Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Anni Ronkainen: Tämän päivän asiakkaamme tarvitsee ostostensa tekemiseen niin digiä kuin kivijalkaakin

Anni Ronkainen | 24.09.2018

Vaikka erilaiset digitaaliset ratkaisut ovat olleet osa arkeamme jo vuosikymmeniä, tuntuu usein siltä, että odotamme tulevaisuudelta suorastaan digitalisaation ihmettä. Todellisuudessa digitalisoituminen on hyvin arkinen asia, joka rakentuu pala palalta. Esimerkiksi ruokaostosten hoitaminen on jo tänä päivänä vahvasti digitaalinen kokemus, asioimmepa sitten kivijalassa tai verkkokaupassa.

K-Ruoka-sovellus

Ruoan verkkokauppa on sujuvamman arjen asialla

Ruoan verkkokauppa Suomessa on kasvanut hitaasti, mutta varmasti. Nyt verkkokauppakokemus on jo kehittynyt sen verran laadukkaaksi, että yhä useampi hoitaa ruokaostokset klikkailemalla. Me K-ryhmässä ennustamme, että ruoan verkkokauppamme kasvaa tänä vuonna lähes 100 %.  Jo 140 K-ruokakauppaa tarjoaa verkkokaupoissaan asiakkaillemme pääsääntöisesti samat tuotteet kuin kivijalassa. Arkea sujuvoittaa kummasti se, että säännöllisesti ostoslistalla esiintyvät tuotteet löytyvät tutun K-ruokakaupan verkkokaupan etusivulta, joku kaupan tuotteet perinpohjaisesti tunteva on valinnut ostokset, ja shoppailut tuodaan vielä kotiin asianmukaisesti pakattuna.

 

Digitaalinen kauppakaveri auttaa tekemään täsmäostoksia ja säästämään rahaa

Yhä useammalla asiakkaallamme on ruokaostoksilla mukanaan digitaalinen kauppakaveri: K-Ruoka-sovellukseen voi tehdä tarkan ostoslistan tuotetasolla ja sieltä löytyy valtava valikoima reseptejä, joista voi rakentaa koko viikon ruokalistan. Parilla klikkauksella reseptissä tarvittavat tuotteet siirtyvät suoraan ostoslistalle, jonka voi jakaa vaikkapa samassa Plussa-taloudessa asuvalle puolisolle ja päivittää reaaliaikaisesti. Lisäksi tämä digitaalinen kauppakaveri tarjoaa Plussa-asiakkaillemme henkilökohtaisia etuja, jotka perustuvat kunkin Plussa-asiakkaan ostohistoriaan. Samalla sovellus varmistaa sen, että vakiokaupan muut tarjoukset eivät mene ohi. Uskomme, että tällä tavalla pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parempaa ja henkilökohtaisempaa palvelua.

 

Digitaalisten ratkaisujen avulla asiakkaan ääni ohjaa kaikkea kaupan tekemistä

Me K-ryhmässä saamme asiakkailtamme 1,2 miljoonaa palautetta vuosittain. Otamme suurella kiitollisuudella vastaan kaikki kommentit! Palautteet sisältävät ruusuja ja risuja, kaupan valikoimaa koskevia toiveita sekä ideoita, joilla palveluita voisi parantaa. Kaikki asiakkaidemme ajatukset käydään läpi ja ohjataan oikeaan paikkaan. Tuotetoiveen tekeminen johtaa useimmiten siihen, että tuote ilmestyy lähikaupan valikoimaan. Samaan aikaan 3,6 miljoonalla suomalaisella on Plussa-kortti, jonka käytöstä kertyvän ymmärryksen perusteella kauppias osaa valita kauppaansa juuri ne tuotteet, joita asiakkaat haluavat. Parhaimmillaan datan ja digitaalisten ratkaisujen avulla asiakkaiden toiveet huomataan jo ennen kuin he lausuvat toivettaan ääneen.

Täksi viikoksi olemme saaneet K-ryhmään erityisiä vieraita, kun kehitämme viikon ajan tulevaisuuden asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta rakentavia ratkaisuja yhdessä yhdeksän startupin kanssa. Haluamme tarjota asiakkaillemme palveluita, jotka sujuvoittavat arkea. Varmaa on, että digi on vahvasti läsnä kehitystyössä, mutta tiukasti rinnalla kulkee asiakkaidemme jokapäiväinen arki, jota eletään sekä fyysisessä että digitaalisessa todellisuudessa. Mikäli yhteistyömme startupien kanssa kiinnostaa, Twitterissä kannattaa ottaa seurantaan #KLoyalty.

Anni Ronkainen
Chief Digital Officer, EVP, K-ryhmä

Tulosta
Takaisin ylös