Ruokahävikin vähentäminen kotikeittiöissä vaatii uusia ratkaisuja – Kesko mukana innovaatiohaasteessa

Valtaosa ruokahävikistä syntyy kotikeittiöissä ja siksi tarvitsemme uusia ratkaisuja kotona syntyvän ruokahävikin vähentämiseen. Kesko on mukana innovaatiohaasteessa, jonka tavoitteena on löytää toteutuskelpoisia ja vaikuttavia hävikkiratkaisuja kuluttajien arjen avuksi. Kesko toimii Hävikkihyppy-hankkeen innovaatiohaasteessa tuomarina.

Haastekumppanit tarjoavat kilpailijoille arvokasta näkemystä ja asiantuntemusta innovaatioiden kehittämiseen. Yhteistyö tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden yhdistää osaamista, löytää uusia ratkaisuja kotitalouksien ruokahävikkiongelmaan sekä nopeuttaa innovaatioiden matkaa markkinoille.

’’Jos ruoka päätyy hävikkiin, myös kaikki sen valmistukseen kuluneet luonnonvarat ja työ menevät hukkaan. Hävikkitalkoisiin tarvitaan tästä syystä kaikki mukaan. Suuri osa ruokahävikistä syntyy kodeissa - siksi haluamme olla mukana Hävikkihyppy-hankkeessa tukemassa uusien ratkaisujen oivaltamista”, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan ympäristöpäällikkö Hanna Lehmuskoski.

Haasteen tavoitteena on tunnistaa ja tukea ratkaisuja, jotka voivat aidosti vaikuttaa kotitalouksien ruokahävikin vähenemiseen. Haasteeseen mukaan valitut yritykset saavat asiantuntijasparrausta kehitystyönsä tueksi ja parhaat innovaatiot palkitaan pilotointituella. Tuomaroinnissa keskitytään erityisesti ratkaisujen uutuusarvoon, vaikuttavuuteen ja toteutuskelpoisuuteen.

Hae mukaan haasteeseen

Onko yritykselläsi idea, miten kuluttajien ruokahävikkiä voidaan vähentää? Hae mukaan haasteeseen! Haasteen hakuaika päättyy 28.2.2025. Lisätietoja ja hakulomake löytyvät osoitteessa https://www.kuluttajaliitto.fi/havikkihyppy-innovaatiohaaste/

Haaste järjestetään osana Kuluttajaliiton koordinoimaa ja maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa Hävikkihyppy-hanketta. Haastekumppaneina toimivat Keskon lisäksi Paulig, Vaasan, SOK, Lidl, Laurea, Marttaliitto ja Maa- ja kotitalousnaiset. Haasteen pääjärjestäjinä toimivat Kuluttajaliitto, Motiva Services ja Luonnonvarakeskus.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös