Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.
Kun tietyn tuotteen tai pakkauksen käyttö tulee tiensä päähän, on aika laittaa se kierrätykseen. Fiksu kuluttaja etsii lähimmän keräyspisteen ja on hoitanut osuutensa. Mutta tiedätkö, kenen vastuulla on järjestää kierrätys siitä eteenpäin? Olet ehkä kuullut termin ’’tuottajavastuu’’, mutta mitä se sitten tarkoittaa?
Merkittävä osa suomalaista jätehuoltoa ja kierrätystä hoidetaan tuottajavastuun kautta. Renkaat, sähkölaitteet, paristot ja akut, pakkaukset, paperi, kertakäyttömuovituotteet ja ajoneuvot ovat kaikki tuottajavastuun piirissä. Jätelaki määrittää vastuun näiden tuotteiden elinkaaren lopusta niille yrityksille, jotka tuovat näitä tuotteita maahan tai markkinoille Suomessa. Yritykset hoitavat vastuunsa kuulumalla kunkin jakeen mukaiseen tuottajayhteisöön.
Katsotaanpa kuviota hiukan K-ryhmän sekä paristojen ja akkujen kautta. Kesko tuo maahan omien tuotemerkkiensä Pirkan, myhomen ja Profin paristoja ja akkuja, ja raportoi maahantuomansa määrät tuottajayhteisölle, joka hoitaa kaikkien tuottajien yhteisiä asioita sekä vastaa keräyslogistiikasta ja itse tuotteiden kierrättämisestä. Lisäksi Kesko maksaa tuottajayhteisön määrittämät kierrätysmaksut kattaakseen osuutensa paristojen ja akkujen kierrätysinfrasta Suomessa. Näin toimivat kaikki muutkin paristoja ja akkuja maahan- ja markkinoille tuovat yritykset.
Luvut kertovat suoraa viestiään uusiutumattomien luonnonvarojen säästöstä. Viime vuonna K-kaupoista kerätyistä 334 000 kilosta käytettyjä paristoja ja akkuja saatiin kierrättämällä raaka-aineina uudelleenkäytettäväksi:
Rautaa 65 052 kg
Sinkkiä 76 926 kg
Kobolttia 9942 kg
Kuparia 1083 kg
Nikkeliä 6626 kg
Kadmiumia 1504 kg
Lyijyä 12 070 kg
Tästä määrästä riittäisi esimerkiksi kobolttia yli 1 miljoonaan uuteen kännykän akkuun ja rautaa noin 4,5 miljoonaan haarukkaan!
Meille K-ryhmässä tuottajavastuu tarkoittaa kiertotalouden edistämistä, joka on tärkeä osa vihreää siirtymää. Ellei materiaaleja saada tehokkaammin kiertoon ja paremmin hyödynnettyä, on vihreä siirtymä käytännössä mahdotonta. Asiakkaamme voivat palauttaa käytetyt paristot ja pienakut jokaiseen K-kauppaan ympäri Suomen, josta osana tuottajayhteisöä toimitamme ne eteenpäin kierrätykseen. Tuottajayhteisön avulla varmistamme, ettei yksikään myymämme paristo tai pienakku jäisi kierrättämättä.
Hanna Lehmuskoski
Ympäristöpäällikkö
K-ryhmän päivittäistavarakauppa
Elämme tällä hetkellä aikaa jälkeen tiukan Norjan EM -karsintakilpailun jossa Suomen Bocuse d’Or -joukkue saavutti jatkoonpääsypaikan. Nyt olemme karistelleet EM‑kilpailujen maut, muodot ja näyt olaltamme ja mietimme jo kuumeisesti kilpailustrategiaa ja Bocuse d’Or -kilpailujen seuraavaa etappia, Bocuse d’Or MM‑kilpailua Lyonissa, Ranskassa tammikuussa 2025. Tänä kesänä joukkue harjoittelee jo kuumeisesti, sillä maailmanmestaruuskilpailuissa ei ole varaa yhteenkään virheeseen.
K-ryhmä ja Kespro tekevät Suomen Bocuse d’Or -kilpailujoukkueen harjoittelun mahdolliseksi. Yhdistys on saanut jo toista kertaa hyvän ja luotettavan kumppanin sekä sen myötä laajan ja asiantuntevan, elintarvike- ja hospitality-osaajien kumppaniryhmän. Yhdessä yhdistys, kumppanit ja joukkue tekevät kaikkensa joukkueen menestyksen eteen ja avaavat tietä Suomelle ja Helsingille ruokamatkailun ykköskohteeksi.
Helsinki haluaa olla ruokadestinaatio vailla vertaa: erilainen, omanlaisensa, upea, herkullinen, villi, yllättävä, hämmentävä, poikkeuksellinen, arvokas ja kaikkea muuta – vielä hiljainen, mutta kohta kaikissa keskusteluissa esiin pulpahteleva ruokakeidas Pohjolan perukoilla. Täynnä intohimoa ja ammattitaitoa. Puhdasta ja maukasta. Herkkää ja kekseliästä. Mielenkiintoista.
Helsingillä on kaikki edellytykset olla tätä ja enemmänkin. Meidän tulee kuitenkin huutaa siitä kovaa, jotta muutkin kuulevat. Tässä kisassa ei pärjää, ellei kuulu ja näy. Osaamista meillä kyllä on, eli sisältökin on kunnossa. Meillä on Helsingissä tähtiä. Ihanaa, yllättävää ja täydellistä ruokaa, jonka takia tänne kannattaa matkustaa.
Erinomaista ja mieleenpainuvaa ruokaa saa tietenkin muistakin hyvistä ravintoloista kuin vain Michelin-tähdellä palkituista, mutta tähdet tuovat ruokamatkaajia kaupunkiin. Niistä kaikista hyvistä ja ihanista saamme huutaa lujempaa. Siihen on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus, kun Michelin Guide Nordic Countries 2024 -tähdet julkistetaan Helsingissä 27. toukokuuta. Olkaamme ylpeitä omasta osaamisestamme ja kertokaamme siitä muillekin, usein ja innostuneesti – eli kuulutaan erityisesti somessa!
Bocuse d’Or Academy Finland haluaa Euroopan maanosakilpailut Helsinkiin 2028. Toteutuessaan tämä kääntäisi ruokamaailman katseet tänne heti kaupungin julkistamisen yhteydessä jo maalisuussa 2026. Siitä eteenpäin aina EM-kilpailuihin 2028 ja niiden yli, meillä olisi edelleen ainutkertainen mahdollisuus tehdä jotain todella mittavaa Helsingin ruokamatkailun hyväksi.
Kootaan voimamme ja rakennetaan Helsingistä kaikkien matkailijoiden makuhermoja kutkuttava kaupunki!
Tiina Isohanni
Bocuse d’Or Academy Finland
Kirjoittaja toimii Bocuse d’Or Academy Finland ry:n toiminnanjohtajana. Yhdistys vastaa Suomen osallistumisesta kansainväliseen, arvostettuun ja kovatasoiseen Bocuse d’Or -kilpailuun. Bocuse d’Or Academy Finland ry perustettiin heinäkuussa 2020 takaamaan menestyksekkään Bocuse d’Or -kokkikilpailutyön jatkuminen Suomessa.
Ravintola-alalla kasvaa jatkuvasti tarve palveluille, jotka tehostavat arjen toimintaa ja mahdollistavat ravintoloille keskittymisen ydinosaamiseensa – ensiluokkaisten ruokaelämysten tarjoamiseen asiakkaille. Tehtävämme Nokevalilla on luoda ravintoloiden kanssa turvallisempia ruoka- ja ravintolaelämyksiä digitalisoimalla ja automatisoimalla omavalvonnan tehtävät digitaaliseen NSnappy-omavalvontapalveluumme.
Kespro Palvelut ovat alusta, jota hyödyntämällä Kespron kumppanit pystyvät tarjoamaan palveluitaan ravintoloille ja josta Kespron asiakkaat voivat niitä hankkia. Alusta siis yhdistää foodservice-alan palveluntarjoajan ja asiakkaan. Alustalla olevien yritysten palveluita hyödyntämällä Kespron asiakkaat pääsevät kehittämään liiketoimintaansa ja helpottamaan ravintoloidensa arkea.
Kespro Palvelut -alustalla palveluitaan tarjoaa jo reilut 20 toimijaa. Me aloitimme palvelujemme tarjoamisen alustalla heti Kespro Palvelut lanseerauksen yhteydessä toukokuussa 2022. Tuotteitamme alustalla ovat Nokevalin NSnappy-omavalvontapalvelu ja Kiilto Pro Hyginet-hygieniapalvelu.
Miltä kohta kaksivuotinen matka Kespron Palveluiden matkassa on tuntunut meidän näkökulmastamme? Olemmeko sen avulla pystyneet myös kasvattamaan omaa liiketoimintaamme?
Kespron palvelukumppanuuden myötä lukuisat ravintolat ympäri Suomen ovat ottaneet NSnappy-palvelun käyttöönsä. Kespron alustan kautta palvelun hankkiminen on ollut asiakkaille edullista, sillä näin asiakas saa palvelun etuhintaan ja laskutuksen suoraan Kespron kautta. Uudet Kespron kautta saavuttamamme asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä siihen, että NSnappyn avulla omavalvonnan seuranta ja toimenpiteet ovat helpottuneet, työaikaa on säästynyt ja ruokaturvallisuus on parantunut, kun kriittisimmät pisteet ovat automaattisessa valvonnassa.
Ostamisen helppouden lisäksi asiakkaat hyötyvät myös Kespron ja palvelukumppaneiden asiantuntemuksen yhdistämisestä. Meillä on ilo täydentää Kespron kumppaniverkostoa ruokaturvallisuuden ja langattoman teknologian asiantuntijana. Yli 20 vuoden kokemuksemme omavalvontajärjestelmien ja -mittalaitteiden kehittämisestä on osoittautunut arvokkaaksi, kun rakennamme yhdessä Kespron kanssa kestäviä palvelukonsepteja.
Lähes kaikki globaalit valmistajat ja niihin turvautuvat toimijat lamaantuivat pandemian, Ukrainan sodan ja muiden kansainvälisten selkkausten vuoksi. Asiakkaamme arvostavat nyt kasvollisia palveluntarjoajia ja lähellä valmistettuja tuotteita. Kotimaisen tuotekehityksemme ja laitevalmistuksemme ansiosta voimme tarjota ravintoloille Nokialla valmistetut, ammattikeittiöiden käyttötarkoituksiin suunnitellut tuotteet ja palvelut.
Kumppanuutemme Kespron kanssa on ollut merkittävä, erityisesti ottaen huomioon, miten nopeasti olemme saaneet vuoden 2022 alussa lanseeratun 3. sukupolven NSnappy-omavalvontapalvelumme laajaan tietoisuuteen foodservice-alalla. Yhteistyö on meille merkittävä strateginen kumppanuus, jossa onnistuminen edellyttää vahvaa sitoutumista ja yhteisten arvojen jakamista – kuin myös tahtotilaa kehittää palvelukonseptia yhdessä eteenpäin asiakkaidemme liiketoiminnan edistämiseksi.
Ensimmäiset vuodet kumppanuutta Kespron kanssa on synnyttänyt arvokasta uutta tietoa, jonka pohjalta kehitämme palvelukonseptia entistä sujuvammaksi ja saumattomammaksi osaksi asiakkaidemme liiketoimintaprosesseja. Yhdessä voimme tarjota asiakkaillemme entistä paremmat digitaaliset ratkaisut ravintoloiden arjen helpottamiseksi sekä ruoka- ja asiakasturvallisuuden parantamiseksi.
Markku Lukkari
Nokeval
Kirjoittaja toimii Nokevalin liiketoimintajohtajana.