K-ryhmä on jälleen mukana Hyvä Joulumieli -keräyksessä, joka tuo joulun ilon 18 000 vähävaraiselle perheelle. Jo 28. kerran järjestettävän keräyksen tuotoilla hankitaan ruokalahjakortteja, joilla perheet voivat ostaa ruokaa joulupöytään.
Kauppojen hyllyille on ilmestynyt laaja valikoima joulukalentereita, ja osa tämän vuoden uutuuksista on ehtinyt jo yllättää suosiollaan.
”Varsinkin Candy King -irtokarkkikalenteri on osoittautunut myyntihitiksi”, kertoo Keskon irto- ja sesonkimakeisten tuotepäällikkö Jaana Nousiainen. Pelkästään suklaa- ja karkkikalentereiden valikoima on tänä vuonna laajentunut lähes 20 uutuudella.
Suklaakalenterit pitävät pintansa suomalaisten ykkössuosikkeina, mutta yhä useampi hankkii itselleen karkkikalenterin, ilmenee K-ryhmän tämän vuoden myyntidatasta ja tuoreesta kyselytutkimuksesta.
”Suklaakalentereissa trendinä näkyvät premium-tason suklaakalenterit. Esimerkiksi Lindtin kalenterit ovat kiinnostaneet asiakkaita tänä vuonna enemmän kuin viime vuonna”, kertoo Nousiainen.
Myös pitkään jatkunut peli- ja palapelibuumi heijastelee kalentereiden kysyntään.
”Suositun Mauri Kunnas -palapelijoulukalenterin myynti on jopa tuplaantunut viime vuodesta”, sanoo Keskon käyttötavaran valikoimapäällikkö Marjut Laukkanen.
Syys–lokakuussa viiden myydyimmän kalenterin joukkoon mahtuivat sekä Kunnaksen palapeli- että suklaakalenterit, Candy Kingin irtokarkkikalenteri, Karl Fazerin suklaakalenteri ja Essencen kosmetiikkakalenteri.
Joulukalenterit ostetaan nyt aikuisille
Joulukalenterit on perinteisesti mielletty osaksi lasten joulunodotusta. Viime vuosina asetelma on kuitenkin kääntynyt lähes päälaelleen, ja aikuisille tarkoitettuja kalentereita löytyy kaupoista yhä enemmän. Myös K-ryhmän joulukyselystä ilmenee, että aikuiset haluavat ostaa kalentereita itselleen tai toisille aikuisille. Lähes 70 prosenttia vastaajista kertoi ostavansa kalenterin itselleen ja 36 prosenttia puolestaan toiselle aikuiselle. Lapsille vastaajat kertoivat ostavansa kalentereita huomattavasti harvemmin.
Aikuisille valikoimista löytyy muun muassa alkoholia sisältäviä makeiskalentereita ja kosmetiikkakalentereita. Varsinkin kosmetiikkakalenterit kiinnostavat yhä useampaa ja niiden myynti on noussut viime vuodesta.
”Esimerkiksi Essencen joulukalenteri on ollut varsinainen hittituote. Se on myyty joka vuosi loppuun”, kertoo Keskon kosmetiikan tuotepäällikkö Tiina Linna.
Lähteet:
K-ryhmän myyntidata 2024
*Kyselytutkimus K-Kylä-asiakasyhteisössä lokakuussa 2024. Vastaajamäärä 720, tulokset painotettu vastaamaan väestöä iän ja sukupuolen mukaan.