Tässä kategoriassa on tuotteita, jotka sisältävät kestävää raaka-ainetta tai materiaalia K-ryhmän kestävän kehityksen hankintalinjausten mukaisesti. Kestävän kehityksen linjaukset on laadittu palmuöljylle, soijalle, kaakaolle, puulle, puuvillalle ja kala-ja äyriäistuotteille. Nämä raaka-aineet ovat ilmaston ja luonnon monimuotoisuuden kannalta kriittisiä ja niiden hankinnalle on määritelty kestävää tuotantoa tukevat kriteerit hankintalinjauksissa.
Tämä kategoria sisältää tuotteet, joilla on jokin seuraavista kolmannen osapuolen myöntämistä vastuullisuussertifioinneista tai -merkeistä:
Tämä kategoria sisältää kasvipohjaisia tuotteita, joilla voi korvata eläinperäisiä tuotteita kuten lihaa ja maitotuotteita. Lisäksi kategoria sisältää uusia kasvipohjaisia ruokainnovaatioita, kuten suomalainen härkäpapuvalmiste Härkis sekä kaurasta ja palkokasveista valmistettu Nyhtökaura. Vähentämällä eläinperäisten tuotteiden kulutusta, voidaan pienentää ruokavalion ilmastovaikutusta.
Tässä kategoriassa on tuotteita, joiden suunnittelun lähtökohtana on materiaalitehokkuus ja kierrätettävyys. Kiertotalouden tarkoitus on minimoida neitseellisten luonnonvarojen kulutus ja vähentää ilmasto- ja ympäristövaikutuksia. Kehitämme ratkaisuja, joissa hyödynnetään esimerkiksi tuotannon sivuvirtoja tai ruokahävikkiä yhteistyössä kumppaneiden kanssa. Myös pakkauskehitys tähtää kiertotalouden edistämiseen.
Esimerkiksi Pirkan ja Gasumin yhteistyössä K-ruokakauppojen syömäkelvottomasta ruokahävikistä valmistetaan biokaasua, joka käytetään energiana uusien Pirkka-tuotteiden valmistuksessa. Toisena esimerkkinä nonfood-tuotteet, joiden materiaalivalinnan perustana on kierrätettävyys (esim. kierrätysmuovi) tai ne on valmistettu muutoin käyttämättä jäämistä raaka-aineen osista (esim. bagassi sokeriruo’on ylijäämäosista).
Hiilijalanjälki hyvitetty -tuotteiden valmistuksesta syntyvä hiilijalanjälki hyvitetään esimerkiksi metsityshankkeiden avulla. Istutetut puut sitovat kasvaessaan ilmakehästä hiilidioksidia. Katso listaus K-ryhmän omien merkkien Hiilijalanjälki hyvitetty -tuotteista.
Kestävien tuotteiden osuus päivittäistavarakaupan liikevaihdosta vuonna 2023: 40 % (2022*: 39 %)
*ei sisällä Kespron myyntilukuja 2022
Kespro helpottaa asiakkaidensa vastuullisten valintojen tekemistä merkitsemällä tuotteidensa taustatietoihin Kestävä tuote -merkinnän, jos tuote on valmistettu vastuullisesti.
Kespro määrittelee tuotteen Kestäväksi tuotteeksi, kun se on:
Vuonna 2022 Kesprolla oli 2 712 Kestävä tuote -merkittyä suurkeittiötuotetta.