttanut meitä ymmärtämään erilaisten asiakasryhmien tarpeita ja tunnistamaan niihin sopivia ratkaisuja.

  • K-ryhmän ketjutoiminta sekä kauppiasvetoinen kauppamalli hahmottuivat meille jo kaupassa työskentelyn aikana.

  • Suuri osa ruokakaupassa käytettävästä sanastosta ja järjestelmistä olivat tuttuja ketjunetistä SAP:iin ja KEVA:an.

Näiden oppien ja kokemusten hyödyntäminen on ollut tärkeä osa työpanostamme työharjoittelussa ketjumarkkinoinnin parissa. Olemme voineet tuoda esille uusia näkökulmia ja myyjän työssä ilmi tulleita ideoita sekä haasteita ja pureutua niihin yhdessä tiimiemme kanssa.

Kaupassa työskentelyn lisäksi olemme kokeneet, että markkinoinnin opinnoistamme on ollut hyötyä harjoitteluohjelman aikana. Joonan opintoihin on kuulunut mm. markkinointiosuuskunnan perustaminen yhdessä reilun parinkymmenen muun opiskelijan kanssa. Markkinointiosuuskunta tarjosi yrityksille erilaisia markkinointipalveluja, kuten logojen suunnittelua, somemarkkinointia sekä innovointi- ja tapahtumapalveluita. Näin pääsi oppimaan markkinoinnin saloja jo käytännössä, yhdessä tekemällä. Sini-Marian opinnot pitävät sisällään kursseja mm. kuluttajakäyttäytymisestä ja -kulttuurista, brändin hallinnasta sekä strategiasta. On ollut myös mahtavaa päästä tekemään käytännön asioita ja peilata niitä opittuun teoriaan.

Nyt harjoittelumme päättyessä voimme todeta saaneemme uskomattoman paljon käytännön kokemusta ja uusia oppeja markkinoinnissa työskentelystä. Palaamme molemmat markkinoinnin opintojemme pariin uusien eväiden kera. Harjoitteluun lähteminen avarsi perspektiiviämme Keskosta ja koko kaupan alasta entisestään. Joona aikoo piakkoin hakea Keskon kauppiasvalmennukseen ja Sini-Maria sai harjoitteluohjelmastaan uusia ideoita graduaan varten. Voimme ehdottomasti suositella K-ryhmän harjoitteluohjelmaa myös muille kaupan työntekijöille. Opintojen ohella tehty työ ei taatusti mene hukkaan.

Kurkistus K-kulttuuriin – ensifiiliksiä ja ajatuksia uuden työn aloittamisesta

Tiina Palmunen ja Julia Rauvola, K-ryhmän harjoitteluohjelma 2018 | 03.08.2018

Iloisia katseita, uteliaita kysymyksiä, lämmintä ja hersyvää tunnelmaa. Harjoittelumme aloituksesta on jo kolmisen kuukautta aikaa, mutta työyhteisön ilmapiiri on edelleen yhtä kepeä ja vastaanottavainen kuin ensimmäisenä päivänä. Taisi käydä harjoittelupaikan kanssa flaksi?

Aloitimme puolen vuoden seikkailumme Keskon HR-toiminnoissa toukokuussa 2018, Tiina HR-viestinnän tehtävissä ja Julia HRM-harjoittelijana. Uudessa työpaikassa aloittaminen on aina yhtä kutkuttavaa. Mielessä pyörii tuhat ja yksi kysymystä, työkaverit ovat vielä tuntemattomia ja uusia asioita nousee esiin tusinoittain joka päivä. Tehtäviin käsiksi pääseminenkin ottaa aina oman aikansa. Alussa lähdettiin liikkeelle ihan jo siitä, mikä on Kesko suhteessa K-ryhmään*. Onneksi alun pyörremyrskyä ja mietintöjä taklaamaan oli Keskon puolelta suunniteltu hurjasti erilaisia toimia, joilla harjoittelun aloitus pyrittiin tekemään mahdollisimman sujuvaksi. Olemme saaneet tueksemme mentoreita (kyllä, monikossa!) ja meille on järjestetty tutustumispäiviä sekä erilaista epämuodollisempaa ajanviettoa yhdessä. Pienet asiat, kuten yhteiset terassilounaat ja GDPR-tietosuojapullat keskellä päivää luovat yllättävän isoa merkitystä ja vahvistavat yhteenkuuluvuutta porukkaan. On syntynyt tunne, että emme ole vain satunnaisia harjoittelijoita, vaan osa työyhteisöä ja ennen kaikkea osa K:ta.

