Olemme koonneet tähän hanketta koskevia kysymyksiä ja vastauksia. Mikäli sinulla on kysymys, johon et löydä vastausta olethan meihin yhteyksissä – tavoitat meidät osoitteesta nurmijarvi(a)kesko.fi
Yleistä hankkeesta
Mitä tontille rakennetaan?
Ensivaiheessa tontille suunnitellaan rakennettavan Keskon foodservice-liiketoimintaa palveleva keskusvarasto. Foodservice-liiketoimintamme palvelee eri tyyppisiä ruokapalveluiden tarjoajia aina ravintoloitsijasta lippakioskinpitäjän kautta kouluihin ja muihin julkishallinnon toimijoihin.
Keskon päivittäistavarakaupan logistiikkaan liittyvien muiden varastojen osalta suunnittelu jatkuu ja päätöksiä niistä tehdään myöhemmin erikseen.
Milloin rakennustyöt alkavat ja valmistuvat?
Parhaillaan käynnissä on rakennustöiden suunnitteluvaihe, minkä lisäksi rakentamisen aloittaminen edellyttää vielä tiettyjen lupaprosessien etenemistä. Rakentamisen aloitusaika riippuu näiden prosessien etenemisestä – ja samalla toki myös valmistumisaika.
Ympäristö
Miten luonto- ja ympäristöarvot huomioidaan jättihankkeessa?
Hankkeesta on laadittu kattava ympäristövaikutusten arviointi -selostus (YVA), jotta itse rakentamisen suunnittelussa voidaan ottaa luonto- ja ympäristöarvot huolellisesti huomioon. Vastuullisuus on tärkeä arvo Keskolle kaikessa toiminnassa.
Kuinka paljon metsää kaadettaisiin rakentamisen tieltä? Häviäisivätkö metsä ja puut kokonaan?
Ensimmäisen vaiheen hankealue on kooltaan noin 20 hehtaaria ja koostuu pääosin eri-ikäisestä metsästä sekä pelto- ja teollisuusalueesta. Luonnollisesti puita olisi kaadettava rakennuksen ja yhteyksien alueelta, mutta suunnittelussa on huomioitu luonnon ja vesistön monimuotoisuuden säilyttäminen eri toteutusvaihtoehdoissa. Logistiikkakeskus on suunniteltu maisemoitavan, mikä tarkoittaa myös uusien puiden istuttamista ja viheralueiden rakentamista.
Entä kalliot - häviäisivätkö ne kokonaan?
Vain osa kallioista louhittaisiin ensimmäisen vaiheen aikana. Maata olisi tasattava suurien korkeuserojen takia rakennuksien ja liikenneyhteyksien kohdalta, mutta suurin osa hankkeen tuottamasta kalliokiviaineksesta on suunniteltu käytettävän tontin tasaukseen joko louheena tai murskeena.
Säilyisikö Seitsemän veljeksen reitti käytössä ja nykyisenlaisena?
Seitsemän veljeksen reitti säilyy ja on käytössä koko rakentamisen ajan hankkeen toteutuessa.
Mitä tapahtuisi tontilta louhittaville maamassoille?
Louhetta ja siitä tehtävää mursketta suunnitellaan käytettävän tontin matalampien osien täyttöihin. Ylijäänyt rakentamiskelpoinen maa-aines kierrätettäisiin hyötykäyttöön muihin rakennuskohteisiin. Poisajettava pintamaa ja savimassat vietäisiin luvitettuihin vastaanottopisteisiin. Tarkat sijoituspaikat tarkentuvat jatkosuunnittelun edetessä.
Miten Kissanojaa ja Vantaanjokea suojeltaisiin rakentamiselta?
Kissanojan ympärillä olevat metsäalueet eivät kuulu hankealueeseen ja ne säilytettäisiin luonnontilassa. Tontilta tulevia hulevesiä viivytetään suunnitelmien mukaan hulevesialtaissa. Hulevedet puhdistettaisiin ennen purkamista kunnan hulevesiviemäriin.
Kuinka paljon logistiikkakeskus kuluttaisi energiaa ja miten se tuotetaan?
Logistiikkakeskuksen energiaratkaisujen suunnittelua ohjaavat Keskon vastuullisuusstrategian tavoitteet. Kesko on asettanut oman toiminnan (Scope 1 ja 2) päästötavoitteet, joilla tavoitellaan 50 %:n päästövähennyksiä vuoden 2034 loppuun mennessä vuoden 2024 lähtötasosta. Kaikki Keskon kuluttama sähkö on alkuperätakuuvarmennetusti 100-prosenttisisesti hiilidioksidipäästötöntä. Tilojen lämmittämiseen tarvittava energia tuotettaisiin pääosin lämpöpumpputekniikalla lauhdelämpöä hyödyntämällä.
Melu, tärinä
Kuinka paljon rakentamisesta syntyisi kovaa melua? Miten sitä estettäisiin?
Suurissa rakennushankkeissa melulta ei voi kokonaan välttyä. Melua aiheuttavia töitä tehtäisiin vain viranomaisten määrittämien sallittujen kellonaikojen puitteissa; kellonajoista säädetään luvissa. Murskaamon meluhaitan vähentämiseksi murskausta on suunniteltu suoritettavan kauempana asutuksesta. Meluhaittaa asuinalueiden suuntaan vähennettäisiin myös tontilla tehtävillä melusuojauksilla. Aiheesta on tehty yksityiskohtaiset selvitykset maanrakennuksen eri vaiheissa, jotta löydetään toimenpiteet meluhaittojen minimoimiseksi.
Kuinka paljon valmis logistiikkakeskus aiheuttaa melua?
Logistiikkakeskuksen valmistuttua kuorma-autoliikenne ohjattaisiin lähelle moottoritietä rakennettavan liittymän suuntaan. Pääsääntöisesti logistiikkakeskuksen toiminta keskittyisi moottoritien puoleiselle osalle rakennusta. Rakennuslupaa varten on tehty meluselvitysraportti.
Miten maansiirtotöiden tärinä vaikuttaisi lähialueen asutukseen?
Alueella suoritettaisiin rakennusten alku- ja loppukatselmukset. Suunnitelmien mukaan rakennuksille annetaan tärinän raja-arvot ja tärinää seurataan alueelle asennettavilla tärinämittareilla reaaliaikaisesti.
Liikenne
Kuinka paljon rakennustöiden aikana liikkuisi kuorma-autoliikennettä? Miten rakentamisen aikana estettäisiin liikenteen puuroutuminen?
Liikenne ajoittuu suunnitelmissa arkipäiville, klo 7–18 väliselle ajalle. Kuorma-autoliikennettä arvioidaan suuntautuvan eniten pohjoiseen Vanhaa Hämeenlinnan väylää pitkin. Rakentamisen aikana liikennevirta on arvioissa tasainen ja sitä seurataan. Rakennustöiden aikana on rekkaliikennettä voisi olla verrattain paljon, mutta se vähenee rakennustöiden valmistuessa.
Mitä vaikutuksia keskuksella olisi kevyen liikenteen väyliin rakentamisen aikana ja sittemmin logistiikkakeskuksen valmistuttua?
Erillisessä liikennesuunnitelmassa huomioidaan kevyen liikenteen ohjaus rakentamisen aikana ja logistiikkakeskuksen valmistuttua. Katuliittymien kohdalla olevat uudet kevyen liikenteen väylät ehtivät valmistua ennen arvioitua rakentamisen aloittamista.
Kuinka paljon kuorma-auto- ja henkilöautoliikenteen määrät lisääntyisivät logistiikkakeskuksen valmistuttua? Miten logistiikkakeskuksen toimiessa estettäisiin liikenteen puuroutuminen?
Ympäristövaikutusten arviointiselvityksen mukaan hankkeen tuottamat liikenteen haittavaikutukset ovat vähäiset logistiikkakeskuksen valmistuttua. Alueelle rakennetaan liittymiä ja tehdään liikennejärjestelyjä. Kuorma-autoliikenteen määrät lisääntyisivät logistiikkakeskuksen valmistuttua etenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella. Liikenteelle ei aiheudu toimivuusongelmia Siippoontielle, Hämeenlinnantielle tai Hämeenlinnanväylällä. Suunnitellun logistiikkakeskuksen työntekijöistä valtaosa on vuorotyössä, minkä vuoksi myös työmatkaliikenteen vilkkaimmat ajankohdat sijoittuisivat muun liikenteen huippujen ulkopuolelle. Kesko toimii tällä hetkellä Vantaalla Kehä 3:n välittömässä läheisyydessä, eikä toiminnasta ole haittaa liikenteelle.