Kesko on sitoutunut harjoittamaan liiketoimintaansa eettisesti ja noudattaa ehdotonta nollatoleranssia kaikkea lahjontaa ja korruptiota kohtaan. Korruption ja lahjonnan ehkäiseminen on olennainen osa K Code of Conduct -toimintaohjettamme ja edistää eettisemmän arvoketjun luomista.
Tiivistelmä Keskon korruption ja lahjonnan vastaisista periaatteista:
Keskeiset periaatteet
Lahjat ja vieraanvaraisuus
Eturistiriidat
Työntekijöiden on vältettävä tilanteita, joissa omat edut ovat — tai vaikuttavat olevan — ristiriidassa Keskon etujen kanssa. Mahdollisista eturistiriidoista on ilmoitettava välittömästi.
Kolmannet osapuolet
Kaikkien kolmansien osapuolien, jotka edustavat Keskoa, on:
Sponsorointi ja lahjoitukset
Korruption ja lahjonnan vastaiset periaatteet kokonaisuudessaan voit ladata tästä.
Viestimme ja koulutamme henkilöstöämme, jotta he osaavat toimia oikein, tunnistavat korruptioon ja lahjontaan liittyvät tapaukset ja raportoivat niistä oikeille tahoille. Koulutamme tarpeen mukaan tarkemmin eri kohderyhmiä.
Vuonna 2024 henkilöstö suoritti koulutuksen uudistetusta K Code of Conduct -toimintaohjeesta joko verkkokoulutuksena tai luokkahuonekoulutuksena. Vuoden 2024 aikana koulutuksen suoritti 88 % konsernin työntekijöistä. Tehtäväkohtaisesti henkilöstön edellytetään suorittavan myös muita vaatimustenmukaisuuteen kuuluvia verkkokoulutuksia, kuten kilpailuoikeus- ja tietosuojakoulutuksia.
SpeakUp on K-ryhmän luottamuksellinen ilmoituskanava. Ilmoituskanavan avulla voidaan ylläpitää työntekijöiden, asiakkaiden ja sidosryhmien luottamusta Keskon ja K-ryhmän liiketoimintaan. Sen kautta K-ryhmän työntekijät sekä tavarantoimittajat, asiakkaat ja muihin sidosryhmiin kuuluvat henkilöt voivat ilmoittaa Kesko-konsernia, K-ryhmää tai Keskon eläkekassaa koskevia havaintojaan mahdollisista väärinkäytös- ja rikosepäilyistä tai K-ryhmän K Code of Conductin vastaisesta toiminnasta.