K-ryhmä on jälleen mukana Hyvä Joulumieli -keräyksessä, joka tuo joulun ilon 18 000 vähävaraiselle perheelle. Jo 28. kerran järjestettävän keräyksen tuotoilla hankitaan ruokalahjakortteja, joilla perheet voivat ostaa ruokaa joulupöytään.
Päivittäistavaroiden verkkokaupan ja noutoruoan kasvavan kulutuksen vuoksi kertakäyttöpakkausten kysyntä on kasvanut, ja täten myös pakkausjätteen määrä on kasvanut merkittävästi. Tähän etsitään ratkaisua VTT:n ja Vaasan yliopiston johtamassa Reusify-tutkimushankkeessa, joka yhdistää yli 20 avainaloilla toimivaa suomalaisyritystä. Tarkoituksena on kehittää järjestelmä, joka mahdollistaa pakkausten uudelleenkäytön Suomessa.
K-ryhmä on mukana kokeilussa, jonka tavoitteena on määritellä ja pilotoida yhdessä arvoketjun toimijoiden kanssa toteuttamiskelpoinen ja kuluttajalähtöinen uudelleenkäytettävien take away -pakkausten järjestelmä. Järjestelmän toteutuessa voidaan vähentää käytettäviä pakkausmateriaaleja, valmistuksessa käytettäviä fossiilisia raaka-aineita sekä pakkausjätettä. Kahden ja puolen vuoden projektin rahoittaa pääosin Business Finland.
Kiertotalouden edistäminen ja pakkausjätemäärän vähentäminen on K-ryhmälle strateginen valinta ja yksi vastuullisuustyön kulmakivistä.
’’Erilaisten valmiiden ruokaratkaisujen kehittyessä myös take away -pakkausten määrä kasvaa merkittävästi. Olemme sitoutuneet materiaalitehokkuussitoumukseen ja SUP-pakkausten green dealiin, joiden tavoitteena on vähentää muovisten kertakäyttöpakkausten määrää vapaaehtoisesti. Reusify-tutkimushanke on tärkeä askel kohti kertakäyttöisten muovipakkausten vähentämistä ja kiertotaloutta’’, kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.