K Code of Conduct

K Code of Conduct -toimintaohjeiden tarkoituksena on toimia K-ryhmässä tehtävien valintojen ja päätösten tukena ja ohjeena. Toimintaohjeilla varmistamme sen, että K-ryhmässä kaikilla työntekijöillä, K-kauppiailla sekä K-ryhmän yhteistyökumppaneilla on yhtenäinen ymmärrys tekemistämme ohjaavista säännöistä ja periaatteista.

K Code of Conduct -toimintaohjeet on julkaistu kaikilla toimintamaidemme kielillä. Toimintaohjeista on laadittu kaksi versiota, toinen K-ryhmän työntekijöille ja toinen yhteistyökumppaneille.

K-ryhmän yhteinen K Code of Conduct toimii vastuullisen liiketoiminnan ohjeena ja oikein toimimisen yrityskulttuurin lähteenä Keskolle, K-kauppiaille ja heidän henkilökunnalleen. Se auttaa ja tukee meitä tekemään vastuullisia päätöksiä ja valintoja. 

Odotamme myös yhteistyökumppaneidemme toimivan vastuullisesti. Kaikkien yhteistyökumppaneidemme tulee selkeästi näyttää sitoutumisensa vastuullisiin liiketoimintatapoihin. Siksi K Code of Conduct sekä ohjaa K-ryhmän yhteistyökumppaneita että on myös kiinteä osa kaikkia K-ryhmään kuuluvan yrityksen kanssa tehtyjä sopimuksia.

Tiivistelmä K Code of Conduct -toimintaohjeista

K Code of Conduct koostuu 12 toimintaohjeesta:

  • Teemme vastuullisia päätöksiä
    Noudatamme toimintaamme soveltuvia lakeja ja määräyksiä sekä K Code of Conductin ohjeita.
  • Kunnioitamme ihmisoikeuksia
    Sitoudumme noudattamaan kansainvälisesti tunnustettuja ihmisoikeuksia kaikessa toiminnassamme ja edistämme niiden toteutumista arvoketjussamme.
  • Meillä on nollatoleranssi korruptiolle
    Emme hyväksy lahjontaa tai muuta korruptiota missään sen muodoissa. Toimimme lahjojen antamisessa ja vastaanottamisessa K-ryhmän yhteisten periaatteiden mukaisesti.
  • Viestimme avoimesta ja suojaamme K-brändiä
    Ylläpidämme kaikessa viestinnässämme K-ryhmän hyvää yrityskuvaa.
  • Kohtelemme toisiamme yhdenvertaisesti
    Sitoudumme asiakkaidemme, työntekijöidemme ja yhteistyökumppaneidemme yhdenvertaiseen ja oikeudenmukaiseen kohteluun.
  • Käsittelemme tietoa vastuullisesti
    Varmistamme datavastuullisuuden K-ryhmässä ja käsittelemme asiakastietoja luottamuksellisesti.
  • Sitoudumme reiluun ja vapaaseen kilpailuun
    Toimintamme markkinoilla perustuu avoimeen ja toimivaan kilpailuun. Tunnemme toimintamme kannalta keskeiset kilpailusäännöt.
  • Minimoimme vaikutuksemme ilmastoon ja luontoon
    Huomioimme maapallon rajallisen kantokyvyn minimoimalla toimintamme negatiiviset ja maksimoimalla positiiviset vaikutukset ilmastoon ja luontoon.
  • Toimimme asiakkaiden edun mukaisesti
    K-ryhmässä asiakas on kaiken keskiössä. Olemme huomioineet asiakkaamme K Code of Conduct -toimintaohjeiden jokaisessa kohdassa.
  • Autamme työntekijöitämme voimaan hyvin ja menestymään
    Lähtökohtanamme on, että henkilöstömme voi työskennellä turvallisessa työympäristössä, saa tehdä mielekästä työtä, osaamista on mahdollista kehittää jatkuvasti ja johtaminen on laadukasta.
  • Sitoudumme vastuulliseen kaupankäyntiin
    Vastuullisuus on K-ryhmän kaiken tekemisen ytimessä. Varmistamme, että kaupankäyntimme on vastuullista jokaisella toimialallamme ja kaikissa toimintamaissamme.
  • Huolenaiheista ja rikkomuksista ilmoittaminen
    Jokaisella K-ryhmän työntekijällä on velvollisuus ilmoittaa epäillyistä ja havaituista rikkomuksista välittömästi. Ilmoituksiin suhtaudutaan aina vakavasti ja ne tutkitaan viivytyksettä.

Löydät K Code of Conductin kaikilla toimintamaidemme kielillä täältä.

SpeakUp-ilmoituskanava

SpeakUp on Kesko-konsernin luottamuksellinen ilmoituskanava. Ilmoituskanavan avulla voidaan ylläpitää työntekijöiden, asiakkaiden ja sidosryhmien luottamusta Keskon liiketoimintaan. Sen kautta Kesko-konsernin työntekijät sekä tavarantoimittajat, asiakkaat ja muihin sidosryhmiin kuuluvat henkilöt voivat ilmoittaa Kesko-konsernia  tai Keskon eläkekassaa koskevia havaintojaan mahdollisista väärinkäytös- ja rikosepäilyistä tai Keskon K Code of Conductin vastaisesta toiminnasta.

Lue lisää SpeakUp-ilmoituskanavasta

Takaisin ylös