Usein kysyttyä

UKK Talous – Usein kysytyt kysymykset talousasioissa

Keskon useimpia talousasioita hoitaa Group Financial Services (GFS), missä yhteydenotot on keskitetty Contact Centeriin. Yleisimmät yhteydenottojen syyt on jaoteltu yhteydenottajan roolin mukaan talouspalveluiden yhteydenottolomakkeella. Lomakkeella lähetetty viesti avaa palvelupyynnön GFS:n järjestelmään ja lähettää siitä yhteenvedon yhteydenottajan sähköpostiosoitteeseen. Palvelupyynnön otsikossa on yksilöllinen K-FIN-alkuinen tunniste, mistä viestit tunnistaa. Jos viestiä ei ole tullut sähköpostiin, tarkistathan myös roskaposti- ja spam-kansiot.

Muut yhteydenottokanavat:

  • Chat-palvelu on avoinna arkisin klo 10-14, muuna aikana voit lähettää avoimen yhteydenoton sivustolla olevalla Contact Center-napilla.
  • Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 10-14 numerossa 01053 25060.
  • Jos olet keskolainen, kauppias tai kaupan henkilöstöä, ole yhteydessä Know portaalin kautta osiossa Talous ja laskut.

 

Tavaran- tai palveluntoimittaja

Maksuhuomautus tai avoimet erät

Maksuhuomautukset ja tiliotteet voi lähettää myös lomakkeen liitteenä mielellään excel-muodossa. Jos maksuhuomautukset tai tiliotteet lähtevät järjestelmästänne automaattisesti sähköisessä muodossa, ota yhteyttä chatissa, puhelimitse tai Contact Center-napin kautta.

Tukea sähköisen kuluostolaskun lähettämiseen

Olethan jo tutustunut Keskon kululaskujen verkkolaskutuksen tiedotuskanavaan osoitteessa https://www.kesko.fi/yritys/verkkolaskutus

Kesko RT:n edelleenlaskutettavien K-rautakauppojen asiakasnumerolistaus

Edelleenlaskutettaessa (käytetään myös nimitystä tehdaslaskutus ja kauttalaskutus) tavara kulkee suoraan toimittajalta kauppiaalle, mutta ostolasku kulkee Keskon kautta ja Kesko muodostaa myyntilaskun kauppiaalle.

Varasto-ostolaskut

Varasto-ostolaskutus perustuu hankinnan, myymälän tai automatiikan tekemään ostotilaukseen. Tilauksen perusteella toimitettu tavara vastaanotetaan yhtiön varastoon ja lasku saapuu käsittelyyn.

Laskutusosoitteet kautta- ja varastolaskuille (pdf)

Sähköpostilaskujen lähetysohje (pdf)

Huom! Jos tilinumero tai laskutusosoite on vaihtunut: Olethan yhteydessä Keskon toimialayhtiön hankintaan tai suoraan ostajaan. Laskunkäsittelyssä ei päivitetä tilinumeroita tai osoitetietoja.

 

Laskutusasiakas

Keskon lähettämä lasku (tai muun K-ryhmään kuuluvan yrityksen kuten Onninen)

Laskukopioita puuttuvista Keskon myyntilaskuista: valitse yhteydenoton syyksi ’Lasku puuttuu tai siitä tarvitaan kopio’.

  • Jos puuttuvan laskun numero on tiedossa, täytä 1-5 kpl laskunumeroita omiin kenttiin.
  • Jos et tiedä puuttuvan laskun numeroa, anna tarvittavat lisätiedot laskun tunnistamiseksi

Laskulla on virhe

Saamasi lasku on virheellinen: valitse yhteydenoton syy ’Laskulla on virhe’ ja tarkenna virheen syy riippuvalikon eri vaihtoehdoista. Valitse käsittelyn nopeuttamiseksi Keskon laskuttava toimiala, mikä näkyy laskun yläreunassa.

Tavarantoimitukseen liittyvät asiat: Teethän K-Rauta Suomen, päivittäistavarakaupan ja Kespron varasto- ja terminaalituotteiden toimituksiin tai myyntilaskuihin liittyvät reklamaatiot suoraan toimialalle laskussa näkyvään osoitteeseen.

Tarkennuksia rakentamisen ja talotekniikan kaupan laskuihin, joissa tavarantoimittajana on Onninen:

K-Raudat / Raksa-kaupat

  • Onnisen tilausten palautukset, reklamaatiot ym. hoitaa K-Rautojen osalta asiakaspalvelu@onninen.com.
  • Raksa-järjestelmää käyttävät K-Raudat tekevät reklamaatiot itse omaan järjestelmäänsä.
  • Sähköpostiin seuraavat tiedot:
    • Onnisen laskun numeron esim 127352572 tai Keskon tilausnumero 19…
    • Reklamaatiolle EAN koodi ja tuotteen nimi ja syy reklamaatiolle.

Kohdekaupan kyselyt: Ohjataan projektimyyntiin: projekti.lvikes@kesko.fi tai puhelimitse 0204855070.

Keskon tuotteisiin ja tilauksiin liittyvissä asioissa lisätietoa voi kysyä asiakaspalvelusta osoitteessa rt.asiakaspalvelu@kesko.fi.

Maksut tai avoimet laskut

Maksuhuomautus: Keskon myyntilaskujen perintää hoitaa Intrum Oy. Olethan Intrum Oy:n lähettämästä maksuhuomautuksesta tarvittaessa yhteydessä perintätoimistoon. Yhteystiedot ovat maksuhuomautuksessa ja osoitteessa www.intrum.fi/kesko. Toimi suoritusta maksaessasi Intrumin ohjeiden mukaan. Jos olet saanut Keskon lähettämän maksuhuomautuksen avoimesta laskusta ja haluat olla yhteydessä, valitse ’Laskusta on tullut maksuhuomautus Keskolta’.

Huom! Maksamattoman laskun vuoksi lukitun tilin avaus: tili avataan laskun suorituksen saapumisen jälkeen. Tilin avaus ei vaadi erillistä yhteydenottoa tai maksukuitin toimittamista.

Suoramaksuun, tilisiirtoveloitukseen tai e-laskuun siirtyminen: olethan yhteydessä omaan pankkiisi.

Mikäli olet vastaanottanut Keskolta hyvityslaskun, niin voit vähentää sen seuraavasta laskusta.
Mikäli hyvityslaskun vähentäminen tulevista laskuista ei ole mahdollista, niin voit ilmoittaa laskun numeron ja tilitiedot lomakkeen kautta valitsemalla ’Hyvityslasku on avoinna’.

Asiakastiedot

Tilinumero, katu- tai laskutusosoite tai laskutustapa on vaihtunut: Voit ilmoittaa tilitietosi tai osoitteenmuutoksen valitsemalla ’Asiakastiedot’. Täytäthän kaikki tarvittavat kentät.

Takaisin ylös