K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 12.12.2024 Ylöjärven K-Market Vuorentaustan kauppiaana aloittaa 10.1.2025 Mirva Kurki. Vuorentausta tulee hänen kolmanneksi kaupakseen, entuudestaan hän on K-Market Haukiluoman ja K-Market Lamminpään kauppiasyrittäjä.
”Ruoan hinta on monelle asiakkaalle jokapäiväinen seurannan kohde ja K-Menu-tuotteiden kasvanut menekki osoittaa, että arjen edullisille tuotteille on nyt kysyntää. Tähän haluamme K-ruokakaupoissa vastata entistä paremmin alentamalla koko K-Menu-sarjan tuotteiden hintoja”, Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupasta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Harri Hovi kertoo.
Sarja sisältää noin 200 tuotetta, joista valtaosa on elintarvikkeita. Hinnanalennukset ovat keskimäärin 5 prosenttia ja parhaimmillaan jopa 30 prosenttia.
”Tuotevalikoima K-Menuissa kasvaa koko ajan, esimerkiksi viime vuonna sarja täydentyi 20 uudella tuotteella. Tähän joukkoon kuului esimerkiksi vehnäjauhoja, jauhelihaa, kanafilettä, mehua ja saippuaa”, Hovi kertoo.
Vaikka hintoja on laskettu, ei tuotteiden laadusta ole tingitty: kaikille K-ryhmän omien merkkien tuotteille on tiukat laatukriteerit ja laadunvalvonta.
”Lisäksi huomioimme kotimaisuuden varsinkin asiakkaille tärkeissä tuoteryhmissä, mikä tarkoittaa että esimerkiksi kaikki tuore liha on K-Menu-sarjassa suomalaista. Niin myös vaikkapa viime vuoden uutuuksissa, joissa sekä jauhelihalla että kanafileillä on Hyvää Suomesta -merkki”, Hovi toteaa.
Tarjouksia seuraa ja hyödyntää tällä hetkellä lähes 90 % asiakkaista
Ruoan hinnan seuranta ja arviointi on ruokakaupassa jokapäiväistä toimintaa. Hintojen nousu ja lasku ovat tulleet arkipäiväksi, kun tuotteiden kustannukset vaihtelevat voimakkaasti.
”Pääperiaatteena on se, että mahdollisten raaka-aineiden tai tuotantokustannusten hintojen laskusta hyötyvät ensisijaisesti asiakkaat. Olemme laskeneet viimeisen puolen vuoden aikana yhteensä yli 4 000 päivittäistavaratuotteen hintaa. Muun muassa Pirkka-sarjassa jo yli 300 tuotteen hintaa on laskettu”, Hovi summaa.
Tuotteiden perushintojen lisäksi jatkuvan arvioinnin kohteena ovat Hovin mukaan tarjoukset, joita suomalaiskodeissa seurataan tarkasti.
”Tuoreen kyselymme mukaan lähes 90 prosenttia asiakkaista seuraa ja hyödyntää tarjouksia. Tarjouksiin olemme panostaneet jo aiemmin vahvasti: jo nyt kaupoissamme on satoja tuotteita tarjouksessa. Tulemme kuitenkin lisäämään niiden määrää jatkossakin”, hän toteaa.
Erityisen suosittuja asiakkaiden parissa ovat olleet omaan ostokäyttäytymiseen perustuvat edut.
”Omat edut voi helposti tarkistaa K-Ruoka-sovelluksesta, jonka käyttäjämäärä ponnahtikin viime vuonna aivan uusiin lukemiin. Eikä ihme, sillä eri tarjouksia yhdistelemällä ostoskorin hinta pienenee hyvinkin merkittävästi”, Hovi sanoo.