K-ryhmä on jälleen mukana Hyvä Joulumieli -keräyksessä, joka tuo joulun ilon 18 000 vähävaraiselle perheelle. Jo 28. kerran järjestettävän keräyksen tuotoilla hankitaan ruokalahjakortteja, joilla perheet voivat ostaa ruokaa joulupöytään.
K-ruokakaupoissa on Suomen laajin paikallisten tuotteiden valikoima - noin 50 000-60 000 lähituotetta. Suomen suurimman lähiruokakaupan mahdollistavat itsenäiset K-kauppiasyrittäjät, jotka voivat ostaa tuotteita suoraan pientoimittajilta valikoimiinsa. Paikalliset tuotteet ovat K-ruokakaupoille kunnia-asia – niihin satsaamalla voi erottautua ja räätälöidä valikoimaa vastaamaan paikallista kysyntää.
Pientoimittajia ja K-kauppoja yhteen tuovat Lähiruokatreffit ovat yksi keino vauhdittaa lähiruokatuotteiden tarjontaa K-kaupoissa. Vuosien 2014-2024 aikana K-ryhmä on järjestänyt 44 Lähiruokatreffit ympäri Suomen.
’’Lähiruokatreffit ovat loistava kohtaamispaikka K-kaupoille, jotka hakevat aktiivisesti kiinnostavia uutuustuotteita valikoimiinsa ja pientoimittajille, jotka haluavat saada oman tuotteensa kaupan hyllylle. Monella pienellä toimijalla on rajalliset resurssit kontaktoida kauppoja, joten Lähiruokatreffit tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden tavata useampi kauppa yhdellä kertaa. Lähiruokatreffien ansiosta moni pienempi toimija on onnistunut solmimaan uusia kauppakontakteja ja kasvattamaan myyntiään. Monelle toimijalle Lähiruokatreffit ovat avanneet myös tien K-ryhmän valtakunnalliseen valikoimaan’’, kertoo lähiruoan osto- ja myyntipäällikkö Laura Koponen.
Helsingissä 12.11. järjestettävät Lähiruokatreffit kokoavat yhteen 35 lähiruoka- ja pientoimittajaa ja yli 100 K-ruokakauppojen edustajaa yli 40 alueen K-kaupasta.
Paikallisesta helmestä koko Suomen suosikiksi
Pohjoissuomalainen leipomo Putaan Pulla on tehnyt yhteistyötä yksittäisten K-kauppojen kanssa yrityksen alkuajoista asti. Merkittävä virstanpylväs oli tuotteiden saaminen K-ryhmän valtakunnalliseen valikoimaan vuonna 2021.
’’Perheyrityksemme lähes 50-vuotiseen matkaan on mahtunut vaikeitakin vaiheita, mutta kaikesta on selvitty sisulla - nyt laadukkaita ja persoonallisia leipiä valmistetaan jo kolmannessa polvessa. Pääsy K-ryhmän valtakunnalliseen valikoimaan oli meille merkittävä hetki. Kaikki lähti liikkeelle K-kauppojen asiakkaiden toiveista - jälkiuunileipäämme Jykeröä toivottiin laajemmin K-kauppojen valikoimiin ja tähän toiveeseen K-ryhmä halusi vastata. Tästä alkanut tiiviimpi yhteistyö K-ryhmän kanssa on mahdollistanut meille loistavan kasvupolun sekä tarjonnut apua ja tukea matkamme varrella’’, kertovat Putaan Pullan yrittäjät Helmi ja Antti Tyykiluoto.
Paikallisten tuotteiden pääsystä kaupan hyllylle hyötyvät niin pientoimittajat, kauppiaat kuin asiakkaatkin. Moni pientoimittaja on Putaan Pullan tavoin saanut ensin tuotteensa lähialueen K-kaupan hyllylle ja sittemmin kasvattanut toimintaansa päätyen lopulta Keskon valikoimiin ja maanlaajuiseen levitykseen.
Suomalaiset haluavat lähiruokaa lautaselleen – valmisruoat trendaavat
Suomalaisten asenteet lähellä tuotettua ruokaa ja pientoimittajien tuotteita kohtaan ovat positiivisia, käy ilmi K-ryhmän Ruokailmiöt 2025 -trendikatsauksesta*. Ensi vuonna lähes 40 % suomalaisista uskoo syövänsä nykyistä enemmän lähellä tuotettua ruokaa ja noin kolmannes uskoo syövänsä nykyistä enemmän pientoimittajien tuotteita. Vastauksissa korostuvat erityisesti nuoret (18-24 vuotiaat).
Ajankohtaiset trendit näkyvät myös lähiruoassa.
’’Korona-aikaan uusia pienpanimoita tuli runsaasti, nyt tuoreimpana trendinä ovat valmisruoat. Lähiruokatrendit näkyvät Helsingin Lähiruokatreffeillä – paikalla on useampia valmisruokavalmistajia sekä esimerkiksi pienpaahtimoita ja jäätelötoimittajia’’, Koponen kertoo.
*K-ryhmän Ruokailmiöt 2025. Kuluttajakysely toteutettiin K-Kylä-asiakasyhteisössä syyskuussa 2024. Kyselyn vastaajamäärä oli 1029, ja aineisto painotettiin vastaamaan väestön ikä- ja sukupuolijakaumaa. Tulosten virhemarginaali on 3 %.