Kokemus integroitumisesta työpaikkaan ja töihin käsiksi pääseminen on kuitenkin aina yhteispeliä: työpaikalla ja lähityöyhteisöllä on toki vastuunsa perehdyttämisessä ja tervetulleen tunnelman luomisessa, mutta työyhteisön uuden tulokkaan rooliakaan ei voi väheksyä. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan – jos astut taloon avoimin ja myönteisin mielin, vastakaiku harvoin on negatiivista ja sulkeutunutta. On ollut ilo huomata, että kommunikaatio avotoimistossamme on rentoa ja avointa. Neuvoa tai mielipidettä voi kysyä ilman pienintäkään kynnystä ja keskustelevaa ilmapiiriä pidetään yllä, tosin kunnioittaen muiden työrauhaa. Tarvittaessa apua saa aina, mutta samalla myös meidän harjoittelijoiden kykyyn tehdä itsenäisesti työtä on suuri luotto. Matalan kynnyksen vuorovaikutusta ja avointa kulttuuria K-ryhmässä kuvastaa myös meidät yllättänyt fakta, että myös johtoryhmän jäsenet istuvat keskenään avotilassa.

Olemme uudessa työympäristössämme tehneet kulttuurin havainnointia, joka onnistuu helpommin ennen kuin on täysin uuden työpaikan kuplan sisällä. Jokaisella yrityksellä on oma kulttuurinsa ja kestää aina hetki hahmottaa sen ominaispiirteitä, kuten esimerkiksi millaista on uuden organisaation identiteettiin sopiva kieli, pukeutuminen ja toimintatavat. Yksi tärkeä huomiomme K-kulttuurista on se, miten kunkin työntekijän ammattitaitoon luotetaan ja ihmiset ovat innostuneita työstään. Toimistossa työskennellessä voi helposti aistia tekemisen meiningin ja korkean motivaation, mikä lisää myös omaa innostusta! Tuntuu, että kaikilla on kova kehittämisen halu sekä omaa työtä että organisaatiota kohtaan. Heti alussa laadittu kehittymissuunnitelma sekä säännölliset keskustelut esimiehen kanssa ovat saaneet aikaan kokemuksen siitä, että henkilökohtaiseen kehittymiseemme panostetaan ja meidän halutaan onnistuvan. Tämän lisäksi esimies on aidosti kiinnostunut työstämme, ajatuksistamme sekä siitä, millainen tunne oman työn hallinnasta on. Näillä eväillä ja tuella on mitä mahtavinta jatkaa matkaa K:ssa tulevien kuukausien ajan.

Kuulostaako tämä kaikki liian ruusuiselta ollakseen totta? Ehkä jonkun korvaan, mutta näin me olemme kummatkin ensimmäiset kuukaudet kokeneet. Meille on sanottu, että vaikka nauttiikin työstään, kuherruskuukausi loppuu aina jossain kohdin – kenties tämä on meillä vielä edessä. Täydellistä työpaikkaa metsästää moni, etenkin nuori, mutta on hyvä muistaa, että sellaista tuskin koskaan löytää. Kyse on pikemminkin työntekijän, työtehtävien sekä työpaikan kulttuurin yhteensopivuudesta. Meidänkin työyhteisössä välillä mokaillaan, unohdellaan ja heitetään väsynyttä huumoria. Mutta onneksi se ei ole niin vakavaa, ja kyse on pitkälti siitä, miten asioihin ja pieniin kommelluksiin suhtaudutaan.

Loppuun haluamme jakaa muutaman täsmävinkin, miten saat uuteen työpaikkaan astumisesta mahdollisimman positiivisen kokemuksen – sekä itsellesi että muille.

Tiedosta energiasi

Kiinnitä huomiota, millaisella energialla ja asenteella astut heti ensimmäisestä päivästä lähtien ovesta sisään ja miten kohtaat muut. Perusjutut, kuten katsekontakti, hymy ja kunnon kädenpuristus vievät pitkälle!

Ole kiinnostunut

Kiinnostuksen osoitus muita ihmisiä ja asioita kohtaan huokuu yllättävän pitkälle, joten kysymysten esittäminen palkitsee aina. Äläkä huoli, uutena saat helposti anteeksi, vaikka kysyisit samat asiat monesti.

Pyydä ja anna palautetta

Etenkin työsuhteen alussa palautetta omasta suorituksestaan janoaa valtavasti ja usein sitä myös saa. Mutta mikä ensisijaista, opettele kysymään sitä tarvittaessa! Tärkeää on myös antaa palautetta muille, ja kertoa omista fiiliksistä ja näkemyksistä.

*Kesko-konserni ja K-kauppiaat muodostavat yhdessä K-ryhmän

Seuraa K-ryhmän harjoittelijoiden fiiliksiä ja työelämää K-ryhmän kanavissa Instagramissa ja LinkedInissä tunnisteella #ktrainee

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös