K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 30.10.2024 K-ryhmän vähittäismyynti oli tammi-syyskuussa Pohjois-Karjalassa yhteensä 204,8 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 1,5 % ja myynti oli 550,5 miljoonaa euroa. Rakentamisen ja talotekniikan myynti kävi 174,7 miljoonalla eurolla ja se pieneni 5,6 %. Auto- ja vapaa-ajan kaupan myynnin arvo oli 84,9 miljoonaa euroa ja myynti kasvoi 7,0 %.
Maakunnassa kaikkien K-ruokakaupan ketjujen myynnin kehitykset olivat plussalla. Parhaiten menestyivät K-Market-ketjun kaupat lähes 5 %:n kehityksellä. Autokaupan myynti kasvoi lähes 9,0 %. Naapurimaakunnassa Ahvenanmaalla päivittäistavarakaupan myynnin kehitys oli alueellisesti parasta, 3,2 %.
”Viime ja tänä vuonna on uudistettu tai rakennettu kokonaan uusia K-Marketeja yhteensä kymmenen kappaletta. Nämä osaltaan selittävät K-Market -ketjun hyvää tuloskehitystä. Marraskuussa Naantaliin avautuu upea Ukko-Pekka, uusi K-Supermarket, joka täydentää erinomaisesti uusien K-kauppojen sarjaa Varsinais-Suomessa”, analysoi Janne Virtanen.
”Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa myynnin lasku jatkui, mutta selvästi hidastuen. Näyttäisi siltä, että pohjakosketus on takana ja nousu alkamassa. Alueellisesti autokaupan toimialan kasvu jatkuu, vaikka uusien autojen ensirekisteröinnit ovat ennätysalhaalla”, arvioi Janne Virtanen luottavaisena.
”Varsinais-Suomi on K-ryhmälle perinteisen vahvaa aluetta. Maakunnan vähittäismyynti on yli 10 % koko Suomen myynnistä kaikilla kolmella toimialalla. Myynti oli alueellisesti K-ryhmän kärkeä. Tähän voidaan olla kohtuullisen tyytyväisiä ottaen huomioon markkinassa vallitseva epävarmuus”, arvioi aluejohtaja Janne Virtanen.
Dagligvaruhandelns försäljning ökade med 1,5 % till 550,5 miljoner euro. Byggvaru- och husteknikhandelns försäljning blev 174,7 miljoner euro, en minskning med 5,6 %. I bil- och fritidshandeln var försäljningens värde 84,9 miljoner euro, en ökning med 7,0 %.
I landskapet låg försäljningutvecklingen på plus i alla K-matbutikskedjor. Bäst framgång hade butikerna i K-Marketkedjan med en utveckling på nästan 5 %. Bilhandelns försäljning ökade med närmare 9,0 %. I grannlandskapet Åland var dagligvaruhandelns försäljningsutveckling den regionalt bästa, 3,2 %.
”Under fjolåret och i år har sammanlagt tio K-Marketar förnyats eller byggts. Dessa bidrar till den goda resultatutvecklingen i K-Marketkedjan. I november öppnas imponerande Ukko-Pekka, en ny K-Supermarket, som kompletterar serien av nya K-affärer i Egentliga Finland utmärkt”, analyserar Janne Virtanen.
”Inom byggvaru- och husteknikhandeln fortsatte försäljningen att sjunka, men klart långsammare. Det ser ut som om bottenkänningen är nådd och uppgången har börjat. Regionalt fortsätter tillväxten inom bilhandelsbranschen, även om nyregistreringarna av bilar ligger på rekordlåg nivå”, bedömer Janne Virtanen med tillförsikt.
”Av tradition är Egentliga Finland ett starkt område för K-gruppen. Detaljförsäljningen i landskapet utgör över 10 % av hela Finlands försäljning i alla tre branscherna. Regionalt låg försäljningen i K-gruppens topp. Vi kan vara relativt nöjda med detta med beaktande av osäkerheten på marknaden”, uppskattar regiondirektör Janne Virtanen.