Varsinais-Suomen vähittäismyynnin kehitys edelleen alueellisesti K-ryhmän kärkeä - Utvecklingen av detaljförsäljningen i Egentliga Finland låg regionalt alltjämt i K-gruppens topp

K-RYHMÄ ALUETIEDOTE/ K-GRUPPENS REGIONALA MEDDELANDE  5.2.2025   K-ryhmän vähittäismyynti vuonna 2024 Varsinais-Suomessa oli 1 081 miljoonaa euroa (alv 0 %) ja se kasvoi 0,7 %. K-gruppens detaljförsäljning i Egentliga Finland uppgick till sammanlagt 1 081 miljoner euro (moms 0 %) år 2024, en ökning med 0,7 %.

Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 1,1 % ja oli 738 miljoonaa euroa. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti laski 4,6 % ja oli 227 miljoonaa euroa. Auto- ja vapaa-ajan kaupan myynnin arvo oli 116 miljoonaa euroa ja myynti kehittyi 10,6 %.

Maakunnassa kaikkien K-ruokakaupan ketjujen myynnin kehitykset olivat plussalla. Parhaiten menestyivät K-Market-ketjun kaupat, yli 3 %:n kehityksellä.

Varsinais-Suomi on K-ryhmän vahvaa markkina-aluetta. Vähittäismyynnin kehitykseen maakunnassa voidaan olla tyytyväisiä ottaen huomioon markkinassa vallitseva epävarmuus ja kuluttajien varovaisuus”, kommentoi aluejohtaja Janne Virtanen.

”Viime vuodet ovat olleet vahvaa K-Market -ketjun verkoston uudistamista ja kehittämistä maakunnassa. Tämä osaltaan selittää K-Market -ketjun hyvää tuloskehitystä. Marraskuussa Naantaliin avautui upea Ukko-Pekka, uusi K-Supermarket, joka täydentää erinomaisesti uusien K-kauppojen sarjaa Varsinais-Suomessa”, analysoi Janne Virtanen.

”Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa myynnin lasku jatkui, mutta hidastuen. Näyttäisi siltä, että pohjakosketus on takana ja nousu alkamassa.”, arvioi Janne Virtanen luottavaisena.

Autokaupan myynnin kasvu oli maakunnassa merkittävä, 13,6 %. Kasvua vauhditti erityisesti vaihtoautojen sekä palveluiden myynti. Varsinais-Suomi on pääkaupunkiseudun ulkopuolisten maakuntien ykkönen yhdessä Pirkanmaan kanssa, kun mittarina on autokaupan vähittäismyynti”, analysoi Janne Virtanen.

Keskon uudistetun strategian ytimessä on asiakasarvon tuottaminen ja kauppapaikkaverkon kehittäminen. Se tarkoittaa mm. kauppakohtaisten liikeideoiden tason nostoa, hintakilpailukyvyn parantamista sekä uusia ja uudistettuja kauppoja erityisesti kasvukeskuksissa.

Vuoden alussa vastasimme asiakkaiden toiveisiin ja alensimme yli 1 200 tuotteen hintaa pysyvästi. Samalla kauppojemme perusasioiden kuntoon laittoon on kiinnitetty strategian mukaisesti erityistä huomiota. Vuoden lopulla valmistuva uusi K-Supermarket Turun Herttuankulmaan on oiva osoitus verkostotekemisestä maakunnassa. Kaiken kaikkiaan olen hyvin toiveikas kuluvan vuoden kehityksen suhteen, vaikka toimintaympäristö jatkuu haastavana”, pohti aluejohtaja Virtanen luottavaisena.

Varsinaissuomalaisia K-kauppiaita palkittiin monipuolisesti tämän vuoden alussa. K-Rauta-ketju valitsi vuoden 2024 K-Raudaksi K-Rauta Someron, jossa kauppiaana toimii Sami Koivisto. Vuoden 2024 Varsinais-Suomen parhaaksi K-Marketiksi on valittu turkulainen K-Market Kirstinpuisto, jota luotsaavat kauppiaat Mikko ja Jonna Holopainen. Varsinais-Suomen parhaaksi K-Supermarketiksi on valittu Turo Tikanmäen johtama K-Supermarket Masku. K-Citymarket ketju palkitsi vuoden 2024 uudistajana K-Citymarket Salon, kauppias Eemeli Aaltonen ja tavaratalopäällikkö Eveliina Karhu, vuoden juomakauppana K-Citymarket Turun Länsikeskuksen, kauppias Juha Jylli sekä vuoden markkinointitempaus K-Citymarket Turun Kupittaa, kauppias Hannu Aaltonen.

