K-ryhmä on jälleen mukana Hyvä Joulumieli -keräyksessä, joka tuo joulun ilon 18 000 vähävaraiselle perheelle. Jo 28. kerran järjestettävän keräyksen tuotoilla hankitaan ruokalahjakortteja, joilla perheet voivat ostaa ruokaa joulupöytään.
Kesko Oyj:n hallitus on vahvistanut yhtiölle päivitetyn vastuullisuusstrategian. Vastuullisuusstrategia koskee Keskoa ja sen kaikkia kolmea toimialaa. Painopistealueet ovat ilmasto ja luonto, arvoketju, ihmiset ja hyvä hallinto.
”Vastuullisuustyössä painopiste on entistä enemmän koko arvoketjussa. Yhteistyö tavarantoimittajien kanssa tulee entistä tärkeämmäksi, sillä päästövähennyksiä on tehtävä koko toimitusketjussa. Edistämme yhdessä toimitusketjujen ja tuotevalikoimien vastuullisuutta ja autamme asiakkaitamme tekemään kestävämpiä valintoja”, sanoo Keskon lakiasioista ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Lasse Luukkainen.
Päästöjä vähennetään omassa toiminnassa ja koko arvoketjussa
Kesko asettaa omalle toiminnalleen uudet lyhyen aikavälin päästötavoitteet, joilla tavoitellaan 50 %:n päästövähennyksiä vuoden 2034 loppuun mennessä vuoden 2024 lähtötasosta. Uusien tavoitteiden lisäksi Kesko on sitoutunut asettamaan koko arvoketjua koskevat vuoteen 2050 ulottuvat nettonollatavoitteet. Sekä lyhyen että pitkän aikavälin päästötavoitteille haetaan Science Based Targets initiative (SBTi) -aloitteen hyväksyntää keväällä 2025.
Keskon oman toiminnan suurimmat päästöt syntyvät logistiikkatoiminnoista ja kaukolämmön kulutuksesta. Keskeisinä päästövähennystoimenpiteinä Kesko alentaa lämmitysenergiankäytöstä syntyviä päästöjä parantamalla energiatehokkuutta ja uudistamalla lämmitysratkaisuja. Lisäksi otetaan käyttöön uutta sähköistä kuljetuskalustoa.
”Yli 99 % päästöistämme syntyy ostettavien ja myytävien tuotteiden elinkaaren aikana: tuotteiden tuotannosta, käytöstä ja loppukäsittelystä. Siksi suuntaamme päästövähennyksemme oman toiminnan lisäksi entistä vahvemmin koko arvoketjuun”, sanoo Luukkainen.
Toimitusketju, vesi ja luonnon monimuotoisuus vahvemmin painopisteiksi
Biodiversiteetti ja vesi nousevat aiempaa keskeisemmiksi aiheiksi vastuullisuusstrategiassa. Kesko selvittää parhaillaan biodiversiteettivaikutuksiaan The Taskforce on Nature-related Financial Disclosures (TNFD) -aloitteen mukaisesti. Tavoitteena on asettaa biodiversiteettitavoitteet keväällä 2025.
K-ryhmän merkittävimmät veteen liittyvät vaikutukset syntyvät erityisesti päivittäistavarakaupan tuotteiden tuotannossa. Vastuullisuusstrategiatyössä lähdetään arvioimaan merkittävimpiä vesiriskejä arvoketjussa ja asettamaan tavoitteita vaikutusten minimoimiseksi.
Sosiaalisen vastuun auditointeja edellytetään kaikilta riskimaiden tavarantoimittajien tehtailta. Auditointeja tehdään jatkossa riskiarvioinnin perusteella muuallakin arvoketjussa.
Sukupuolten väliseen tasa-arvoon liittyviä tavoitteita on tiukennettu: tavoitteena on nostaa naisten osuus ylimmässä johdossa 40 prosenttiin ja keskijohdossa 45 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Liiketoiminnan eettisyyttä ja vaatimustenmukaisuutta edistetään K-ryhmän ja sen yhteistyökumppaneiden K Code of Conduct -toimintaohjeiden avulla.