K-Supermarket Lippulaiva on vuoden leipäkauppa – Suomalaisten suhtautuminen leipään muuttunut

Espoon K-Supermarket Lippulaiva valittiin vuoden 2025 leipäkaupaksi. Kaupan leipomon kermapuustit ovat todella suosittuja, ja tuoretta leipää on aina saatavilla. K-ryhmän myyntidata viittaa laajempaan muutokseen: kiinnostus kauraleipää ja kahvileipiä kohtaan on selvästi kasvussa.

Suomen Leipuriliitto on palkinnut K-Supermarket Lippulaivan vuoden leipäkauppana.

”Palkinto tuntuu aivan superhienolta. Olemme tehneet paljon töitä, jotta valikoimasta löytyy niin paikallisia tuotteita kuin perinteisiä suosikkeja. Kiitos kuuluu koko leipäosaston ja kaupan Leipomo Juuren porukalle – sekä tietenkin asiakkaille, joita varten tätä tehdään”, sanoo K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Österman.

Mikä tekee Lippulaivan leipäosastosta niin hyvän? Östermanilla on tästä selvä näkemys.

”Meillä on vuoden jokaisena päivänä tarjolla itse leivottua leipää ja pullaa. Tuoreet leivät kohottavat erityisesti viikonloppuaamujen tunnelmaa, mutta maistuvat myös arkena. Lisäksi kaikenlaiset sesonkien spesiaaliherkut rikastuttavat valikoimaa entisestään. Nyt laskiaisen alla esimerkiksi kaupan oman leipomon kermapuustit ovat villinneet asiakkaita isosti somessa. Niitä ihan jonotetaan perjantaisin ja joka kerta ne myydään loppuun.”

Vuoden leipäkauppa -tunnustuksen jakaa Suomen Leipuriliitto ry. Leipuriliitto painottaa valinnassaan muun muassa tuoreutta, suomalaisuutta ja pienleipomoiden roolia valikoimassa, joista myös K-Supermarket Lippulaivan leipäosastoa kiitellään. Lisäksi tuotteiden näyttävä ja asiakasta palveleva esillepano vakuutti raadin. Näyttää siltä, että leipäosastoa hoidetaan ammattitaitoisesti ja suurella sydämellä, todetaan Leipuriliiton palkitsemisperusteissa.

Kauraleivän suosio kasvussa

Mitä suomalaiset sitten leipäosastoilta etsivät ja ostavat?

Olemme ehkä tottuneet ajattelemaan itseämme ruisleipäkansana, mutta K-ruokakauppojen myyntidata paljastaa toisenlaisen todellisuuden.

”Etenkin kauraleivän osuus vaalean leivän myynnistä on kasvanut merkittävästi viime aikoina”, kertoo Keskon osto- ja myyntijohtaja Carita Rissanen.

Suomalaisilla on myös tarkat mieltymykset leivän muodosta. Haluamme huomattavasti useammin ostaa erilaisia palaleipiä ja valmiiksi viipaloituja tuotteita kuin kokonaisia leipiä.

”Niitä voisi kuvata kestosuosikeiksi”, luonnehtii Rissanen.

Leipäosastoilla asiakkaat kyselevät eniten lähituottajien ja pienleipomoiden tuotteiden perään, paljastaa Rissanen. Samoin tarjoushintaiset leivät kiinnostavat monia.

Kahvittelukulttuurin uusi nousu?

Suomalaisten suhtautuminen leipään on viime vuosina muuttunut.

”Aiemmin erilaiset dieetit ovat saaneet monet karttamaan leipää, mutta nykyään asenne on muuttunut myönteisemmäksi: leipä nähdään herkullisena nautintona ja tärkeänä osana ruokakulttuuria. Tästä kielii myös se, että paistopisteiden ja myymäläleipomoiden tuotteiden myynti on kasvanut merkittävästi”, sanoo Rissanen.

Myös erilaiset kahvileivät ovat kasvattaneet suosiotaan. Niiden myynti nousi 6,4 prosentilla, kun vertaa vuotta 2024 sitä edeltävään vuoteen. Kahvileivistä suosituimpia ovat olleet muffinssit (+37%) ja kahvipullat (+11%).

Herkuttelutuotteiden ostaminen korostuu etenkin viikonloppuisin. Viikolla taas suositaan arjen luottopakkeja eli niin sanottuja perusleipiä. Niitä ovat esimerkiksi runsaskuituiset monivilja-, täysjyvä- ja siemenleivät.

”Leipä on osa terveellistä ruokavaliota, kun valitaan täysjyväleipiä ja gluteenittomia tuotteita. Tietoisuus näistä vaihtoehdoista on lisääntynyt, ja runsaskuituisuuden merkitys tulee vain kasvamaan vallitsevan hyvinvointitrendin myötä.”


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös