K-ryhmä on Suomen toiseksi suurin päivittäistavarakaupan toimija. Päivittäisestä asiakaskokemuksesta vastaavat noin 900 itsenäistä K-ruokakauppiasta. K-ruokakauppoja on Suomessa 1 200 ja niissä käy päivittäin noin 1,2 miljoonaa asiakasta. Yli 700 kauppaa tarjoaa lisäksi K-ruoka-verkkokaupan palveluita, ja sitä tukevat pikatoimitukset yhteistyössä Woltin kanssa. K-ruokakaupan ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket ja K-Market. Kespro on Suomen johtava foodservice-palvelujen tarjoaja.
Kesko järjesti 4.6.2024 englanninkielisen tilaisuuden, jossa yhtiön pääjohtaja Jorma Rauhala kertoi sijoittajille, analyytikoille ja median edustajille yhtiön päivitetystä strategiasta ja muista ajankohtaisista teemoista. Katso tilaisuuden tallenne ja materiaalit täältä.
Lue lisää stratgian toteutuksesta vuonna 2023 Keskon vuosiraportista.
Suomen vähittäiskaupan päivittäistavaramarkkinat olivat vuonna 2023 noin 23 miljardia euroa (sis. alv), ja kasvua oli noin 6,0 % (PTY Tilasto). Ruoan hinnan kallistuminen on kasvattanut koko ruokakaupan euromääräistä markkinaa. Ruoan voimakas hintainflaatio laski volyymia, mutta kasvatti euromääräistä myyntiä. Kuluttajien ostokäyttäytymisessä korostuu hinnan merkitys ja usein ostoskoriin valitaan halvempia vaihtoehtoja. Hintakilpailu Suomen päivittäistavaramarkkinoilla on edelleen kiristynyt hintojen nousun vuoksi. Ruoan verkkokauppa on jatkanut kasvuaan.
Ruokakauppa
Markkinaosuus Suomessa on 34,3 % (Keskon oma arvio, perustuu Nielsenin vertailuryhmään, joka sisältää päivittäistavarakauppojen lisäksi halpahallit ja huoltoasemat). K-ryhmä on toiseksi suurin toimija Suomen päivittäistavarakaupassa. Markkinaosuutemme laski vuonna 2023 muuttuneen toimintaympäristön ja kilpailijoiden vahvemman uusperustannan vuoksi.
Kilpailijat: Prisma, S-market, Alepa/Sale ja Food Market Herkku, ABC (S-ryhmä), Lidl, Tokmanni, Minimani, Halpa-Halli, R-kioski sekä M-ketjun myymälät.
K-Citymarketin käyttötavarakaupan markkinaosuutta ei voida luotettavasti laskea. Kilpailijat: hypermarketit, tavaratalot, halpahallit, erikoisliikeketjut ja kotimaiset ja ulkomaiset verkkokaupat.
Foodservice Kespro
Koronapandemiasta johtuvat ravintolatoiminnan, tapahtumien ja matkailun rajoitukset sekä etätyösuositus ensimmäisellä kvartaalilla vaikuttivat negatiivisesti foodservice-liiketoimintaan, sen jälkeen markkina palasi lähes normaalille tasolle. Kespron markkinaosuuden arvioidaan vahvistuneen ja olevan 46,1 %. (Päivittäistavarakauppayhdistyksen Foodservice-tukkukauppojen vertailuryhmässä).
Kilpailijat: Meira Nova, Metro-tukku, Valio Aimo (ent. Heinon Tukku), Suomen Palvelutukkurit.
K-ryhmän päivittäistavarakauppa |
Lukumäärä |
Vähittäis- ja yritysasiakasmyynti, alv 0 %, milj. € |
|
2023 |
2023 |
Muutos, % |
|
K-ruokakaupat |
1 208 |
6 657,8 |
3,1 |
K-Citymarket, käyttötavara |
81 |
618,5 |
1,8 |
Kespro |
- |
1 186,0 |
11,2 |
Päivittäistavarakauppa yhteensä |
1 208 |
8 462,4 |
4,1 |
Vuoden 2023 lopussa oli 81 K-Citymarket-, 251 K-Supermarket-, 747 K-Market-kauppaa, 65 Neste K-liikenneasemaa ja 64 muuta kauppaa. Lisäksi 729 K-ruokakauppaa tarjoaa asiakkailleen verkkokaupan palveluita. Kesprolla on 13 noutotukkua ja verkkotukku. |
|||
Päivittäistavarakaupan avainlukuja |
2023 |
2022 |
|
Liikevaihto, milj. e |
6 351,6 |
6 124,7 |
|
Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e |
444,8 |
460,4 |
|
Liikevoitto-%, vertailukelpoinen |
7,0 |
7,5 |
|
Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, % |
17,4 |
19,6 |
|
Investoinnit, milj. e |
303,7 |
257,6 |
|
Henkilökunta keskimäärin |
6 257 |
6 288 |
|
Kiinteistöt |
2023 |
2022 |
|
Omistuskohteet, pääomat, milj. € |
1 097 |
943 |
|
Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m² |
656 |
598 |
|
Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m² |
1 411 |
1 434 |