Varsinais-Suomessa K-ryhmän ruoka-, rauta- ja urheilukaupoissa, autohuoltamoissa, tukussa ja toimistoissa työskentelee noin 2700 henkilöä. Kesätyöpaikkoja on tarjolla lähes 500 tulevana kesänä.

Dagligvaruhandelns försäljning uppvisade en tillväxt på 1,1 % och var 738 miljoner euro. Inom byggvaru- och husteknikhandeln sjönk försäljningen med 4,6 % till 227 miljoner euro. I bil- och fritidshandeln var försäljningens värde 116 miljoner euro, en ökning med 10,6 %.

I landskapet låg försäljningutvecklingen på plus i alla K-matbutikskedjor. Bäst framgång hade butikerna i K-Marketkedjan med en ökning på över 3 %.

”Egentliga Finland är ett starkt marknadsområde för K-gruppen. Vi kan vara nöjda med utvecklingen av K-gruppens detaljhandel i landskapet med beaktande av osäkerheten på marknaden och konsumenternas försiktighet”, kommenterar regiondirektör Janne Virtanen.

”De senaste åren har K-Marketkedjan starkt förnyat och utvecklat nätet i landskapet. Detta bidrar till den goda resultatutvecklingen i K-Marketkedjan. I november öppnades imponerande Ukko-Pekka, en ny K-Supermarket, som kompletterar serien av nya K-affärer i Egentliga Finland utmärkt”, analyserar Janne Virtanen.

”Inom byggvaru- och husteknikhandeln fortsatte försäljningen att sjunka, men långsammare. Det ser ut som om bottenkänningen är nådd och uppgången har börjat”, uppskattar Janne Virtanen med tillförsikt.

”Försäljningsökningen i bilhandeln var betydande i landskapet, 13,6 %. Tillväxten fick fart särskilt av bytesbils- och tjänsteförsäljningen. Bland landskapen utanför huvudstadsregionen är Egentliga Finland etta tillsammans med Birkaland, då bilhandelns detaljförsäljning används som mätare”, analyserar Janne Virtanen.

Kärnan i Keskos förnyade strategi är att skapa kundvärde och utveckla affärsplatsnätet. Det innebär bl.a. en höjning av nivån på de enskilda butikernas affärsidéer, en förbättring av priskonkurrensförmågan samt nya och förnyade butiker i synnerhet i tillväxtcentrum.

I början av året svarade vi på kundernas önskemål och sänkte priset på över 1 200 produkter bestående. Samtidigt har vi i enlighet med strategin fäst särskild uppmärksamhet vid att sätta de grundläggande sakerna i skick i våra butiker. Den nya K-Supermarketen som färdigställs i Herttuankulma i Åbo i slutet av året är ett ypperligt bevis på hur nätverk skapas i landskapet. Sammantaget är jag mycket förhoppningsfull inför utvecklingen under innevarande år, även om verksamhetsmiljön fortfarande är utmanande”, funderar regiondirektör Virtanen med tillförsikt.

K-köpmän i Egentliga Finland premierades mångsidigt i början av året. Till 2024 års K-Rauta utsåg K-Rautakedjan K-Rauta Somero, där Sami Koivisto verkar som köpman. Till den bästa K-Marketaffären i Egentliga Finland år 2024 valdes K-Market Kirstinpuisto i Åbo som innehas av köpmännen Mikko och Jonna Holopainen. Till den bästa K-Supermarketaffären i Egentliga Finland utsågs K-Supermarket Masku som lotsas av Turo Tikanmäki. Som 2024 års förnyare premierade K-Citymarketkedjan K-Citymarket i Salo, köpman Eemeli Aaltonen och varuhuschef Eveliina Karhu, som årets dryckesbutik K-Citymarket Länsikeskus i Åbo, köpman Juha Jylli samt för årets marknadsföringsjippo K-Citymarket Åbo Kuppis, köpman Hannu Aaltonen.

K-gruppens mat-, järn- och sportaffärer, bilverkstäder, partiaffär och kontor i Egentliga Finland sysselsätter cirka 2 700 personer. Inemot 500 sommararbetsplatser erbjuds i sommar.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös