K Code of Conduct -toimintaohjeet on julkaistu kaikilla toimintamaidemme kielillä. Toimintaohjeista on laadittu kaksi versiota, toinen K-ryhmän työntekijöille ja toinen yhteistyökumppaneille.
K-ryhmän yhteinen K Code of Conduct toimii vastuullisen liiketoiminnan ohjeena ja oikein toimimisen yrityskulttuurin lähteenä Keskolle, K-kauppiaille ja heidän henkilökunnalleen. Se auttaa ja tukee meitä tekemään vastuullisia päätöksiä ja valintoja.
Odotamme myös yhteistyökumppaneidemme toimivan vastuullisesti. Kaikkien yhteistyökumppaneidemme tulee selkeästi näyttää sitoutumisensa vastuullisiin liiketoimintatapoihin. Siksi K Code of Conduct sekä ohjaa K-ryhmän yhteistyökumppaneita että on myös kiinteä osa kaikkia K-ryhmään kuuluvan yrityksen kanssa tehtyjä sopimuksia.
Tiivistelmä K Code of Conduct -toimintaohjeista
K Code of Conduct koostuu 12 toimintaohjeesta:
- Teemme vastuullisia päätöksiä
Noudatamme toimintaamme soveltuvia lakeja ja määräyksiä sekä K Code of Conductin ohjeita.
- Kunnioitamme ihmisoikeuksia
Sitoudumme noudattamaan kansainvälisesti tunnustettuja ihmisoikeuksia kaikessa toiminnassamme ja edistämme niiden toteutumista arvoketjussamme.
- Meillä on nollatoleranssi korruptiolle
Emme hyväksy lahjontaa tai muuta korruptiota missään sen muodoissa. Toimimme lahjojen antamisessa ja vastaanottamisessa K-ryhmän yhteisten periaatteiden mukaisesti.
- Viestimme avoimesta ja suojaamme K-brändiä
Ylläpidämme kaikessa viestinnässämme K-ryhmän hyvää yrityskuvaa.
- Kohtelemme toisiamme yhdenvertaisesti
Sitoudumme asiakkaidemme, työntekijöidemme ja yhteistyökumppaneidemme yhdenvertaiseen ja oikeudenmukaiseen kohteluun.
- Käsittelemme tietoa vastuullisesti
Varmistamme datavastuullisuuden K-ryhmässä ja käsittelemme asiakastietoja luottamuksellisesti.
- Sitoudumme reiluun ja vapaaseen kilpailuun
Toimintamme markkinoilla perustuu avoimeen ja toimivaan kilpailuun. Tunnemme toimintamme kannalta keskeiset kilpailusäännöt.
- Minimoimme vaikutuksemme ilmastoon ja luontoon
Huomioimme maapallon rajallisen kantokyvyn minimoimalla toimintamme negatiiviset ja maksimoimalla positiiviset vaikutukset ilmastoon ja luontoon.
- Toimimme asiakkaiden edun mukaisesti
K-ryhmässä asiakas on kaiken keskiössä. Olemme huomioineet asiakkaamme K Code of Conduct -toimintaohjeiden jokaisessa kohdassa.
- Autamme työntekijöitämme voimaan hyvin ja menestymään
Lähtökohtanamme on, että henkilöstömme voi työskennellä turvallisessa työympäristössä, saa tehdä mielekästä työtä, osaamista on mahdollista kehittää jatkuvasti ja johtaminen on laadukasta.
- Sitoudumme vastuulliseen kaupankäyntiin
Vastuullisuus on K-ryhmän kaiken tekemisen ytimessä. Varmistamme, että kaupankäyntimme on vastuullista jokaisella toimialallamme ja kaikissa toimintamaissamme.
- Huolenaiheista ja rikkomuksista ilmoittaminen
Jokaisella K-ryhmän työntekijällä on velvollisuus ilmoittaa epäillyistä ja havaituista rikkomuksista välittömästi. Ilmoituksiin suhtaudutaan aina vakavasti ja ne tutkitaan viivytyksettä.
Löydät K Code of Conductin kaikilla toimintamaidemme kielillä täältä.
SpeakUp-ilmoituskanava
SpeakUp on Kesko-konsernin luottamuksellinen ilmoituskanava. Ilmoituskanavan avulla voidaan ylläpitää työntekijöiden, asiakkaiden ja sidosryhmien luottamusta Keskon liiketoimintaan. Sen kautta Kesko-konsernin työntekijät sekä tavarantoimittajat, asiakkaat ja muihin sidosryhmiin kuuluvat henkilöt voivat ilmoittaa Kesko-konsernia tai Keskon eläkekassaa koskevia havaintojaan mahdollisista väärinkäytös- ja rikosepäilyistä tai Keskon K Code of Conductin vastaisesta toiminnasta.
Lue lisää SpeakUp-ilmoituskanavasta