Vastuullisuusstrategia

Lokakuussa 2024 päivitetty vastuullisuusstrategia asettaa selkeät tavoitteet Keskon ja sen kaikkien kolmen toimialan toiminnan vastuullisuudelle. Vastuullisuusstrategian painopistealueita ovat ilmasto ja luonto, arvoketju, ihmiset sekä hyvä hallinto.

Vastuullisuus on meille kilpailuetu. Toimintamme vaikutukset ulottuvat laajasti koko yhteiskuntaan.

  • Minimoimme ilmasto- ja luontovaikutukset. Huomioimme maapallon rajallisen kantokyvyn minimoimalla negatiiviset ja maksimoimalla positiiviset vaikutukset ilmastoon ja luontoon.
  • Haastamme tavarantoimittajia ja kannustamme asiakkaita. Mahdollistamme asiakkaidemme vastuulliset valinnat edistämällä muutosta koko arvoketjussa.
  • Edistämme työntekijöidemme hyvinvointia ja menestystä. Lisäämme henkilöstön turvallisuutta ja hyvinvointia. Vaalimme monimuotoisuutta, yhdenvertaisuutta ja mukaan ottamista työyhteisössämme.
  • Toimimme oikein ja avoimesti. Vastuullisuus ja hyvä hallinto ovat olennainen osa kaikkea toimintaamme.

Visio

Mahdollistamme asiakkaidemme vastuulliset valinnat edistämällä muutosta koko arvoketjussa

Painopistealueet ja keskeiset toimenpiteet

Keskofi_Vastuullisuusstrategia_1_970x922.png

Keskofi_Vastuullisuusstrategia_2_970x922.png

Keskeiset tavoitteet ja mittarit

Teema

Strateginen tavoite 

Tavoite

Nykytila (2023)

KPI

Ilmasto

Vähentää 50 % scope 1 ja 2 -päästöjä vuoden 2034 loppuun mennessä

50 % vuoden 2034 loppuun mennessä

scope 1: 47 385
tCO2e
scope 2: 30 562 tCO2e

tCO2e

Haastaa tavarantoimittajia asettamaan tieteeseen perustuvia ilmastotavoitteita scope 3 –päästöjen vähentämiseksi

67 % vuoden 2026 loppuun mennessä 

32,0 %

% tavarantoimittajista asettanut tieteeseen pohjautuvat ilmastotavoitteet

Vastuullinen hankinta

Varmistaa sosiaalisen vastuun toteutuminen suorissa riskimaatuotteissa auditoimalla kaikki tehtaat 

100 %

97 % suorien tavarantoimittajien tehtaista auditoitu

% auditoidut tehtaat

Vastuulliset tuotteet

Kasvattaa kestävien tuotteiden osuutta liikevaihdosta 

-

Päivittäis-
tavara-
kauppa: 40 %
Rakentamisen
ja
talotekniikan kauppa: 18 %
Autokauppa: 31 %

% kestävien tuotteiden osuus liikevaihdosta

Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja mukaan ottaminen

Edistää sukupuolten tasa-arvoa ylimmässä johdossa ja keskijohdossa

Ylin johto: 40 % (2030) 

Keskijohto: 45 % (2030)

28,4 % naisia (ylin johto)

36,1 % naisia (keskijohto)

Aliedustetun sukupuolen %-osuus ylimmässä johdossa

Aliedustetun sukupuolen %-osuus keskijohdossa

Lue uutinen

Takaisin ylös