Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.
Ulkona syöminen lisääntyi jälleen merkittävästi vuonna 2018 ja vahvaa kasvua markkinassa on odotettavissa myös tänä vuonna. Tämän puolesta puhuvat viime syksynä julkaisemamme Kespron Ulkona syömisen tulevaisuus -tutkimus ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut ry:n omat tutkimukset.
Suomi ottaa eurooppalaisia ruokailutottumuksia kiinni ja tämä näkyy myös markkinan kasvussa. Yksistään foodservice yleistukkukauppojen markkinassa alan yritysten liikevaihto on jo noin kaksi miljardia euroa.
Tunnuslauseemme mukaisesti Kespro haluaa tehdä ulkona syömisestä elämyksellisempää, vastuullisempaa ja suositumpaa. Olemme muuttuneet perinteisestä tukkuliikkeestä markkinoiden kehittäjäksi, jonka liikkeitä muut alan toimijat seuraavat tarkasti. Uusia palvelumuotoja kehittäessämme mietimme aina, miten voisimme palvella asiakkaitamme entistä kokonaisvaltaisemmin ja paremmin. Jatkossa merkittävimmän kasvupyrähdyksen saavutamme erikoistumalla entistä enemmän palveluihin ja asiantuntemuksemme tarjoamiseen. Ulkona syömisen suosion kasvaessa myös meidän asiakkaamme kasvavat ja samalla vaatimustasot kovenevat.
Merkittäviä erikoistumisen askelia teimme Fresh-palveluissamme, kun viime kesänä laadustaan tunnetut Reinin Liha ja Kalatukku E. Eriksson liittyivät Kesproon. Yleisen laatutietoisuuden kasvaessa myös laadukkaat tuoretuotteet kiinnostavat yhä suurempaa osaa asiakkaistamme. Samalla olemme saaneet arvokkaan mahdollisuuden oppia alansa huippuammattilaisilta.
Kesprossa pystymme myös yhdistämään logistiikka- ja tukkupalvelut asiakkaitamme hyödyttävällä tavalla. Näin esimerkiksi kuluttajarajapinnassa toimivat suuret catering-toimijat voivat tilata kaiken ns. saman luukun kautta, astioista, ruokatarvikkeista ja kuljetuksesta lähtien. Tämä helpottaa asiakkaidemme arkea merkittävästi ja odotammekin kasvua erityisesti tällä liiketoiminta-alueella.
Kespron liiketoiminnan keskiössä on asiakkaan lisäksi oma ammattitaitomme. Opimme jatkuvasti paremmiltamme ja tuomme alan parhaimmat toimintamallit maailmalta Kesproon. Esimerkiksi tämän vuoden alussa aloitimme kehitysyhteistyön Food Camp Finlandin kanssa, jonka kanssa hiomme palvelujamme vieläkin paremmiksi.
Palvelutarjontamme laajuus huomioiden, olemme Suomessa tällä hetkellä ainutlaatuinen toimija foodservice-markkinassa. Haluamme olla edelläkävijä nyt ja tulevaisuudessa.
Mika Halmesmäki
Johtaja
Kespro