Kesko on vastuullisuuden edelläkävijä, ja myös sidosryhmät vaativat Keskolta vastuullisuutta. Vastuullisuuden vaatimus ulottuu kaikkialle, missä Kesko toimii. Periaatteemme ovat samat kaikissa toimintamaissamme, jokaiselle keskolaiselle ja yhteistyökumppanillemme.
K Code of Conduct ohjeistaa keskolaisia ja yhteistyökumppaneita siitä, mitä vastuullinen toiminta heiltä edellyttää. Keskeisiä ovat muun muassa lait, jotka koskevat työntekijöiden asemaa, tasa-arvoa, yksityisyydensuojaa, lahjonnan ja muun korruption torjuntaa, kilpailua ja kuluttajansuojaa, työturvallisuutta, ympäristönsuojelua sekä tuoteturvallisuutta.
Kolmannen osapuolen suorittamat palvelutuottajien auditoinnit
Kesko käynnisti kaupan palveluntuottaja-auditoinnit Suomessa vuonna 2020. Kumppaniksi valittiin testaus-, tarkastus- ja sertifiointipalveluja tarjoavaa tunnettu yritys Bureau Veritas, jonka kanssa Kesko tehnyt yhteistyötä pitkään.
Sosiaalisen vastuun kysymykset räätälöitiin auditointiin sopiviksi; ne perustuvat soveltuvin osin kansainvälisiin sosiaalisen vastuun arviointiin ja toteuttamiseen käytettäviin SMETA-auditointikriteereihin ja ISO 26000-standardiin.
Palvelutuottaja-auditoinnissa varmistetaan, että:
Auditointi kestää 6-8 tuntia ja koostuu haastatteluista, kirjallisen dokumentaation läpikäynnistä sekä kaupan toimintaympäristön arvioinnista, jotta saadaan riittävä näyttö vaatimusten toteutumisesta.
Kaupan ja palveluntuottajan johdon haastattelut ovat ennalta ilmoitettuja, mutta palveluntuottajan työntekijähaastattelut tekee auditoija anonyymisti.
Auditoinnissa on työntekijähaastatteluja lukuun ottamatta mukana Keskon edustaja.
Auditoinnit tehdään joko suomeksi tai englanniksi palveluntuottajan valinnan mukaan. Osassa työntekijähaastatteluja käytetään puhelimen välityksellä tulkkia, mikäli tarvitaan muita kieliä.
Palveluntuottajien auditointeja oli vuoden 2022 loppuun mennessä tehty noin 30 kpl. Kaksi auditointia toteutettiin kohonneen koronariskin takia Teamsin välityksellä, ja niistä jäi puuttumaan kaupan toimintaympäristön arviointi.
Seuranta ja korjaavat toimenpiteet
Palveluntuottaja, kauppias ja tavaratalojohtaja saavat tiedoksi korjaavat toimenpiteet ja kehityskohteet auditoinnin jälkeen pidettävässä kauppakohtaisessa auditoinnin yhteenvetotilaisuudessa. Palveluntuottajaa ohjeistetaan ja tuetaan korjaavien toimenpiteiden suorittamisessa.
Sopimusosapuolet ja Kesko seuraavat poikkeamien korjaamista auditoiduissa ja palveluntuottajan muissa kohteissa. Tarvittaessa suoritetaan uudelleenauditointi.
Esimerkkejä korjaavista toimenpiteistä: