Päivittäistavarakaupan strategia

Päivittäistavarakaupassa Keskon keskeisinä tavoitteina strategiakaudella 2024-2026 on ylläpitää hyvä kannattavuus ja vahvistaa markkinaosuutta vähittäiskaupassa. Strategian ytimessä on asiakasarvon tuottaminen, kauppapaikkaverkoston kehittäminen investoimalla erityisesti kasvukeskuksiin sekä Kespron hyvä kehityksen jatkaminen ja markkinajohtajuuden vahvistaminen. Strategian perustana on K-kauppiasyrittäjyys, kauppakohtaisten liikeideoiden vahvistaminen, kilpailukykyinen kauppaverkosto, asiakaslähtöiset digitaaliset palvelut sekä vastuullisuus.

K-ryhmä on Suomen toiseksi suurin päivittäistavarakaupan toimija. Päivittäisestä asiakaskokemuksesta vastaavat noin 900 itsenäistä K-ruokakauppiasta. K-ruokakauppoja on Suomessa 1 200 ja niissä käy päivittäin noin 1,2 miljoonaa asiakasta. Yli 700 kauppaa tarjoaa lisäksi K-ruoka-verkkokaupan palveluita, ja sitä tukevat pikatoimitukset yhteistyössä Woltin kanssa. K-ruokakaupan ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket ja K-Market. Kespro on Suomen johtava foodservice-palvelujen tarjoaja.

2024 pt strategia 24.PNG

Päivittäistavarakaupan strategiset fokusalueet

  • Kannattavuuden ylläpitäminen. Tulevista kauppapaikkainvestoinneista huolimatta tavoitteena selvästi yli 6 % liikevoittoprosentti. 
  • Markkinaosuuden vahvistaminen vähittäiskaupassa. 
  • Kauppaverkoston kehittäminen. Laajentuminen kasvukeskuksissa sekä kauppojen uudistaminen. 
  • Hintakilpailukyvyn parantaminen.  Rakennamme systemaattisen hintaohjelman.
  • Kauppakohtaisten liikeideoiden tason nosto. Perusasioiden kuntoon laittaminen keskeistä. 
  • Tuoretavaraosastojen tason nosto. Valittujen tuoretuoteosastojen kilpailuetujen palauttaminen. 
  • Panostaminen monikanavaiseen ja personoituun asiakaskokemukseen sekä markkinointiin. Kehittyneiden teknologioiden ja AI:n hyödyntäminen tehokkuuden edelleen parantamisessa.
  • Panostaminen uusin liiketoiminta-alueisiin. Uuden ansainnan synnyttäminen K-ekosysteemiä hyödyntäen.
  • Kespron markkinajohtajuuden edelleen vahvistaminen. 

 

Toimintaympäristö ja megatrendit

Ostovoima

  • Kuluttajien luottamus ja ostovoima edelleen matalalla
  • Hinnan merkitys säilyy voimakkaana
  • Tarjousten ja kampanjoiden merkitys edelleen tärkeä

Demografiset muutokset

  • Väestö ikääntyy ja keskittyy kasvukeskuksiin
  • Pienten talouksien määrä kasvaa
  • Kauppaverkoston ja valikoiman vastattava muutoksiin

Kuluttamisen megatrendit

  • Helppouden / ulkona syömisen merkitys kasvaa
  • Oman hyvinvoinnin merkitys kasvaa osalla kuluttajia
  • Yksilöllisten tarpeiden huomioiminen tärkeää

Datan, ai:n  ja digitalisuuden merkitys

  • Datan ja digitaalisten palveluiden vahvistuva rooli parantaa osuvuutta
  • Digiavusteinen myynti kasvaa
  • Datan ja digitaalisuuden ympärille syntyy myös uutta  liiketoimintaa

Kilpailutilanne

  • Myös kilpailijoiden investoinnit jatkuvat  voimakkaina
  • Kilpailua käydään sekä valikoimalla että hinnalla kivijalassa ja verkossa
  • Käyttötavaran verkkokaupassa kilpailu kiristyy entisestään

Kesko_2023_Paivittais__Liikevaihto_Liikevoitto.svg

Kesko järjesti 4.6.2024 englanninkielisen tilaisuuden, jossa yhtiön pääjohtaja Jorma Rauhala kertoi sijoittajille, analyytikoille ja median edustajille yhtiön päivitetystä strategiasta ja muista ajankohtaisista teemoista. Katso tilaisuuden tallenne ja materiaalit täältä.

Lue lisää stratgian toteutuksesta vuonna 2023 Keskon vuosiraportista.

 

Markkinat

Suomen vähittäiskaupan päivittäistavaramarkkinat olivat vuonna 2023 noin 23 miljardia euroa (sis. alv), ja kasvua oli noin 6,0 % (PTY Tilasto). Ruoan hinnan kallistuminen on kasvattanut koko ruokakaupan euromääräistä markkinaa. Ruoan voimakas hintainflaatio laski volyymia, mutta kasvatti euromääräistä myyntiä. Kuluttajien ostokäyttäytymisessä korostuu hinnan merkitys ja usein ostoskoriin valitaan halvempia vaihtoehtoja. Hintakilpailu Suomen päivittäistavaramarkkinoilla on edelleen kiristynyt hintojen nousun vuoksi. Ruoan verkkokauppa on jatkanut kasvuaan.

Markkinaosuudet

Ruokakauppa

Markkinaosuus Suomessa on 34,3 % (Keskon oma arvio, perustuu Nielsenin vertailuryhmään, joka sisältää päivittäistavarakauppojen lisäksi halpahallit ja huoltoasemat). K-ryhmä on toiseksi suurin toimija Suomen päivittäistavarakaupassa. Markkinaosuutemme laski vuonna 2023 muuttuneen toimintaympäristön ja kilpailijoiden vahvemman uusperustannan vuoksi.
Kilpailijat: Prisma, S-market, Alepa/Sale ja Food Market Herkku, ABC (S-ryhmä), Lidl, Tokmanni, Minimani, Halpa-Halli, R-kioski sekä M-ketjun myymälät.

K-Citymarketin käyttötavarakaupan markkinaosuutta ei voida luotettavasti laskea. Kilpailijat: hypermarketit, tavaratalot, halpahallit, erikoisliikeketjut ja kotimaiset ja ulkomaiset verkkokaupat.

Foodservice Kespro
Koronapandemiasta johtuvat ravintolatoiminnan, tapahtumien ja matkailun rajoitukset sekä etätyösuositus ensimmäisellä kvartaalilla vaikuttivat negatiivisesti foodservice-liiketoimintaan, sen jälkeen markkina palasi lähes normaalille tasolle. Kespron markkinaosuuden arvioidaan vahvistuneen ja olevan 46,1 %. (Päivittäistavarakauppayhdistyksen Foodservice-tukkukauppojen vertailuryhmässä).
Kilpailijat: Meira Nova, Metro-tukku, Valio Aimo (ent. Heinon Tukku), Suomen Palvelutukkurit.

K-ryhmän päivittäistavarakauppa

Lukumäärä

Vähittäis- ja yritysasiakasmyynti, alv 0 %, milj. €

 

2023

2023

Muutos, %

K-ruokakaupat

1 208

6 657,8

3,1

K-Citymarket, käyttötavara

81

618,5

1,8

Kespro

-

1 186,0

11,2

Päivittäistavarakauppa yhteensä 

1 208

8 462,4

4,1

Vuoden 2023 lopussa oli 81 K-Citymarket-, 251 K-Supermarket-, 747 K-Market-kauppaa, 65 Neste K-liikenneasemaa ja 64 muuta kauppaa.
Lisäksi 729 K-ruokakauppaa tarjoaa asiakkailleen verkkokaupan palveluita. Kesprolla on 13 noutotukkua ja verkkotukku.

Päivittäistavarakaupan avainlukuja

2023

2022

Liikevaihto, milj. e

6 351,6

6 124,7

Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e 

444,8

460,4

Liikevoitto-%, vertailukelpoinen

7,0

7,5

Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, %

17,4

19,6

Investoinnit, milj. e

303,7

257,6

Henkilökunta keskimäärin

6 257

6 288

       

Kiinteistöt

2023

2022

Omistuskohteet, pääomat, milj. €

1 097

943

Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m²

656

598

Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m²

1 411

1 434

 

Takaisin ylös